• Anonym

Dåligt köpa beg. kläder till barn?

beställde ett stort paket med "oömma" kläder till sonen, massor av byxor och tröjor i hyfsat fint skick. Men min pojkvän gick i taket, det dög tydligen inte alls att ha begagnade kläder till sonen. Jag anser att man kan varva, visst han har fina märkeskläder också, men ärligt talat, en sexåring växer ganska fort och sliter duktigt på sina kläder vid utelek. Ska man köpa kläder för 200 - 300 kronor per plagg som blir förstörda vid skolgårdslek?

TYcker ni att jag är knäpp som är glad när jag gör ett bra begagnatklipp?

• Svar på tråden Dåligt köpa beg. kläder till barn?
  • NadiaMi

Det finns inte många föräldrar i landet som Inte köper second-hand-kläder då och då. Så länge kläderna är i bra skick är det en självklarhet för de flesta att köpa eller sälja/skänka vidare eller låta syskon eller andra yngre släktingar ärva.

Jag tycker du ska fråga killen vad det är som är så fel med begagnade kläder i bra skick så han får förklara sin reaktion.

• miababia

det mesta av sonens kläder är begagnat, varför lägga ner en massa pengar på kläder som ändå snart är för små, roligare att isåfall lägga dem på något annat. Sen kommer nog en tid när barnet "kräver" nya och moderna kläder, men tills dess så. och det slits ju oftast ganska bra när barnen leker

• Aros

Så länge kläderna är rena, fräscha och hela så gör det väl inget?! Köper själv second hand då och då till sonen. Bl a dagiskläder och så behöver han minst ha 2 overaller på vintern. Jag köper ett nytt och resten beg. Nu i vintras hittade jag både overall och skidset åt honom som såg ut som nytt. Med tanke på hur mycket han älskar att vara ute så behöver han flera set av allt. Att köpa allt nytt blir svindyrt, pengar som vi kan köpa annat åt honom för som t ex ordentliga vinterskor (köper inte skor begagnat då jag tycker det är viktigt att man är rädd om sina fötter).

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Moniqe1979

Tycker du skall vara både glad och stolt, för inte bara har du gjort ett ekonomiskt klipp och besparing, Du har även gjort en miljö/naturresurs besparing på samma gång.
    Allt vi människor skapar/tillverkar tar resurser energi från miljon/naturen. Tänk om INGEN skulle ta tillvara på alla dessa fullt användbara begagnade sakerna skulle de ju kastas bort helt i onödan eller hur :)

vill tillägga att jag inte är en fanatisk miljö aktivist, men tycker man iallafall kan försöka se vad man gör som är possitivt och försöka göra mer sådana saker :)

• Anonym (skillnad?)

hade din pojkvän "gått i taket" om det hade gällt kläder ni fått ärva av en släkting oxå?

• Åsa

Det är en mentalitetsgrej. De flesta jag känner tycker det är bra med begagnat, inte bara ekonomiskt utan också ur miljösynpunkt. (Dessutom är ju allergiframkallande kemikalier borttvättade efter några tvättar vilket också är bra.) Men visst finns det de som är helt främmande för begagnat. Det sitter inte i ekonomin utan i huvudet. Minns när de öppnade second-hand-butik där jag jobbade och det - för att generalisera - var socialsekreterarna som sprang dit och handlade, inte deras klienter. "Värst" är ofta personer som, även om de själva har det bra/ok ekonomiskt, kommer från "fattig" bakgrund eller länder där stor fattigdom existerar, är min upplevelse. Kanske associerar de då begagnat med någon sorts personligt "misslyckande" eller med smuts och sjukdomar, vad vet jag.

• MARIA99

Nej du är verkligen inte knäpp! Köper endel begagnat vi med till våra 3 tjejer & ser inget fel i det. Så länge det e helt & rent å ser bra ut är det väll inget problem! Äldsta är 6 år & tycker det är lika roligt att få begagnade som nya!

• Anonym

Åsa: Jag kommer själv från en fattig bakgrund och inte tänker jag sätta mig där igen för att min son måste ha kläder som är helt nya som det står Adidas eller Nike på... Men det förstår inte han. Hans senaste bud är att han betalar kläder så köper jag nya (han är ej far till sonen)

• Åsa

TS: Generaliseringar stämmer naturligtvis inte alltid
    Men troligen är det något sådant känslomässigt som spökar för pojkvännen, en känsla av att det skulle vara nedsättande för honom/er att "inte ha råd med nya kläder till ungen" eller att han får någon sorts "smuts-"associationer. Har du frågat vad det är han har emot dem?
    Själv köper jag inte "märkes"-kläder till ett barn i första taget; tycker det är helt bortkastat så länge jag hittar kläder i rimlig kvalite till rimliga priser (eller än bättre får; var väldigt nöjd över en kasse från kusinen nyligen). Dyrare märkeskläder är dessutom ofta fegmärkta till 30 graders tvätt som jag av princip inte köper.

• Anonym (Gäddan)

Du är inte knäpp, du är smart! Jag köper själv mycket begagnat och mina ungar är hela, rena och moderna!

• MimmiNeni

Jag köper ALLA kläder till mina barn på second hand. Undantaget är om det t ex inte finns några bra regnställ kvar, då köper jag nytt. Jag tycker det är helt galet att lägga massor av pengar på kläder till barnen, tids nog kommer de vara jättenoga med vad det är de sätter på sig. Sätt in pengarna på ett konto till dem istället!

• Jenny70

Kolla hur många auktioner Tradera har varje, varje dag...nog handlar MASSOR av oss begagnat till våra barn!!!

• 4 Före 30

Nej klart du inte är knäpp! Det är snarare din sambo som är det!
    Fick hem ett paket häromdan till min 7årige kille som äter kläder, han kan slita ett par jeans på en vecka... hur kul är det när man betala 250 kr på hm?
    Nu fick jag 11 plagg för 180 o de var kanon! Herregud det är ju bättre att de tillåts leka i begagnat än sitta still i dieseljeans?
    Tycker du gör helt rätt! dessutom är det miljövänligt!

• 4 Före 30
    Anonym skrev 2007-07-30 17:35:47 följande:
    Åsa: Jag kommer själv från en fattig bakgrund och inte tänker jag sätta mig där igen för att min son måste ha kläder som är helt nya som det står Adidas eller Nike på... Men det förstår inte han. Hans senaste bud är att han betalar kläder så köper jag nya (han är ej far till sonen)
    Men då får han ju öppna plånboken så är det ur världen... hans problem ju! Har han inget roligare att lägga pengar på? Fråga honom VEM som vet vilka kläder din son haft och minns dem? Vem skall veta att de är begagnade?

Konstigt resonemang, att ärva av syskon o släktingar är tydligen alltid ok, men om det råkar vara ngn annans och man betalar en slant är det plötsligt fel?
  • Anonym (realist)

Jag tycker det är ett bra alternativ till små barn. Snart blir de stora och då kommer klädkraven. Mina barn hade alltid begagnade och ärvda kläder när de var små. Hos oss var det inte en ekonomisk fråga utan en praktisk. I tonåren kommer ändå kraven på dyra kläder. Spara pengarna och gör ngt kul för det ni sparar.

• Premismamma

det är ju jätte bra att man kan köpa begagnade kläder, jag köper kläder på tradera.som är jättefina. min dotter älskar dom

• KisseNova

Du gör helt rätt, jag blandar själv nytt med begagnat både till mig och Dominic även om det mesta är nytt till Dominic.

Konstig karl du har, han borde väl vara glad att du gjorde ett sånt klipp?

• mia maria

Jag skriver som de flesta andra här, att det är kanon att kunna handla billigt begagnat till sina barn!! Jag fyndar massor av kläder (även en del till mig själv) på mestadels Tradera, men även på barnloppisar.
    Varvar nytt o begagnat - jag köper oftast en ny uppsättning vinterkläder, o en begagnad - detsamma gäller exempelvis regnställ osv.
    Är ju alltid bra att ha flera uppsättningar då sonen tycker om att vara ute, o dessutom krävs det ju oftast fler uppsättningar, då han går på dagis.

Dock är jag noga med att allt ska vara helt o fräscht såklart!

Säljer även en del själv på Tradera, jag har insett att man inte kan spara alla hans kläder, det får inte plats!

• Anonym (´loppan)

köper nästan allt begagnat, helt och rent förstås.Det enda jag aldrig köper är underkläder och skor.
    Min dotter får så många komplimanger om att hon jämt är så fint klädd. Då ler jag bara och tänker, den klänningen kostade bara 10 kr på röda korset och tänker på vad en del andra lägger ner på sina barnkläder.
    De pengarna kan vi ha bra mycket roligare för.

• elocin

Det viktigaste är väl att kläderna är hela (lappade är ok) och rena.

Snart mamma...
Svar på tråden Dåligt köpa beg. kläder till barn?