• Im Fabulous

Fördomar emot unga föräldrar

Nu är jag så TRÖTT på hur man som ung och havande eller ung och förälder blir behandlad.
    Gång på gång ska man behöva ta bemötanden om hur dålig man kommer bli som förälder, bara för att man är ung.

När ska detta sluta? När ska ni inrutade och livrädda tjurskallar lägga ner och acceptera att människor är olika?

Jag är 19 år, har fast arbete, god ekonomi och bor tillsammans med den blivande fadern sedan 2 år tillbaka. Vårat barn var Planerat! Och mycket efterlängtat!

Är så trött på detta. Låt mig göra mina egna val i MITT liv och låt mig framför allt njuta av min graviditet!

• Svar på tråden Fördomar emot unga föräldrar
  • LillaMy28

Ursch, vad tråkigt att det ska vara så
    Jag är 23år och det känns som de äldre kommer titta snett på mig sen när magen börjar växa, jag ser inte direkt ut att vara 23år   

• Lalalong

Jag kan erkänna att jag har en fördom om unga föräldrar.. Men nu menar jag inte 19 åringar, jag tycker inte att det är så jätteungt! Utan jag pratar om 15-16 åringar... Jag vet att det är en fördom och att jag inte borde tänka så. Förlåt förlåt. Men det jag tänker när jag hör någon bekant som fått barn så ung är. "Undra hur lång tid det tar innan det tar slut med pappan".... *skäms*. Grejen är också att min fördom införlivats i 90% av alla sånna förhållande som jag känner till. Men jag vet, för den sakens skull behöver det inte vara så överallt och jag borde verkligen inte tänka så.

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • CeeJay

Lalalong: Även jag har fördommar om allt möjligt men för mig tillhör det sunt förnuft att inte yttra sig till just de det rör så att säga - precis som du gör kan jag tänka mig. Inte skulle du skriva eller säga så till någon 15-åring som är gravid?

Nä du TS - de som yttrar sig är säkert "elaka personer" med egna hjärnspöken som inte vet hur man uppför sig

• Lalalong

CeeJay
    Nej självklart inte! Jag skulle så klart aldrig säga något sånt!

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Helenek

Hmm det finns fördommar både om unga och gamla föräldrar, själv har jag drabbats av båda delarna. Fick mitt första barn när jag var 17år och ska nu ha barn som 41åring.... det ni! Det har gått hur bra som helst för min stora son och det kommer säkert gå lika bra för det här lilla pyret. Mitt motto: fördommar är till för att dödas.....

• mamyleine

Tycker själv dom flesta fördommarna finns på nätet. Aldrig hört så mycket skit om unga/äldre föräldrar som man hör på nätet. IRL har jag fått höra kanske 3-4 stycken saker negativit men resten positiva saker.

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • Pikku Enkeli

Det är taskigt av utomstående att hacka på unga föräldrar. Men fördomarna har tyvärr en grund. Jag säger absolut inte att det rättfärdigar ett elakt beteende, men det är helt enkelt så att många unga föräldrar inte klarar av att skaffa barn vare sig ekonomiskt eller förhållandemässigt. Däremot finns det ingen anledning att döma ut någon innan denne visat vad den går för, unga föräldrar kan visst klara av det både ekonomsikt och förhållandemässigt trots den illavarslande statistiken. Lycka till och stå på dig!

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • PrincessOfIce

Jag känner igen mig..
    Jag var nyss fyllda 21 år när min son föddes för 5 år sedan och hade inte ens fyllt 23 när min dotter föddes 20 månader senare..
    Jag kan fortfarande få blickar på mig när jag är ute och går med båda mina barn med änglahår (Båda har ljuvligt lockigt hår)...
    Är numera ensamstående förälder till barnen och då blir jag typ idiotförklarad av alla mydigheterna här omkring..

När jag väntade dottern skulle vi flytta till en större lägenhet och då fick jag inte ens skriva på kontraktet.. Ledsen 
    Det gjorde mig ledsen och detta resulterade i att jag inte kände mig hemma i lägenheten..
    Jag må vara ensamstående och ung men jag klarar av både mig och barnen samt att jag har ett bra nätverk runt omkring mig...

• Tulibul

Kanske finns det någonstans en liten avundsjuka hos dem som kommenterar en ung ansvarstagande förälder negativt?
    Att vara ung är väl i dagens samhälle idealet men det är få som lyckas med att både vara ung, förälder och självförsörjande. Många kvinnor väntar med att bli gravida för att hinna med allt livet ska kunna ge dem innan de vill ta emot det stora ansvaret att bli föräldrar. Ett ansvar som kräver att de måste avstå från en del av tidigare livs privilegium. Att då se en ung kvinna som visar att hon vill och kan ta det ansvaret utan alla dessa år av "livsnjutning" innan kan kanske vara tufft. Men få skulle nog erkänna detta utan istället ta den enklare "vägen" där man får chansen att lägga över sitt problem över detta "fenomen" hos den unga föräldern. Det jag vill säga att det är hos dessa negativa språkrör problematiken ligger och inte hos Dig!

Var stolt ung mamma! Jag har både blivit förälder i unga år som i "normala" år. Jag tycker att det är en härlig känsla att vara med på min äldste sons föräldramöten och aktiviteter. Ännu härligare är det när man vänligt men bestämt för fram sina åsikter där, trots att en mycket äldre förälder arrogant talar för det motsatta. Erfarenheten av barn delar man som föräldrar lika oavsett sin egen ålder i vissa sammanhang när tidigare livsupplevelser inte är relevanta. Det är i ganska många sammanhang detta gäller...

Ett stort lycka till och du, sträck på ryggen och var lika stolt som du ska vara! Tvekar inte för en sekund att unga föräldrar kan och vill vara suveräna föräldrar. Det är INTE åldern det hänger på det är förmågan och viljan och de är inte åldersrelaterade.

• Maskensmamma

Jag fick min grabb strax innan jag fyllde 18.. (Det var inte planerat alls och var en ren "olycka") Jag har inte mött så mycket fördomar faktiskt.. Bara att några har ANTAGIT att jag levde på soc eftersom jag var ung, har barn och bodde i egen lägenhet och några har också antagit att jag inte vet vem pappan är eftersom han inte finns med i bilden.... (Tack för den ungefär.. Kul att JAG får skit för att gubbfanskapet inte vill veta av sin son.. hmmmm)
    Annars är det bara den irriterande kommentaren "Vad du är duktig!" som upprepas ett par gånger.. Vaddå "DUKTIG"??? Det är mitt ansvar att ta hand om min grabb... hmmm... skumma människor...

Svar på tråden Fördomar emot unga föräldrar