• Im Fabulous

Fördomar emot unga föräldrar

Nu är jag så TRÖTT på hur man som ung och havande eller ung och förälder blir behandlad.
    Gång på gång ska man behöva ta bemötanden om hur dålig man kommer bli som förälder, bara för att man är ung.

När ska detta sluta? När ska ni inrutade och livrädda tjurskallar lägga ner och acceptera att människor är olika?

Jag är 19 år, har fast arbete, god ekonomi och bor tillsammans med den blivande fadern sedan 2 år tillbaka. Vårat barn var Planerat! Och mycket efterlängtat!

Är så trött på detta. Låt mig göra mina egna val i MITT liv och låt mig framför allt njuta av min graviditet!

• Svar på tråden Fördomar emot unga föräldrar
  • imperia72

Tusan vad tråkit att samhället ine har kommit längre.
    Jag var 19 när jag fick min älsta och jag vet exakt hur det känns, gammla tanter ansåg sig ha rätt att vräka ur sig vad som helst till mig, var som helst, bussen, på fiket, i affären jag fick höra massor av konstiga saker, typ att man hade skaffat barn innan man själv var torr bakom öronen, och de kunnde undra var minna föräldrar tyckte om att jag som var så ung skaffade barn och att mina föräldrar måste ju skämmas över mig för det

De kom ofta fram och ifråge satte mig också, ska hon inte ha mössa på sig, är det inte för varmt med filt på nu, ska du verkligen böra på henne hela tiden (kära grannar) m.m

Nej tusan inte var jag en sämmre mamma då än nu, jag är faktiskt samma människa bara lite äldre och tröttare nu
    Stå på er och strunta i vad alla andra läger sig i, ni vet faktiskt bäst

Och vet ni min dotter är i dag 15 och är så bra och fin, hade bara MVG i bettyg (nåja ett VG i engelska) är trevlig och artig och det fixae jag fast att jag "bara" var 19

• Maskensmamma

Med tanke på vad "lysmasken" skrev om att hon anser att man ska ha utbildning och jobb först innan man skaffar barn: det var vad jag ville. Jag tänkte att jag skulle vara utbildad och ha jobb, bra bostad, en gubbe som älskade sitt barn och hela paketet. Men nu blev det inte så, jag blev gravid. 17 år gammal, gubben vill inte veta av pågen. Jag har alltid velat ha iaf 2 barn men jag ville ha dem med samma gubbe. Nu kommer det inte bli så. Jag tog mitt ansvar och tar hand om min grabb, några andra alternativ fanns aldrig för mig! Jag ändrade hela min livsstil på 3 månader och gick från att vara ute och supa skallen i bitar varje helg till att vara hemma ensam med pågen eftersom mina vänner plötsligt var för upptagna för mig..hmm..

Sen är det som tur är så att alla är olika. En del VILL vänta med barn tills de är 30+ och har allt på det torra, andra vill ha barn tidigt och ta hand om allt det andra under tiden barnen växer upp. Alla famlijer ser olika ut och så har det alltid varit. Tyvärr lever vi också i en värld där alla anser sig vara bättre än andra och kan inte förstå att alla inte tänker och fungerar som dem själva.

(Detta är absolut inget menat mot "lysmasken" utan bara lite tankar kring ämnet!)

• Lysmasken

Maskensmamma: Det är lugnt jag tar inte åt mig. Blir glad av att läsa hur du gjorde. Men det är inte alla som gör så.

Jag känner några som har gjort så mot sina föräldrar. Förväntat sig att dom ska stå för allt, ställa upp för dom alltid. EX, så har dom mage att kräva men jag är ju inte 18. Ni ska ju försörja mig. Just det dom ska försörja sin dotter inte sitt barnbarn.

Själv är jag lite mer än 25, har sambo, en tös på snart 2år, väntar en till i mars. Har jobb, bor i lägenhet, varsin bil & hund

• Maskensmamma

Lysmasken: Jo, tyvärr vet jag också en del som gjort liknande saker. Förbenat tråkigt tycker jag... Men det finns ju rötägg överallt bara det att mammor och pappor som inte är mogna nog att ta hand om sina barn ordentligt och dessutom är unga verkar göra allmänheten mer upprörd än omogna "äldre" föräldrar.
    Har inga "bevis" för att det verkligen är så men det är så jag har uppfattat det.

Jag älskar att diskutera kring "unga" föräldrar V.S "äldre". Finns så många olika uppfattningar och åsikter. =)

Min åsikt är numera att det inte har något med åldern att göra oavsett om man är 15 första gången man får barn eller om man är 40! Bara man tar sitt ansvar och tar ordentligt hand om sina barn och ger dem det bästa livet man KAN ge dem. d.v.s att man ger dem kärlek, mat, rena kläder, bra värderingar osv...

Ett barn är det mest värdefulla man någonsin kan få!

• Maskensmamma

Förresten "lysmasken": grattis till 2:an! :) Väntar själv på att det ska bli dags med nr 2!

• Norrbagge

Min mammas kusins kommentar då vi mötte henne på stan då jag väntade William och hon fick reda på att jag var gravid: "men oj.. jaa det är ju tur att du har din mamma som hjälper dig!"

Jag var 19 år. (fyllde 20 två veckor innan han föddes)

En bekant till morsan vart helt bestört över att min sambo, barnens pappa, BARA var 22 då vi väntade sonen.. Minns inte alla kommentarer hon vräkte ur sig, men jag var JÄVLIGT förbannad.

• Anna1111

Förstår inte varför alla reagerar heller över att vilja vara en ung förälder. Mina föräldrar och mina bekantas var samtliga i 20-års åldern när de fick sina första barn. Var det sånt här ramaskri på den tiden också?? Var det också sämre föräldrar?

• SnyggEric

Verkar som att de flesta som har fördomar mot unga har fördomar just för att dom tror att de inte kan försörja sig själv och sitt barn eller för att det ej kommer att hålla med partnern...

Jag är en ung morsa, har fast anställning, bor i hus med min kille, och har det väldigt bra ekonomiskt. 
    En kompis till mig är 33 år och singelmorsa, har inte fast anställning, bor i lägenhet som sociala betalar och har skulder över öronen... 
    Life is not how many breaths you take, it's how many moments that takes your breath away
  • Gardenia

Det finns väl unga som har det mer ordnat än äldre också? Man kan ju inte dra alla över en kam. jag var 26 år när jag blev gravid, hade varit tillsammans med killen i en månad, jag var arbetslös och vi hade det inte ordnat alls. NU har vi en underbar dotter, vi har gift oss och jag har jobb. Det ordnade sig bra. Så jag var väl inte "bättre" än en ung blivande mamma när jag blev gravid men fick inga kommentarer om det. Skulle det då vara mindre okej med en ung mamma som har allt "det där" ordnat? Det är väl mognadsgraden och inte åldern som avgör?

Svar på tråden Fördomar emot unga föräldrar