• Morrizz

Engelska Tråden *** del 7 ***

Välkomna till vår engelska tråd här på Familjeliv (uj, det lät pretantiöst ).
    Vi har funnits ett tag här nu, vi pratar om allt möjligt som har nån slags förankring med engelsk talande personer skämtosido - vi som håller till här vet vid det här laget vad det går ut på och ni som är nya kan väl kika in i dom gamla trådarna.

Del 6: familjeliv.se/Forum-3-45/m20100129.html
    Del 5: familjeliv.se/Forum-3-45/m16860500.html
    Del 4: familjeliv.se/Forum-3-45/m13903471.html
    Del 3: familjeliv.se/Forum-3-45/m11155112.html
    Del 2: familjeliv.se/Forum-3-45/m9079466.html
    Del 1: familjeliv.se/Forum-3-45/m7253336.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 09:23:53:
    Det finns en lista tillhörande tråden, där man kan skriva in sig eller om man letar efter någon.
    Engelska Tråden Listan:
    familjeliv.se/Forum-3-45/m23327437.html
  • Svar på tråden Engelska Tråden *** del 7 ***
  • Morrizz
    Astray; vad kämpigt för er...hoppas nu har hjälp av billiga RyanAir iaf. Jag kan förstå svårigheten med att lämna sitt land, det är ett jättekliv man gör. Undrar om män har svårare för det än vad vi kvinnor har? Hoppas ni finner en lösning på det hela.

Har en kompis vars sambo hade det tufft med jobb ett tag och hade ett jättebra jobb på gång hemma i England. Det knakade rejält i fogarna då, dom hade ju köpt hus och planerade att bli med barn. Men vad gör man om det är svårt med jobb...pengar behöver man. Som tur fick han till slut ett bra jobb här.
  • MRSVi

I dag åker vi på semester till engelska sydkusten en vecka... för att se hur regnet ser ut där!
    Ha det så trevligt alla!

• Dumdidum

Morrizz skrev 2007-08-17 21:28:45 följande:

Hejsan alla nya!Dumdidum; grattis till liten i magen. Vad arbetar din man med? Min arbetar också hemifrån och har alla sina kunder i London (arbetar som webdesigner).
    Tack!
    Min man optimerar hemsidor när det gäller användarvänlighet och sökmotorer. Hans arbetar också bara med engelska kunder, fast de är lite mer utspridda, inte bara i London.

Vi (eller rättare sagt jag) är skitdåliga på att prata svenska hemma, funkar inte alls. Det tar två meningar, sedan är vi tillbaka till engelskan. Men till mitt eget försvar så måste jag säga att min man inte är särskilt motiverad ("alla pratar ju engelska" brukar han säga när han tröttnar, samtidigt som han blir sur på sig själv när det är något han inte förstår).
  • Jeg

Är det någon som kan tipsa om vart jag kan vända mig när det gäller att hitta jobb i england?! Vill inte flytta förrän jag vet att man har någon form av sysselsättning. Min kille säger att jag inte behöver oroa mig för han kan försörja mig men det vill inte jag.....skillnaden mellan svenskar o engelsmän

• Billy

Min sambo kunde säga typ -hej, en öl tack och titta (för det rimmar på på ett fult ord!!) plus lite fula ord. Men det var allt!

Han har ganska lätt för att lära sig om han verkligen vill. Här uppe på sfi så tycker dom inte om den vanliga skol formen utan det dom bla gör är att ha en massa svenska tidningar och magasin (mc-tidningar, sport, skvaller, dagstidningar, mamma-tidningar osv) och så får dom välja det dom är intresserad av och översätta ett kort stycke till sitt eget språk och sen muntligt berätta på svenska men med så stor variation av ord som möjligt från den ursprungliga texten. Självklart har dom ett lexikon och från början är det ju bara väldigt lätta texter.

Sen så pratar lärarna bara svenska, vilket kan vara lite frusterande i början, och visar en penna och säger p-e-n-n-a och skriver på tavlan. Alla i klassen var två och två eller i små grupper och fick öva att ha konversationer med varann typ -Hej! Jag bor i centrum, var bor du? Jag tycker Arsenal är bäst, vad tycker du? osv Både framför hela klassen och bara i grupperna. Några gånger har dom haft typ teater framför alla i klassen!!

Jag var ganska tveksam när sambon kom hem första dagen och några av dom ord han lärt sig var, penna, skrivbok och pennvässare... och han kännde sig som ett litet barn sa han men det funkar verkligen! Har pratat med flera som gått sfi här och dom allra flesta är positiv och vissa har bott på andra orter tidigare tycker att här är det överlägset bäst.

Oj, vad långt det blev... puh... har ni somnat!! Kort sagt så låter dom "eleverna" lära sig genom det dom är intresserad av och skolan följer inte skolformen!

• Mamasnest

Sambon åkte tåg med en engelsman genom Danmark för några veckor sedan. Tror ni att de hade roligt när de kom till staden "Middelfart"?! De var tvugna att ta kort på skylten till och med.

Apropå ingenting...

Trebarnsmamma på heltid
  • Dumdidum

Billy skrev 2007-08-18 18:34:37 följande:

Jag tycker Arsenal är bäst, vad tycker du?
    Skulle aldrig komma över min mans läppar! Här är det bara Liverpool som gäller.

Men intressant läsning! Hoppas det funkar lika flexibelt och bra här.
  • Fjäril

Hejsan!
    Tänkte äntligen lägga in en kommentar. Ni tror väl att jag inte är här inne längre.

Angående att lära sig svenska. Min man läste en svenska-kurs när han hade träffat mig i England. Den var ganska basic.
    När vi flyttat till Sverige läste han också på SFI. Det var väl så där. Det jag tror han lärde sig mest på var att läsa tidningen Metro. Och jag köpte även lätta korsordsböcker för barn. Sådana som man hittar i leksaksaffären.

Lycka till till alla som lär sig svenska. Det är nog inte det lättaste.

• Rutiga Rutan

Mamma till Meja: Vad synd att de inte har den förmånen. Jag tror inte det finns några ekonomiska fördelar för företaget - bara "goodwill". Så här står det på childcarevouchersdirect.co.uk's hemsida:

An effective way to retain & recruit staff
    No cost to introduce via salary sacrifice
    Promotes a positive company image
    Flexible and simple
    Includes a free family helpline
    Minimal administration

• Rutiga Rutan

Jeg: Vart du ska vända dig för att få jobb beror lite på yrkesområde och var du ska bo. Jag jobbar inom IT och många i denna branch kör som "self employed" och går via agenturer för att få contracts med företag. Det är väldigt bra betalt - speciellt söderut. Men så är det ju lite krångligare med skatt etc. Däremot är det nog ett bra sätt att få in foten och få erfarenhet.

Annars är det vanligt att man kontaktar företagen direkt eller kollar annonser. Det finns flera websiter med jobbannonser. Några svenskor jag känner har kontaktat svenska företag på orten för att se ifall de behöver folk som kan svenska tex.

Inom sjukvården kan det vara krångligare - mina svenska vänner inom sjukvården har behövt skaffa massa certifikat och grejer först från Sverige vilket tagit tid men sedan har de inte haft problem att få jobb.

Så det beror lite på....

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 7 ***