Hur hantera andras barn som slåss?
Hej!
Min kompis barn är 2 år gammal och slåss. Han slår andra barn i parken, puttas, bits, slår med tillhyggen och i ansiktet. Oprovocerat.
Träffar vi honom i lekparken så springer han ofta fram och lappar till vår son (som är nyss fyllda 1). Han slår även andra okända barn helt oprovocerat.
I morse var vi hemma hos denna familj och "lekte". Denna unge slog mig i ansiktet, bet min son och slog honom flera gånger, bl.a. med en träkloss i huvudet. Han slog även mig med en kloss i huvudet. Han puttade honom,körde på honom med sin leksaksbil, tog hans leksaker och sprang emot honom och gallskrek för att skrämma honom. Min son blev jätterädd och ledsen och ville till slut bara sitta i min famn och vågade inte vara själv på golvet. Det kändes så himla tråkigt eftersom när vi kom dit var min son så glad och nyfiken och gick runt och tittade på alla nya spännande leksaker och var så nöjd. Men till slut satt han bara och grät och blev livrädd så fort denna unge närmade sig.
Efteråt kände jag att nä- jag vill aldrig mer gå dit. Till saken hör att mamman är en nära vän till mig sedan 10 års tid. Jag träffar gärna henne, men vill inte utsätta min son för detta igen.
Jag har en känsla av att föräldrarna tycker att "lite får man tåla", deras barn går på dagis och det gör inte vårt. Jag förstår att barn kan slåss om samma leksak eller så någon gång, men detta känns inte OK tycker jag. Speciellt eftersom vår son är så mycket mindre.
Hur ska jag hantera situationen? Prata med mamman om hur jag känner? Låta bli att ses med barnen? Acceptera att barn slåss? Annat förslag?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:43:16:
Jag har fått flera tips om att jag själv ska säga till barnet. Jag vill bara påpeka att jag ALLTID säger till detta barn på skarpen när han gör slår mig eller mitt barn. Men eftersom detta uppenbarligen inte biter på honom så undrar jag hur jag ska hantera situationen UTÖVER detta.