• Jessica23

Ok med semester UTAN bonusbarn?

När jag träffade min man för över 7 år sedan var hans dotter 4 år. Vi har nu bott tillsammans i 7 år fått 2 egna barn som är 3 och snart 6 år gammla!

Denna sommaren vill jag göra något med mina barn och min man utan bonusbarnet´. Vi är ju en familj vi också men givetvis ingår hans tös i vår familj, det har hon alltid gjort och kommer alltid göra! I alla år har vi semestrat MED henne och det har gått bra.

Vi var på skara sommarland för 3 veckor sedan i 2 dagar och bodde i stuga. Imorogn vill jag åka iväg med husvagnen någon dag men utan henne.

Min man är jättearg för det och förstår mig inte alls!

Är det så hemskt att göra detta utan henne? Är jag en styvmamma som borde bli hängd för att jag vill göra något med mina egna barn nån gång? Detta har ALDRIG hänt innan men jag vill ändå höra om det är ok att göra detta enligt er!

• Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?
  • growingbelly

Jag kan nog förstå din man. OM du anser att hon är en fullvärdig medlem av din familj så är det väl självklart att hon ska med. För du skulle väl inte lämna ett av dina egna barn hemma? För mig är det rätt klart att hon inte ses som fullvärdig medlem om du väljer att göra så. Lycka till!

• Puppy070

Tycker att det är ok om hon är hos sin mamma. Klart ni måste få göra saker även när hon är hos sin mamma. Hon får väl göra saker där? Då måste ju era barn få göra saker när hon inte är med för hon gör ju det hos sin mamma utan era barn...

Hoppas du förstod... Jag och sambon har varsin dotter sen förut och 2 gemensamma barn och vi gör både saker när bonusbarnen är här och när vi är ensamna med våra egna barn...
    Våra barn behöver ju också har roligt dom 3 veckorna dom är på semester med sina andra föräldrar.

Lycka till

• Else

Jag tycker nog att det beror lite på hur speciell semester det blir. Nån dag i husvagn eller ett zoo eller nåt tycker jag inte är konstigt alls. Man måste ju kunna göra saker tillsammans även om inte alla är med jämt. Hade det däremot varit en utlandsresa eller en stuga i fjällen en vecka tycker jag man ska passa på att få med sig alla i familjen.

• Jessica23

Hallå!!!!!!

Dena tråd var på många sidor innan och allt är ju borta???

Inte ens min uppdatering är ju me!

• LabLover

Nej, jag tycker nog inte att det är OK.

(MEN, man måste ju får göra saker tillsammans som familj även den veckan bonusbarnet/barnen inte bor hos en själv? Ditt bonusbarn gör säkert roliga saker tillsammans med sin mamma när hon är där?)

För husfridens skull hade jag inte bråkat om det, det kan ju inte vara så viktigt att ni ska bli ovänner.

Hur valde ni att göra?

♥ Mamma till en underbar dotter f. 8/6 2005 ♥
  • Josse

Jag är i samma tanke som du. Jag älskar mina bonusbarn och de har alltid varit hos oss alla våra semesterdagar men nu är det så att mamman åker på semester utan barnen men vi har alltid 3 barn på våran semester.
    Jag funderar till och med på att till nästa sommar åka 4 veckor utan vare sig bonusbarn eller min man eller vår gemensammadotter till en stuga i skogen utan telefon, internet eller tv utan bara vedeldad spis och fotogenlampa med en stooor trave böcker efter denna sommar, men o andra sidan så känner jag så här direkt efter varje sommarsemester utan vila, 7e sommarn irad.

Kram på er alla mammor och bonusmammor.

• Jessica23

En kvinna skrev innan at OM man inte är en hel famimil utan ALLA barn och inte får /vill/kan göra något uatn att alla är där, hur blir julen? Ska mina barn fira varanat år när min bonus är här? Elle är det tillåtet då att fira det året hon inte är hos oss och vi då är en halv familj? Är det ok då? För detta är ju egentligen precis samma sak!

• Puppy070

Jessica 23:

Jag förstår precis vad du menar och vi har våra andra barn varannan jul och vi firar varannan jul med alla i familjen och varannan jul med bara våra barn. För dom kommer till oss på juldagen istället när dom inte är här på julafton.
    Tycker inte era barn ska behöva vänta på julklapparna för det är ju inte deras fel heller att situationen är som den är.

Oftast är det ju så att barn som har föräldrar som är separerade är varannat år på julen hos mamma och varannat år hos pappa. Inte kan den som barnet inte är hos låta bli att fira jul.

Jag vet inte hur andra tänker, men är inte det en självklarhet. Så klart man försöker att pussla ihop det så att bonusbarnen också får fira jul kanske en annan dag istället då, men att man inte ska fira någon jul eller semester för att dom inte är hos en just då är också fel mot alla. Det kan ge dom dåligt samvete för att inte ni har roligt utan dom och dom kan bli stressade av det också. Har ni inte tänkt på väl?

• jtoao

Jessica...  du gjorde inte en uppdatering utan en ny tråd...

I varje trångt utrymme så växer det snart en svamp!
  • Moder2

Jag tycker att det är ok!

Vi har bonusdottern med oss på större grejer som fjällresor utlandsresor mm.
    Åker vi och hälsar på min sida av släkten så åker vi oftast med min och våran och styvisdottern är hos sin mamma.
    Lika om vi åker till zoo över dagen och badhuset och dyl.
    Nu är hon inte hos oss mer än kanske varannna helg...
    Men hon gör ju saker hos sin mamam som inte våra bo barn gör med oss ,så jag tycker inte att det är orättvist.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?