• Jessica23

Ok med semester UTAN bonusbarn?

När jag träffade min man för över 7 år sedan var hans dotter 4 år. Vi har nu bott tillsammans i 7 år fått 2 egna barn som är 3 och snart 6 år gammla!

Denna sommaren vill jag göra något med mina barn och min man utan bonusbarnet´. Vi är ju en familj vi också men givetvis ingår hans tös i vår familj, det har hon alltid gjort och kommer alltid göra! I alla år har vi semestrat MED henne och det har gått bra.

Vi var på skara sommarland för 3 veckor sedan i 2 dagar och bodde i stuga. Imorogn vill jag åka iväg med husvagnen någon dag men utan henne.

Min man är jättearg för det och förstår mig inte alls!

Är det så hemskt att göra detta utan henne? Är jag en styvmamma som borde bli hängd för att jag vill göra något med mina egna barn nån gång? Detta har ALDRIG hänt innan men jag vill ändå höra om det är ok att göra detta enligt er!

• Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?
  • Piaf
    FrökenKanSjälv skrev 2007-08-27 22:31:43 följande:
    Jag som biomamma hade blivit vansinnig om pappan ringt under mammaveckan och frågat om barnen ville hänga med på något extra roligt.
    Det hade absolut inte våran dotters biomamma blivit. Hon hade tyckt att det vore jättekul, om det är något som "barnet" hade tyckt vore jättekul...

Så gör vi, från bägge håll.
    Vi tar det först via de vuxna, såklart, så ingen blir besviken om det inte faller sig bra, men annars så är det så vi gör.

Vi blir helt enkelt inte vansinniga på varandraFlört
    Pay it forward
  • Piaf
    Jessica23 skrev 2007-08-28 07:08:06 följande:
    TACK TACK TACK TACK!!!!!!!Jag hade inte heller velat bli ner ringd på mina veckor med barnen heller! TACK!
    Ner-ringd!!! Nu fattar jag inte. Vi har ett vanligt familjeliv och när i hittar på någonting så är det ganska så speciellt för oss. Vi är inte stormrika och det blir liksom fina minnen som alla bär med sit tillsammans, tills nästa gång vi får en chans att göra något.....

När blev det till att vi ringer ner?
    Kan någon förklara?

Alltså, tycker ni det är jobbigt/fel med famljer som INTE har problem/bråk om sådana här saker?

Varför låter det inte bra i era öron, med föräldrar som ALLTID vill ha sina barn hos sig och bonusföräldrar som alltid håller med om att det är en självklarhet?
    Pay it forward
  • Piaf
    AnnanAnna skrev 2007-08-28 10:10:56 följande:
    Håller också med triss i tjejer, skulle bonusens mamma ringa varenda gång hon är iväg på något när det är våran veckan skulle vi bli galna här!Okej om man gör något som en utlandsresa i två veckor, eller om man kollar av i förväg om det är något speciellt man skall göra som infaller på "fel" vecka, men ringa varje gång man skall göra något som barnet eventuellt skulle tycka var roligt?!Jag håller med om att barnen måste ju lära sig att det inte är helt rättvist när man lever i i styvfamiljssituationer, att de gemensamma och de som bor halvtid inte gör och får exakt samma saker.
    Men vad läser ni in här??

Tror ni att vi ringer om vi går på bio eller äter på MC Donalds?

Jag pratar såklart om en liten resa, vilket var vad som var uppe i detta trådärende.

Varför så svårt att hålla sig till ämnet?
    Pay it forward
  • Jessica23

PIAF

Är man sepererad så har man vanligtvis barnen halva tiden. Även om BÅDE mamman OCH pappan vill ha barnet hos sig till 100 % så funkar inte det eller hur??

Bor man INTE ihop och har sina barn varannan vecka så är man inte sämre förälder för det! Alla vill väll ha sina barn hos sig? Både maman och pappan, men om det inte funkar och man bilder ny familj, ska man verkligen ringa då om man vill göra något på den veckan bonusbarnet inte är där? Alltid? Detta handlade om 1 vecka då solen lyste och bonusbarnet precis kommit hem från en stockholmsresa med flyg med sin mamma!

Tycker du då att jag skulle ringt och frågat om hon nu efter semester i Stockholm inklusive flyg ska få frågan om äventyret ska fortsätta med husvagnssemester i 2 dagar fast det är mammans vecka?

Varför intr ringa när ni ska till mcdonals eller bio? FY tänk va bonusbarnet blir lesst när det får höra att ni varit på bio utan dem!

• Piaf
    Jessica23 skrev 2007-08-28 19:51:03 följande:
    PIAFÄr man sepererad så har man vanligtvis barnen halva tiden. Även om BÅDE mamman OCH pappan vill ha barnet hos sig till 100 % så funkar inte det eller hur??Bor man INTE ihop och har sina barn varannan vecka så är man inte sämre förälder för det! Alla vill väll ha sina barn hos sig? Både maman och pappan, men om det inte funkar och man bilder ny familj, ska man verkligen ringa då om man vill göra något på den veckan bonusbarnet inte är där? Alltid? Detta handlade om 1 vecka då solen lyste och bonusbarnet precis kommit hem från en stockholmsresa med flyg med sin mamma!Tycker du då att jag skulle ringt och frågat om hon nu efter semester i Stockholm inklusive flyg ska få frågan om äventyret ska fortsätta med husvagnssemester i 2 dagar fast det är mammans vecka?Varför intr ringa när ni ska till mcdonals eller bio? FY tänk va bonusbarnet blir lesst när det får höra att ni varit på bio utan dem!
    Snälla du!
    DU startar en tråd och frågar vad man tycker om detta.
    Jag svarar och plötsligt så har du denna attityden mot mig?

VAD har jag gjort för fel?
    Vem har pratat om sämre och bättre förälder?

VAD är DITT problem?

Jag kan lämna tråden omedelbart, vilket jag gör nu, då ens svar verkar vara mer till besvär än något du verkligen var nyfiken på.

Tack och hej, familjen är min grej !!
    Pay it forward
  • FrökenKanSjälv
    Piaf skrev 2007-08-28 18:58:16 följande:
    Ner-ringd!!! Nu fattar jag inte. Vi har ett vanligt familjeliv och när i hittar på någonting så är det ganska så speciellt för oss. Vi är inte stormrika och det blir liksom fina minnen som alla bär med sit tillsammans, tills nästa gång vi får en chans att göra något.....När blev det till att vi ringer ner?Kan någon förklara?Alltså, tycker ni det är jobbigt/fel med famljer som INTE har problem/bråk om sådana här saker? Varför låter det inte bra i era öron, med föräldrar som ALLTID vill ha sina barn hos sig och bonusföräldrar som alltid håller med om att det är en självklarhet?
    Det är väl skönt att det finns familjer där kontakten mellan föräldrarna fungerar. Tyvärr så är det i många fall så att en av föräldrarna gör allt för att barnet inte ska vilja åka till den andra föräldern alternativt komma hem tidigare än planerat. Dessa föräldrar använder då gärna knepet att locka barnet med en rolig utflykt som bara kan ske under den andra förälderns helg/vecka. Eller också så ringer de barnet och berättar att de ska på Gröna lund imorgon och om barnet bara hade varit hemma så hade det också gärna fått åka med. På det viset kan då den saboterande föräldern försvara sig med att barnet själv ville stanna hemma/åka hem.

Men det är bara att säga GRATTIS till er där kontakten fungerar!
  • Jessica23
    Piaf skrev 2007-08-28 20:29:22 följande:
    Snälla du!DU startar en tråd och frågar vad man tycker om detta. Jag svarar och plötsligt så har du denna attityden mot mig?VAD har jag gjort för fel?Vem har pratat om sämre och bättre förälder?VAD är DITT problem?Jag kan lämna tråden omedelbart, vilket jag gör nu, då ens svar verkar vara mer till besvär än något du verkligen var nyfiken på.Tack och hej, familjen är min grej !!
    Tråkigt att DU inte kan ta sanningen! Är det orättvisst med semestert på mammans vecka är det OCKSÅ orättvisst med bio och mcdonalds enligt mig, rätt ska vara rätt! Som DU själv påpekat INTE JAG!

Visst lämna tråden, jag behöver ingen som vill komma med goda råd och sen sticker med svansen mellan benen så snart råden ifrågasätts! Detta är ett öppet forum och är till för att hjälpa med diskussioner! Man bollar ideer inte enbart tillrättavisar och säger hur världen borde se ut!
  • ligo

Jag kan inte se var problemet är någonstans..?

Det kan väl inte vara så svårt om am ska åka iväg på semester att ringa och prata med mamman om det passar sej att man frågar om dottern (bonusbarnet) kan följa med. Roligt för barnet ju,
    naturligtvis kan man inte ring i tid och otid och vilja ha med sej barnet på mammaveckan men hur ofta åker man iväg på semester?

Vill man inte ha med sej bonusbarnet (kan inte föstå vaför) men det hör inte hit. men vill man inte det är det väl bara att säga att man inte vill det och tänker inte det heller. Sedan får man förklara sej hur man menar och varför.. både inför sin man och framförallt barnet som undrar varför inte denne fick följa med på det roliga.

Ok om det är ett kalas, eller något man kan göra när som,, men om det är en resa av något slag tycker jag att man aldrig ska göra skillnad på mina och dina barn. Alla barnen tillhör ju familjen eller?

Hur skulle du TS reagera själv om du hade ett barn vid sidan om? givetvis kan man inte sätta sej in i situationen på rätt sätt men, försök..  Om din man sa att han ville göra något utan ditt andra barn..

//Linda

• AnnanAnna

Hennes man kanske gör något med sin dotter sen tidgare utan deras gemensamma, vilket är hennes enda barn. Borde ju bli samma sak eller...?

Det är märkligt, jag pratade med en bekant om semester för ett tag sedan och kom in på det där med att det svårt att få ihop det när man har ett barn som lever i två olika familjer.
    För att göra en lång historia kort så sa hon när jag sa att vi skulle försöka ta en semester med bara den gemensamma i höst, alltså utan bonusbarnet som då går i skolan och som varit med på utlandsresa med oss i sommar och skall åka utomlands med sin mamma nästa sommar:
    "Men gud det kan ni ju inte göra, ni måste ju inkludera ALLA barn om ni gör något sånt!" och blev helt förfärad.
    Hon tyckte som några verkar tycka här, att om man inte kan ta med alla barn när man gör någon sån grej så skall man stanna hemma.
    Antar att det gäller alltid då, oavsett om det ena barnet är skolbarn och de andra är hemma eller på dagis och man kan ta ledigt lite när som helst med dem, eftersom argumentet är att det blir orättvist.

Några minuter senare nämnde jag att min sambo skulle försöka komma iväg på skidsemester med BARA bonusen på sport eller påsklovet, och då säger samma människa (som jag kan tillägga bara är biomamma om nu det kan ha med saken att göra):
    "Men åh vad mysigt, då får de riktigt bra med kvalitetstid bara de två"!.

Alltså... hur skulle ni som tycker att man absolut inte kan göra något mamma-pappa-gemensamt barn ställa er inför att pappan gör något med bara sitt barn som har sedan innan?
    Och varför ser man inte på den situationen på samma sätt i såfall, att det är lika orättvist det om man tycker att det är orättvist att göra något utan bonus?

Kanske blev lite rörigt, men hoppas ni förstår! Varför är det kvalitetstid i det ena fallet och orättvist i det andra?

• smooothie

Jag tycker det är självklart att man kan göra saker ( stora som små ) även när bonusbarnet inte är där. Bor man 50% på två ställen så är det ju inte konstigt eller fel att man får var med på 50% av utflykterna på båda ställena.Biobarnen får ju bara vara med på ett hems utflykter. Det är bara att förklara för barnet om det blir frågor om det.

Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?