• Jessica23

Ok med semester UTAN bonusbarn?

När jag träffade min man för över 7 år sedan var hans dotter 4 år. Vi har nu bott tillsammans i 7 år fått 2 egna barn som är 3 och snart 6 år gammla!

Denna sommaren vill jag göra något med mina barn och min man utan bonusbarnet´. Vi är ju en familj vi också men givetvis ingår hans tös i vår familj, det har hon alltid gjort och kommer alltid göra! I alla år har vi semestrat MED henne och det har gått bra.

Vi var på skara sommarland för 3 veckor sedan i 2 dagar och bodde i stuga. Imorogn vill jag åka iväg med husvagnen någon dag men utan henne.

Min man är jättearg för det och förstår mig inte alls!

Är det så hemskt att göra detta utan henne? Är jag en styvmamma som borde bli hängd för att jag vill göra något med mina egna barn nån gång? Detta har ALDRIG hänt innan men jag vill ändå höra om det är ok att göra detta enligt er!

• Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?
  • PiaMaria

Men ju gör ju faktiskt bonusmamman en massa med bonusen, så jag tycker helt klart att hon ska åka iväg med gott samvete. bonusen får ju säkert göra en massa saker hos sin mamma.

Hoppas att ni kommer iväg på eran lilla semester.

• Jessica23
    vivi85 skrev 2007-08-25 17:05:34 följande:
    inte ok.. det är din mans barn du inte vill ha.. tänk om du hade barn sen tidigare som inte han ville ha med? För honom så betyder hon exakt lika mkt som era gemensamma.. nej, hade aldrig kunnat med det!
    VA? Vadå min mans barn jag inte vill ha? Va menar du med det?
  • PiaMaria

ja vart skulle hon har skrivit att hon inte vill ha sin mans barn? hon har ju inte skrivit något negativt om sitt bonusbarn. Måste hon planera hela sitt familjeliv kring bonusen? Bonusen har faktiskt en mamma i detta fall. Det e ju inte så att dom lämnar bort bonusen för att få resa "ensammna"

• MajaLinnéa

Jag tycker att det är helt okej att göra så, i alla fall i detta fallet.
    1. Flickan är ju hos sin mamma den veckan. Då måste ni får göra grejer med er "lilla" familj.
    2. Det handlar om TVÅ dagar. Inte så farligt alltså.

• rismalt

jag tycker det är oekj att göra saker hela veckan som bonusen inte är med.

det är ju trots allt så att bonusen inte lever i ett tomrum när hon inte är med, hon är ju hos sin mamma och har det bra där.

jag kan inte hålla med de som skriver "tänk om situationen var omvänd..." hade JAG varit den med barn sedan tidigare så tror och HOPPAS jag att jag hade tyckt det var ok att hitta på roliga saker även utan mina barn. hur konstigt blir inte livet annars? ska livet stå mer still varannan vecka för att livas upp nästa vecka? nej, så lever ingen, inte heller vi med bonus(ar).

• AnnanAnna

Självklart skall du och lilla familjen kunna göra saker VARJE vecka, roliga som tråkiga.

Jag kan inte förstå att det faktiskt finns familjer, och jag känner faktiskt flera som gör så här, som skjuter upp allting till den vecka bonusen är där. Då skall allting vara fest och skoj, men veckan efter skall man leva vardagsliv. Det är ju lika orättvist det som att inte ta med bonusen på saker, det skickar ju signaler till de gemensamma barnen att de inte är viktigta (som flera andra redan skrivit).
    Visst är det viktigt att bonusen känner sig som en lika stor del i familjen som alla som bor där på heltid, men lika viktigt tycker jag det är att h*n inte blir viktigare än de gemensamma barnen.
    Jag vet t.o.m. exempel på familjer som har en vecka då man inte gör något kul, inte hyr filmer eller äter speciellt god mat för att bonusen inte är där den veckan, och då kan ju hon bli ledsen för att de andra åt tacos på hennes mammavecka...
    Samma familj städer bonusens rum (bonusen är rätt mycket äldre än de två små barnen) till hon skall komma medan de två små får plocka undan och städa själva.
    Samma familj försöker allt de kan att inte ha några konflikter den veckan bonusen är där, "för hon är ju inte där så ofta". Det är inte alltid så att det är synd om bonusen och att utanförskapet drabbar bara honom/henne, lika ofta blir det orättvisa åt andra hållet, och svartsjuka från de gemensamma som inte blir behandlade med samma silkeshandskar. Ville bara poängtera att det ser olika ut i olika familjer...

Visst, det kan vara svårt att hitta någon medelväg, att ingen skall känna sig utanför eller i värsta fall utesluten.
    Själv känner jag att barn som lever i bonusfamiljer eller nyfamiljer eller vad man nu väljer att kalla dem, oavsett om de bor på heltid/deltid/varannan helg, aldrig kommer ha ett exakt likadant liv. Så är det ju bara. De kommer inte få lika mycket presenter vid födelsedagar och jular, de kommer inte göra samma semesterresor och de blir ofta behandlade lite olika.

Att inte kunna göra resor, äta god mat, ha myskvällar, åka på utflykter o.s.v. den veckan ett eller flera av barnen inte är på plats är ju idiotiskt, likadant att inte kunna ha en konflikt med varannanveckasbarn för att de är där så sällan. Lika idiotiskt som att behandla bonusen som en gäst i familjen.
    Men eftersom bonusen förmodligen har det bra och gör roliga saker med sin mamma så tycker jag verkligen att man kan göra detsamma med sina gemensamma barn den veckan.
    Det blir ju inte heller kul för de gemensamma att sitta hemma och invänta "roliga veckan" och så kanske bonusen kommer dit och berättar om allt kul h*n gjort med sin mamma den vecka de satt hemma och hade tråkigt...

• rakastan

Hej tycker du har all rätt i världen att åka utan bonusbarnet. Är i samma situation och har helt enkelt sagt att jag inte alltid vill ha med bonusen... Lycka till. kram Linda

• Jenny m Benjamin

Jag förstår nog inte frågan...

"Vi var på skara sommarland för 3 veckor sedan i 2 dagar och bodde i stuga. Imorogn vill jag åka iväg med husvagnen någon dag men utan henne."

Skulle ni lämna bort henne för att åka speciellt utan henne eller skulle ni åka själva för att hon ändå var hon sin mamma?

Det första alternativet tycker jag är förkastligt och är det det du menar så förstår jag att din man bli arg...

Är det det andra alternativet så är det en helt annan sak. Då tycker jag snarare ordvalet i inlägget är olämpligt, att "jag vill (...) men utan henne" och "jag vill göra något med mina egna barn nån gång". Då borde det mer handla om att "jag vill åka igen FAST hon inte är här den här gången"...

• Mone

Givetvis är det helt ok!
    Det handlar inte om hurudvuda bonusarna är "fullvärdiga" medlemmar i familjen eller ej. Behövs sånt ens diskuteras?

För mig handlar det om att jag vill göra saker tillsammans med min sambo och vår gemensamma son, känna att vi också hör ihop, bara vi tre. Vi är den lilla familjen i den stora familjen. Jag vill skapa minnen för oss tre tillsammans!

• teambe

Om tanken är att ni ska göra någonting tillsammans, bara ni, utan bonusbarnet, så förstår jag att din man blir rosenrasande. Men om tanken är att "nu ska det bli fint väder och det vore kul att passa på att åka en sväng med husvagnen, synd att inte bonusbarnet är här den här veckan" så ser jag ingen anledning att stanna hemma och vänta. Livet kan ju inte stå stilla varannan vecka.

Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?