• marre726

Huvudlöss

Min dotter har fått huvudlöss. Vi behandlade henne med en gång med Paranix. Är det någon som vet om det är ett bra medel som verkligen dödar lössen?

Ska man göra nåt i övrigt? Jag har tvättat allt!!! Och fryst in borstar och kammar. Nåt mer?

Det här är första (och förhoppningsvis sista) gången vår familj drabbats av detta otäcka...

• Svar på tråden Huvudlöss
  • glad 31veckors

tänk på att tvätta lakan, kuddfodral, du ska behandla efter 10dagar igen, kamma , kamma och åter kamma, dom är jätte svåra löss, även ni som ej har löss ska luss kamma , ej behandla med lus,medel men kamma med luskam lycka till

• marre726

Ja vi har luskammat... Flera gånger idag. Stackars barn skriker när jag tar fram kammen...

Känns som om det kliar på hela mig fast jag inte har löss själv... *ryser*

• Lucian Caesar

gå igenom hela håret å försök dra ut äggen.. är jätte svåra att få bort med kammen...

• marre726

Men äggen dör väl av medlet va? *håller tummarna*

Dom verkar vara svåra att kamma bort. Som om dom har klistrat sig fast i håret.

• jennie ellie

Hela skolan hade så även dottern, tvättade allt och massa medel i håret mm. Slängde borste och allt var frid och fröjd i två v, tills jag hittade en borste  och kammade mig... någon vänlig själ hade tagit upp den ur skräp korgen och lagt den i badrummet. Sen fick jag löss. Nu gjort om allt igen på alla och eldat upp borsten

• lövet2

Det kan vara lite olika med olika medel, men så här står det med Prioderm:
    Behandla den som har löss och luskamma sedan en gång varje dag. Efter en vecka behandlar du igen och fortsätter luskamma varje dag i två veckor. Vid andra behandlingen kan det hända att du hittar någon nykläckt lus, men bli inte panikslagen för det! Om du däremot hittar någon levande lus ett dygn efter behandlingen, då kan du kontakta barnläkare eller hudläkare för goda råd.

Alla i familjen som inte har löss, ska luskammas en gång om dagen i minst 10 dagar, men gärna i 2-3 veckor. Om du hittar ägg eller löss, så behandlar du precis som jag beskrev. Annars är det bara kamning som gäller.
    Rengör kammen med tvål och vatten, och frys sedan gärna in den i minst 2 timmar för säkerhets skull (det är bra om man har en kam var).

• lövet2

Kopierar in från min blogg (från i måndags):

Den här semestern blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Dagarna rinner i väg, och det enda vi gör är att luskamma!
    Det har gått löss på skolan i ett halvår, men när 12-åringen till slut drabbades, så var det mitt i semestern. Jag levde kvar i tron att alla i familjen skulle behandlas, om man hittade löss hos en familjemedlem. Det var tydligen gammal information, för råden nu är helt annorlunda; behandla bara den som bevisligen har löss, och luskamma resten. Kamningen är till för att dels se om man har löss, och dels få bort eventuella ägg innan de blivit löss. Minst 10 dagar ska alla kammas - varenda eviga dag ...

Aldrig hade jag kunnat ana vilket slavgöra det skulle bli! Direkt efter frukosten kör jag ett pass. 3-åringen tar 30 minuter och mutas under tiden med böcker, glass, glada barnsånger och allt vad jag kommer på. 8-åringen tar bara 15 minuter. Sedan dricker jag kaffe, innan det blir 12-åringens tur. Hon har långt hår och tar ca 1 timme.
    Någon gång under dagen kör jag i genom makens snagg på 10 minuter, och på kvällen blir det ett längre pass igen. 20-åringens midjelånga hår går bara inte att ta på en enda kväll, utan det delar jag så jag tar högra sidan en dag och vänstra sidan nästa. Inte en optimal lösning, men det bästa jag kan åstadkomma! Tonåringarna och deras pojkvänner får kamma varandra, och äldsta dottern kammar mig. Puh ... *torkar svetten ur pannan*

Men slitet ger resultat! Inte en lus så långt ögat kan nå, och det här är den 10:e dagen. Från och med i morgon börjar vi kamma varannan dag - förutom nu 12-åringen förstås. Hon ska kollas en gång om dagen i 2 veckor till ... Fundersam

• marre726

Åh suck, luskamningen tar ju en eeeeevighet... Och så skriker hon bara under tiden...

Men hur får man löss? Läste att lössen inte sprids utanför huvudet eftersom dom inte överlever speciellt länge då. Har min dotter gnuggat skallen mot ett barn som haft löss tro?

• Mejk

Löss har jag haft många gånger, det har varit en pärs varje gång eftersom jag alltid har haft så långt hår, jag har även en konstig hårbotten så när jag var mindre kände jag inte att jag hade löss, så när det väl märktes så var det löss i hela badkaret när kammningen var över. Inte det roligaste precis!! Men bästa rådet är att kamma kamma kamma. Hittar du ägg dra bort hårstråt det är det ända som funkar. Det funkar inte att kamma bort äggen!!

Lössen sprids från huvud till huvud. Din dotter kan ha lekt med någon som haft löss och så oskylldigt lånat kompisens keps, hårband, eller lekt med samma docka. Det sprids fort!
    Lycka till med kammningen!!

Svar på tråden Huvudlöss