Kopierar in från min blogg (från i måndags):
Den här semestern blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Dagarna rinner i väg, och det enda vi gör är att luskamma!
Det har gått löss på skolan i ett halvår, men när 12-åringen till slut drabbades, så var det mitt i semestern. Jag levde kvar i tron att alla i familjen skulle behandlas, om man hittade löss hos en familjemedlem. Det var tydligen gammal information, för råden nu är helt annorlunda; behandla bara den som bevisligen har löss, och luskamma resten. Kamningen är till för att dels se om man har löss, och dels få bort eventuella ägg innan de blivit löss. Minst 10 dagar ska alla kammas - varenda eviga dag ...
Aldrig hade jag kunnat ana vilket slavgöra det skulle bli! Direkt efter frukosten kör jag ett pass. 3-åringen tar 30 minuter och mutas under tiden med böcker, glass, glada barnsånger och allt vad jag kommer på. 8-åringen tar bara 15 minuter. Sedan dricker jag kaffe, innan det blir 12-åringens tur. Hon har långt hår och tar ca 1 timme.
Någon gång under dagen kör jag i genom makens snagg på 10 minuter, och på kvällen blir det ett längre pass igen. 20-åringens midjelånga hår går bara inte att ta på en enda kväll, utan det delar jag så jag tar högra sidan en dag och vänstra sidan nästa. Inte en optimal lösning, men det bästa jag kan åstadkomma! Tonåringarna och deras pojkvänner får kamma varandra, och äldsta dottern kammar mig. Puh ... *torkar svetten ur pannan*
Men slitet ger resultat! Inte en lus så långt ögat kan nå, och det här är den 10:e dagen. Från och med i morgon börjar vi kamma varannan dag - förutom nu 12-åringen förstås. Hon ska kollas en gång om dagen i 2 veckor till ...