• yossis

Kanintråd #3

Lycka2007 skrev 2007-10-11 20:41:22 följande:
    Hejhej här kommer nyfikna jag igen med mina frågor.. Ni som föder upp kaniner här, är ni medlemmar i KAF (Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund)?Får hem första rexen nästa månad!
    Ja det är jag, man måste vara medlem för att få ställa ut, registrera kaniner, märka ungar & skriva stamtavlor.
  • yossis
    Lycka2007 skrev 2007-10-11 21:06:51 följande:
    Ja jag har varit inne på deras sida och försökt förstå mig på allt de där.. Men hur funkar det eg? Man måste först ansöka om medlemsskap, sen betala medlemsavgift? Sen ska man betala en avgift för att få uppfödarnr och ännu en avgift för att få ett eget gårdsnamn? Och på varje punkt är dt olika personer man ska kontakta?Verkar himla krångligt..
    Man betalar in medlemsavgiften, man behöver inte ansöka om att bli medlem.
    För att få ett uppfödar nr så kontaktar du Lars-Åke Asp, Lidköping, har för mig att det kostar 100 :- att beställa ett uppfödar nr.
    För att få registrera din kaningård måste du ha genomgått Jordbruksverkets kurs för avel & handel med kaniner & hållt på med avel & utställning i minst 3 år, få rekomendationer av någon i din klubb. Kommer inte ihåg vad det kostar att registrera sin kaningård, men det är ett par hundra kr.
  • yossis
    Lycka2007 skrev 2007-10-11 23:18:27 följande:
    Aha ok! Tack för infon! Tycker deras sida är lite rörig, nu förstår jag lite bättre.. Så alltså om man inte uppfyllt de klraven de har för att få regga sin kaningård, så har man bara ett uppfödarNUMMER, inget uppfödarnamn då?
    Du får kalla din uppfödning vad du vill men du kan inte registrera namnet fören ens först efter 3 år.
  • yossis

Nu i eftermiddag fick jag upp mitt nya stora trimbord Skrattande så nu ska jag bara äta lite innan jag går ut & hämtar in dom som ska med.

• yossis
    Vigrid skrev 2007-10-13 10:34:53 följande:
    Åk, kul! Det underlättar väl säkert att ha et "riktigt" trimbord, eller? Jag har ett gammalt matsalsbord....... Men det funkar för mej!
    Det är inget "riktigt" trimbord med gummimatta på utan ett skrivbord som jag höjt upp till 90 cm & lagt på en dörrmatta som kaninerna kan sitta på.

Kom nyss hem från dagens utställning Glad är så glad, det har gått över förväntan bra.
    Igloo 95p (sin 2a, en till & han är Svensk Champion)
    Tibo 94,5p
    Baloo 94,5p
    Baltazar 93p
  • yossis
    Mrs Bean skrev 2007-10-13 19:46:14 följande:
    GRATTIS!! Wow va bra av  Igloo...  En fråga.. Hur i hela världen kan du åka runt på utställningar UTAN att köpa med dej söta ungar hem? För där måste väl finnas kullar till salu? Det finns det alltid härnere..
    Det är inte så svårt, jag är kräsen när jag ska köpa kanin, väldigt kräsen. Tänker över noga vad just den kaninen kan tillföra min avel, vilka den skulle passa ihop med som jag har hemma, kollar vad som finns bakåt i stamtavlan finnas annat än blått & svart så köper jag den inte (vill inte ha en massa konstiga anlag i mina stamtavlor)

Jodå det finns allt djur tillsalu på utställningarna här upp med.
  • yossis
    Bakom molnen skrev 2007-10-13 20:15:51 följande:
     Stort grattis!  
    Tack
  • yossis

Jag ser verkligen fram emot nästa utställning, KM 11/11 & Köping 24/11 tänk om Igloo tog sin 3e 95a då blir han Svensk Champion. Det är mer än vad jag vågat hoppas på i år måste jag säga, nog för att jag alltid trott på honom för han är en vältypan & mycket trevlig liten blå herre.

Ska sätta mig & börja planera nästa års kullar & utställningar, ser verkligen fram emot avelsåret 2008

Svar på tråden Kanintråd #3