• yossis

Kanintråd #3

Mrs Bean skrev 2007-08-29 09:49:30 följande:
    Tänkte höra med er...En hona jag parat för ca 6 veckor sen fick aldrig några ungar.. hon har inte gjort tecken på att vara skendräktig heller. Så i går släppte jag henne till hanen igen och hon vart helt vansinnig på honom. Vad JAG såg så kom han inte "till". Dom var ihop i kanske 2 timmar. Så i morse när jag går ut till dem och låser upp dörren o öppnar så ser jag henne med fullt av spån o lite hö i munnen som om hon skulle till att boa.. Så jag lägger in mer hö så hon har mer att greja med.. hon fortsätter boa o så. VARFÖR gör hon så? Hon kan ju omöjligt vara dräktig sen förra parninen?! Och hon kan ju inte redan känna av att det inte blev något igår..Jag fattar ingenting..
    Ibland blir man inte klock på dom små liven. Det låter som hon är skendräktig efter sin date med killen.

Celia som jag hade fick sina ungar på dag 38, trodde inte det skulle bli något där heller men när jag kom ut för att städa bort boet så var det massor av päls & där i låg det 5 små pigga parvlar.
  • yossis

Luma: Det är lite olika, mina båda kullar som jag tagit i år har lagt öronen runt 3-4 veckor nått sånt. Kiwi är 4 år & har fortfarande inte lagt öronen & kommer med all sanolikhet aldrig att göra det, hon har sk. helikopter öron som står hur dom vill när dom vill *s*

• yossis

Hösten är verkligen här nu, det känns när man går ut & nattar kaninerna på kvällen.

• yossis

Mrs Bean: Gick honan & hanen ihop ett par dygn ?
    Det kan ju spela in när det gäller befruktningen, kaniner släpper ägg när dom blir parade & det kan ta ett par gånger innan dom släpper ägg så det blir något.

• yossis
    Mrs Bean skrev 2007-08-30 10:45:05 följande:
    Måste bara fråga.. Är det bara jag som använder kattsandspade när jag städar burarna? Alla jag nämner det för blir helt förvånade och säger - Åh va fiffigt! Det måste jag oxå köpa!Vad använder ni?
    Jag använder en liten sopskyffel i plast när jag mockar facken & till Kiwis låda använder jag en kaninspade (kattspade) Har flera sopskyfflar jag använder men en favorit, sen har jag en liten fyrkantig hink (kompost hink) att ha in spånet med i burarna då får alla lika mycket spån & det blir inget onödigt spill på golvet.

Har kommit på att Abby är spån allergisk så numera går hon på halm Glad och det gillar hon verkligen. Nu har hon inga rinnande ögon längre så jag hoppas att det berodde på spånet.
    Ikväll måste jag åka & hämta spån för jag har inget hemma alls, ska försöka passa på att slänga lite säckar med skit på dyngstacken nere hos svärmor för till helgen skulle dom visst komma & gräva ur den.
  • yossis

Nu är alla kaninerna matade & har fått nytt vatten & hö, så nöjda är dom.
    Imorrn är det städning av alla fack som gäller, så ska jag hämta hö med tog det sista nu.

• yossis

Vigrid: Ha en jätte trevlig vecka i Jämtland Glad det är ju så fint där uppe på hösten.

• yossis

Har varit & hämtat 2 pallar spån nu på eftermiddagen, kändes lika bra att göra det nu när jag har tid & pengar på kontot. Så nu borde jag klara mig en bra bit in på nästa år får jag hoppas.
    Imorrn är det storstädning av alla facken som gäller + att alla ska få halm i sina lådor, så dom kan mysa i nu när det börjar bli kallt på nätterna.

Svar på tråden Kanintråd #3