• yossis

Kanintråd #3

Har fått massa mail ang dom 2 ungarna jag har till salu medans jag varit borta. Se om en familja skulle komma & hämta dom imorrn eller på tisdag.

• yossis

Imorrn är det städa kanin fack som gäller, så ska alla få komma ut & röra på tassarna lite i betesburarna en stund var.

Måste ta tag i borstningen av fällande kaniner med, så jag har något att ställa på Dala Expo i slutet på månaden, ska försöka komma ihåg att maila iväg anmälan imorrn med.

• yossis

Emmsan skrev 2007-08-05 20:23:08 följande:

åhhhå ni anar inte va glad jag är att jag har hittat er som nybliven kaninägare kanske man skulle kunna få lite svar på sina kanske "dumma" frågor ??;)
    Självklart ställer vi upp & svarar på frågor om stort & smått ang våra pälsklingar. Det finns inga dumma frågor.
  • yossis

Emmsan skrev 2007-08-05 20:38:19 följande:

ok då "kör" jag då o hoppas på tips.. nr1 han har ett öga som rinner har gjort det ett tag inte geggigt utan mer klar vätska?* när vi skaffade honom i maj  köpte vi samma foder som han va uppfödd på dvs ren pellets.. det tråkiga är han äter BARA det o knäckebröd aldrig ngr grönsaker  iallafall inte de vi har provat typ gurka,morot äpple mm varför??? trodde ju att alla kaniner va glada i sånt hihi men räcker det med pellets för honom eller behöver han annat? jo hö har han ju givetvis oxå ;)
    Testa att badda ögat med kallt kammomillte, kan vara så att han fått något skräp i tårkanalen, ett annat alt. är att han suttit i drag, då kan dom får rinniga ögon med. Annars får ni vända er till vetrinär om det inte går över.

Jag skulle försöka introdusera nån frukt alt. grönsak, dels för vitaminerna & sen för att låta tänderna få jobba lite. Kaninens tänder växer hela livet & behöver slitas ner för att inte bli för långa.
    Kolla så det inte är något fel på hans tänder.Testa att ge honom nån gren från ett frukt träd, ibland får man truga dom lite när man introduserar ny mat.

Hur mycket pellets får han & vad för sort ?
  • yossis

Emmsan skrev 2007-08-05 21:34:53 följande:

pelletsen vi har nu heter stampe o är köpt från lantmännen han älskar att äta grena o läv från lönn glömde jag säga.. hmm ang hur mycket han får så ser vi till att det alltid finns mat är det fel?? o vatten oxå såklart
    Nja, jag skulle ge krftfoder (pellets) 1 gång om dagen ist, kan vara därför han inte vill äta grönsaker & frukt, ge honom ca 0,75 dl med pellets 1 gång om dagen & nån grönsak till det, se om han äter det.
  • yossis

Har mailat på en annons idag om en järnblå BJ, vore kul att ha en sån som maskot här hemma.

• yossis

Sorry girls, jag behöver få gnälla av mig lite. Blir så ledsen på en vän som lovar att höra av sig hela tiden men aldrig gör det, igår lovade hon att hon skulle höra av sig & vi skulle ses & idag sa hon samma sak igen när vi pratade på msn.
    Börjar se ett litet mönster så fort hon träffar en ny kille, då har hon aldrig tid att ses eller så "offrar" hon en 1-2 h som hon säger.

Sorry girls, väldigt mycket OT

• yossis

Abbys öga rinner...igen, behandlar ett par dagar så blir det bra så går det ett tag så börjar det rinna igen + att hon blivit extremt skygg medans vi varit borta inte alls samma kanin, blir mer & mer lik sin mamma & jag vet inte om jag vill avla på en sån kanin.

• yossis

Mrs Bean skrev 2007-08-08 20:11:20 följande:

Åh va tråkigt.. har du kollat så där inte sitter nåt skräp? Spola med koksaltlösning från apoteket.. det kan hjälpa!JAG hade inte avlat på en sån kanin, men det kanske vänder!?!?!
    Har inte sett något skräp i hennes ögon, funderar på om det är tårkanalerna som är lite trånga, då kan dom få rinniga ögon.
    Har jag tur så blir hon lika mysig som innan men just nu känns det lite motigt måste jag säga, men igår fick hon panik när jag skulle ta in henne från bete hagen, hon bara sprang runt runt med panik i blicken & pep när jag försökte lyfta henne. Så jag fick hämta en transportbur att ta henne i o den rusade hon in i o dundrade rakt in i väggen så det small =(
Svar på tråden Kanintråd #3