• Anonym

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

håller fult med dej om detta, men man lär sig älska dom med tiden men aldrig som sina egna

• Anonym

Kanske för att ordet får en positivare klang om man säger bonus-barn i stället för styvbarn? Styv-barn, styvpappa...Låter så...styvt!

• Anonym

Tja, fast visst kan det väl vara en bonus i vissa fall.
    En kompis till mig kan inte få egna barn och hon vart överlycklig när hon fick veta att killen hon träffade hade barn sen tidigare. de är nu gifta och hon ser sig som en extramamma och tycker enbart att barnen är ett plus.

Men visst, jag förstår vad du menar....

• Anonym

Min make såg mina två barn från mitt tidigare äktenskap som en ren "bonus", han var oerhört glad o lycklig över att jag redan hade barn eftersom han var rätt så säker på att tåget hade gått för hans del  vad det gällde att få egna barn
    Nu har vi mot alla odds fått ett barn tillsammans men han ser fortfarande mina två tonåringar som en rejäl "bonus"

• Anonym
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:34:40 följande:
    När jag skrev det, om att ingen ser ett barn från ett tidigare förhållande som en bonus, så menade jag att OM man träffar en ny partner så är det väl inte många som tänker "hoppas verkligen att hon/han har barn sedan tidigare"?OM partnern nu har det så måste man självklart acceptera det och finna sig i det, men det är väl knappast nåt man ÖNSKAR?Typ om man skulle skriva en kontaktannons, tror du det är många som skriver:"önskar träffa en man 25-30 år, med barn, för trevliga stunder"???
    Min man hoppades o önskade att den tjej han skulle träffa hade barn med sig i babgaget...

Känns skönt att inte "alla" är så sterotypa och föredrar flick/pojkvänner utan ett tidiagre liv
  • Anonym
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:47:05 följande:
    Fast bara för att man inte har barn så betyder det väl inte att man inte haft ett tidigare liv....?Livet börjar väl inte när man skaffar barn, även fast många säger det

Nej livet börjar inte när man får barn, men barn är ett rätt synbart bevis på att det existerat ett tidigare liv som satt sina spår vilket många verkar ha svårt att acceptera

Jag är rätt övetygad om att det finns många därute som av en eller annan anledning går runt och önskar att en ev ny partner har barn med sig i bagaget, ser absolut inget konstigt med det.

Anser att det är betydligt konstigare att inte se dessa barn som en "bonus"....

• Anonym

Visst jag tog paketet med min älskade älskade sambo och hans barn, men som du säger, det e absolut ingen bonus. Jag gillar hans son men hade jag fått välja hade jag ju helt utan tvekan valt att min sambo inte hade barn när vi träffades. Det e alltid så mycket strul o besvärligheter när det e vv o skit. Nej du ingen bonus, men jag däremot e verkligen en bonus i killens liv då han har fått ett mycket bättre o tryggare liv sen jag kom in i bilden. Hans mamma e totalt psyko o borde inte få vara i närheten av honom....

• Anonym

Jag tycker att ordet bonus inte alls betyder både negativa och positiva. Man säger ju inte "jag låg inlagd för lunginflammation och som bonus fick jag hemorrojder". Om man säger det så säger man det ju med ironi.....man ser det inte som en bonus att få något negativt liksom.

Men jag kan villigt erkänna att jag är glad över att min man inte hade några barn sen tidigare när vi träffades. Har haft några sådana förhållanden och det är ingen dans på rosor direkt. Oftast tycker jag iofs inte att det är bonusbarnen som ställer till det, mer deras mamma i så fall!

• Anonym

det är tack vare min bonus att min sambo är som han är! hans son har format honom till den man han är idag. Jag kom i i bilden, tänkte inte mer på det än att han har barn, har tagit i den takt det passat mig. Inte tagit på mig någon större roll än vad jag växt fram i. Denna pojke har blivit en bonus efter ett tag, det har växt fram!

Jag har en ny syn på livet, vad som är viktigt" Familj!
    Och det är tackvare att jag träffat min sambo och hans son, och nu har vi ett gemensamt barn. Det går upp o ner, men det är så det är! Och självklart är det lite krångligare när man är en slags "bonusfamilj".

• Anonym

Skulle aldrig falla mig in att kalla hans barn för "bonus", snarare "straff". Det har tyvärr glidit från det ena till det andra över tiden, även om jag aldrig, inte ens i början, har sett min sambos barn som någon värdehöjande omständighet.

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!