• Äldre 9 Aug 21:27
    11199 visningar
    29 svar
    29
    11199

    Namn till adopterade barn!

    Hur har ni gjort som adopterat?

    Får dom behålla sitt namn(som mellan namn) eller har ni döpt om dom även om dom helt?.

    *Nytt TILLTASLNAMN och behållt deras födelsenamn som mellan namn?

    *Nytt både för och mellan namn.

    Vad tror ni om man börjar döpa om ett barn som kanske är runt 2-3 år .
    Tror ni dom bli mer förvirrade än barnet redan är med sina nya föräldrar?.

    Tror ni dom kommer att funder om vi inte är riktigt kloka i huvudet om man börjar säga ett annat namn dom är vana vid?.

    Villrådig då det gäller detta med namn.

    Hur tänkte ni och fundera kring detta?

  • Svar på tråden Namn till adopterade barn!
  • Äldre 9 Aug 21:35
    #1

    Numera måste man behålla minst ett ursprungligt namn på sitt barn vare sig man vill eller ej, men har svårt att se varför man INTE skulle vilja det....

    Vår son heter Simon och det är ett namn som vi själva valt och som troligen en biologisk son också fått. Han är en del av vår familj, vi har "upptagit honom som vår egen" så att vi valde att ge honom ett namn vi själva gillade ser jag inte som nåt konstigt. Han hade heller ingen särskild relation till sitt namn... hade han varit äldre hade vi fått väga in det mer. Det behöver inte vara förvirrande, tvärtom kan det för vissa barn vara tydligare och klarare så att säga om de får ett svensk namn i samband med att de blir svenska. Det är svårt att veta innan.

    Sen heter han då sitt indiska ursprungliga namn, ett namn som inte är jättekrångligt men väldigt osvenskt och uttalet är något tveksamt för de som inte vet. Namnet fick han av barnhemsföreståndarinnan.

    Och som tredje namn har han ett namn som även maken har och som hans biologiska far bar som tilltalsnamn. Ett släktnamn helt enkelt.

    Simon vet om alla sina 3 namn. Och vi berättar för honom att XXXX är det namn han hade i Indien. Men han greppar det inte än.


  • Äldre 9 Aug 21:44
    #2

    Jo precis som jennie med ie skriver så måste man behålla minst ett namn. Vi kommer lägga till tre namn till kort och gott för att vi vill. Glad 


    Angla - mamma bortom molnen
  • Äldre 9 Aug 21:55
    #3

    Ok.

    Ett namn ska vara kvar.

    Så vill jag ha det oavsett om det är lag eller ej. Men jag vill ha det som mellan namn.

    Men låt oss säga att vi få en dotter som heter Anna och är 3år från Polen. Men jag vill inte att hon tilltalas så. Hon är van att tilltalas Anna, men jag/vi vill inte ha det namnet.Är det rimligt att döpa om en liten teje som redan är 3år till ett annat namn?.

    Huga vilket dilemma det här är .

  • Äldre 9 Aug 21:56
    #4

    Angla

    "Vi kommer lägga till tre namn till"

    Du ska alltid vara värst

  • Äldre 9 Aug 22:04
    #5
    JAG är BÄST skrev 2007-08-09 21:56:23 följande:
    Angla"Vi kommer lägga till tre namn till"Du ska alltid vara värst
    Haha oooh ja - nä då
    Angla - mamma bortom molnen
  • Äldre 9 Aug 22:04
    #6
    JAG är BÄST skrev 2007-08-09 21:55:33 följande:
    Ok.Ett namn ska vara kvar.Så vill jag ha det oavsett om det är lag eller ej. Men jag vill ha det som mellan namn.Men låt oss säga att vi få en dotter som heter Anna och är 3år från Polen. Men jag vill inte att hon tilltalas så. Hon är van att tilltalas Anna, men jag/vi vill inte ha det namnet.Är det rimligt att döpa om en liten teje som redan är 3år till ett annat namn?.Huga vilket dilemma det här är.
    Ja jag tycker faktiskt det.
    Angla - mamma bortom molnen
  • Manche­ster
    Äldre 9 Aug 23:23
    #7

    Vi har behållit vår dotters ursprungliga tilltalsnamn och konstigt vore det väl annars. Hon hette nämligen precis det vi flera år tidigare bestämt att en eventuell dotter skulle heta! Det var som om alla bitar föll på plats. Klart att det strulat med ansökan i början. Inte konstigt att vi fick gå i Kiev i tio dagar och vänta på att det skulle finnas ett barn vars ålder låg inom vårt medgivande (i Ukraina utses inte barnet förrän föräldrarna är på plats på adoptionsmyndigheten). Allt krångel berodde förstås på att just HON skulle hinna bli tillgänglig för internationell adoption!

    Annars tror jag inte att det behöver bli några praktiska svårigheter att byta namn. I vårt fall hette dottern alltså redan rätt namn, men hade inte kallats så. Hon hade två olika smeknamn och hennes riktiga namn användes egentligen bara i formella papper. Vi har fortsatt använda smeknamnen, men ofta säger vi det riktiga namnet och det tog nog bara några dagar innan hon visste vad hon hette. Många adoptivfamiljer i bekantskapskretsen har gjort samma erfarenhet oavsett om de övergått från smeknamn till ursprungligt riktigt namn eller lagt till ett helt nytt tilltalsnamn. Däremot kan jag känna att det ursprungliga tilltalsnamnet är en viktig länk till mitt barns förflutna, något hon skulle missa och kanske sakna längre fram om vi hade valt bort det. Men det handlar alltså mer om känslor och amatörpsykologi än om rent praktiska problem.

  • mn73
    Äldre 9 Aug 23:46
    #8

    JAG är BÄST skrev 2007-08-09 21:55:33 följande:


    Ok.Ett namn ska vara kvar.Så vill jag ha det oavsett om det är lag eller ej. Men jag vill ha det som mellan namn.Men låt oss säga att vi få en dotter som heter Anna och är 3år från Polen. Men jag vill inte att hon tilltalas så. Hon är van att tilltalas Anna, men jag/vi vill inte ha det namnet.Är det rimligt att döpa om en liten teje som redan är 3år till ett annat namn?.Huga vilket dilemma det här är.
    Jag tycker också att det är svårt. Ett namn är ju en del av ens identitet. Jag tänker nog att om det är ett namn som skulle fungera i Sverige så skulle jag inte vilja byta det till ett annat tilltalsnamn. Även om det inte är det namn jag skulle ha valt i första hand är det ju det namn barnet har. Och jag tror att man lär sig att gilla namnet eftersom att det namnet blir förknippat med ens barn.

    Men om det är ett namn som vi känner är svårt att uttala och så, så skulle vi nog byta det till något annat. Och visst måste det vara svårt för barn som är lite äldre. Men man kan ju underlätta genom att inte ta släppa det första namnet på en gång. Jag har hört att många låter barnen ha ett dubbelnamn till en början, och släpper sedan efter ett tag det första namnet. Om barnet tex heter Anna och man istället vill att barnet ska heta Stina kallar man till en början barnet för Anna-Stina, för att sedan gå över till bara Stina.
  • mammat­illvic­tor
    Äldre 10 Aug 05:35
    #9

    Hade vårt barn varit runt 3 år och hon hetat Anna så hade jag inte haft några svårigheter alls att låta henne heta det som tilltalsnamn. Definitivt. Namnet är det kanske enda hon är trygg med och därför tror jag det är bra att ha kvar det namnet eftersom det är mycket vanligt namn här i Sverige också.

    Är barnet runt året ser jag inga problem med att byta det, vår sons födelsenamn uttalas helt annorlunda än vad vi skulle uttalas här och därmed blir det inte samma sak. Hans namn har inte samma betydelse för honom då han fortfarande är så liten. Därför har vi valt ett annat namn till honom som tilltalsnamn.

  • Sagast­ar
    Äldre 10 Aug 13:10
    #10

    Vår son var så gammal att han visste vad han hette när han kom men namnet är svårt att uttala på svenska och förknippas med ett fult ord här i Sverige. Vi valde att ge honom ett svenskt tilltalsnamn och att ha ursrungsnamnet som mellannamn. Hans ursprungliga efternamn tog vi bort eftersom det var ett alla barn på barnhemmet hette, alltså inget som hade med honom att göra.

    Ibörjan kallade vi honom dubbelnamn: det svenska+ursprungsnamnet och efter ett antal månader hemma sa han "jag bara "svenska namnet" nu!" och så har det varit.

    Hade sonen haft ett namn som var gångbart i Sverige hade vi utan tvekan behållt det.

Svar på tråden Namn till adopterade barn!