• Chania

100 +

Äntligen helg igen! Dags för min lösgodispåse igen! Och jag tycker att dte gott så himla bra att utesluta allt onyttigt. Jag saknar ju inte ens glass som jag åt två stycken per dag av när jag var gravid. Usch, ibland undrar jag om det var det som tog livet av Moa, men försöker att tänka att det inte var så men känslorna säger nåt annat. Men hursomhelst så får vi snart tillbaka resultatet av obduktionen. Känns skönt men samtidigt är jag ju rädd vad det ska säga, tänk om det är nåt fel på oss?

Nåja, nu har jag försökt ändra lite vanor redan nu inför en eventuell ny graviditet. Bytt bort margarin till smör för jag tror det är nyttigare för kroppen och en bebis. Har hittat naturell yoghurtar i små burkar men de har enn fettprocent på 2 % men jag tänker att det är ok så slipper man alla konstiga ämnen.

Min dag kommer att se ut så här matmässigt:

Frukost: Fettfri naturell yoghurt med en halv mosad banan, havrekli, rågkross, vetekli, sesamfrön, solrosfrön samt jordgubbar och blåbär.
    1 st rågbröd med salladsblad, rökt skinka och gurkaskivor
    2 färskpressade grapefrukter

Middag: potatis- och maletköttlåda, som jag håller på och lagar nu med ekologiskt maletkött fettprocent 7 %.
    Morotssallad, kokt blomkål
    Rågbröd med ostskivor 10 %
    Satsumas till efterrätt

Lördagsgodis: Lösgodispåse drygt 200 gram

Kvällsmål: ett kokt ägg, isbergssallad med paprika, fetaost, oliver och räkor.
    Varm batong med örtsmör
    Äppel

Kanske lite frysta tranbär att knapra på framför TV:n ikväll för jag tror inte lösgodispåsen klarar sig tills dess.

• Chania

Martina, välkommen hit! Alltid kul med flera som kämpar mot samma mål.

Tycker det är märkligt att jag nu känner att jag skulle klara mig utan godis på lördagarna men ändå går jag och köper. Jag har inget sug men det är mera känslan av att det hör till att det är helg och då måste man ju äta godis. Men snart kommer jag att komma bort från det också. Kommer att vara benhård och utesluta allt som kan tänkas skada en bebis. Inte för att jag ätit nåt som kunnat skada henne innan heller (om nu inte för mycket glass räknas dit). Men ändå, vill inte kunna klandra mig själv. Är snart besatt av att äta rätt och alla säger olika så jag är helt villrådig. Borde beställa tid till min BM och prata med henne, kanske hon kan lugna ner en med vad man kan och inte kan äta. Exempelvis säger de ju att lax är nyttigt att äta men vissa laxar ska man undvika. Odlad lax går bra att äta men nu i torsdags på Du är vad du äter sa ju Anna Skipper att odlad lax kommer från kassar där de ligger packade, har olika sjukdomar, får mediciner osv..som ju direkt då finns i dem när man äter den. Ja, jag blir ju inte mindre orolig av att höra sånt. Nej, nu ska jag sluta skriva om alla mina funderingar och fokusera på vikten. Tror jag stått stilla denna vecka men eftersom jag gick ner så mycket nu i starten så är det väl naturligt att stanna upp en stund. Siktar på att vara 78 vid årsskiftet.

• Chania

J fer

Ja, men lax är ju jättenyttigt att äta som gravid med tanke på fetterna. Bara man äter rätt lax, odlad har jag alltid trott att är ok och det är det fortfarande enligt SLV, men enligt Skipper var det inte så bra. Man kan snart inte äta något utan att det är farligt när man är gravid.

Jag menar bröd med vitlökssfyllning, fryst sådan man lägger in i ugnen och så har man nygräddat bröd. Fast det blev inte det igår, utan knäckebröd med leverpastej som jag älskar.

Viktmässigt behöver jag inte uppdatera denna vecka eftersom jag stått still som jag gissade. Men eftersom jag gått ned så mycket två veckorna innan kan jag ju inte rasa nu. Fem kilo innan nyår borde vara helt rimligt.

• Chania

Martina ett av de bästa sätt jag har för att undvika sötsuget är att äta rejäl frukost, lunch och middag och två till tre mellanmål därtill. Då kan jag hålla blodsockret i skick så det inte rusar i höjden och då har jag inte det där suget. Mitt sug sitter mest i huvudet nu, att det är helg exempelvis och då hör det ju till att ha nåt gott att äta på.

Vikten ser bra ut nu, vågen visar på neråt men uppdaterar först på söndag! Jag satsar på långa promenader så länge det är bart väglag, sean lär jag inte få upp flåset genom promenader då det blir snöigt, regnigt och halt ett par månader. Får utöka aerobic till två gånger i veckan istället då och kanske promenera på mattan eller cykla vid jobbet (vi har ett gym vi får använda där gratis). Men än så länge får snön gärna hålla sig borta för min del.

• Chania

Hej Emmiez, hur mår du? Det börjar ju snart närma sig! Bara en månad kvar nu ju.

Angående vägning väger jag mig varje dag men det är bara söndagsvägningen som "räknas" och då uppdaterar jag listan.

• Chania

Emmiez, det förstår jag, så spännande! Den lilla kan ju komma när som helst nu.

Åh, jag är så stolt, var ute och promenerade ikväll fastän jag verkligen var trögstartad. Men sen när man väl är ute går det så mycket lättare och när man kommer hem är det så skönt!

• Chania

J fer, ja visst är det dumt! Likadant när man köper en påse godis som ska räcka hela dagen och så vips märker man att den var slut innan man ens hade hunnit börja. Fast idag har jag min unnardag och det kommer att bli tranbär- och kinuskiglass och en lösgodispåse.

Köttfärspaj till lunch men det räknar jag inte som något dåligt. Vet nån av er förresten vilka grader man ska ha ugnen på n'r man vill värma upp en paj. Lagade den igår men ska värma den i ugnen innan vi äter så den blir genomvarm.

• Chania

Uppdaterar med ett kilo minus denna vecka! Fast igår hade jag en STOR unnardag men tranbärs- och kinuskiglass, och så blev jag bjuden på restaurang och då måste man ju passa på och ta efterrätt: varm chokladkaka med vaniljglass och chokladmousse och sen på kvällen blev det också en lösgodispåse.

Fast idag har jag klarat av att inte äta nåt onyttigt. Känns skönt! Nu ska jag ut i mörkret och blåsten, min kvälsspromenad. Fast det inte är kul att gå ut nu känns det så mycket bättre när jag kommer hem.

Boothwalker: 107 kg - 165 - BMI 39,3
    Chania: 103 kg /82 kg - 179 cm - BMI 32,1/25,6 (Res: -21 kg, BMI -6,5) (28/10)
    Ellihur 116 kg /87,2 kg - 168 cm - BMI 41/30,9 (Sa: -28,8 kg, BMI -10,1)(13/6)
    Emmiez: 112,4 kg /97,5 kg - 170 cm - BMI 38,9/33,7 (Res: -14,9 kg, BMI -5,2) (GRAVID)
    JCA: 132,2kg/110,3kg - 165 cm - BMI 48,6/41,0 Resultat: -21,9 kg, BMI -7,6 (31/8)
    J fer: 96,2kg/90,2kg - 156cm - BMI 39,5/36,5 (Res: -6 kg BMI: -3,0) (16/9)
    jojja: (115) 99,5/92,0 BMI (39,8) 34,4/31,8 (Res: -7.5 kg BMI -2,6) (10/10)
    Lisalove: 106.5 kg /96.2 kg - BMI 41,6/37,5 (Res: -10,3 kg, BMI: -4,1) (26/6)
    Lovsan: (126) 104,6/98,6 - 172 cm - BMI 35,4/33,1 (Res: -6,0 kg, BMI: -2,3) (21/7)
    Lindarius 110 kg / 168 cm BMI 39. (16/8)
    Mammaknas: 111,7 kg / 109 kg - 169 cm - BMI (Res: - 5,1 kg BMI:)
    Mollie: 121,7 kg /107,7 kg - BMI 46,4/41 (Res: -14 kg, BMI -5,4) (17/2)
    MrsK: 146,1 kg / 130,8 kg - 178cm - BMI 46,1/41,3 (-15,3 kg, BMI -4,8) (11/6)
    Nyfiknaflickan: 125/85-169 cm-BMI 43,8/29,8 (Res: -40 kg BMI: -14) (15/10)
    Pip73: 134 kg /116,7 kg - BMI 43,3/37,5 - 176 cm (Res: -17,3 kg, BMI -5,8) (GRAVID)
    Pisan1 166,6 kg/149,5 kg - BMI 58,8/53,6 -167 cm (Res. -17,1 kg/-5,2 BMI (Start 12/3-07)
    Sweetie: 146/ 117,2 kg - BMI 55,6/44,7 (Res: -28,3 kg BMI: -10,9 ) (28/9)
    Trollmamma07: 100kg / 79kg - 166cm - BMI 36.7 / 28.7 (Res: -21,0kg, BMI -8) (23/10)
    Vero: 115,6 kg /96,1 kg - 169 cm - BMI 40,3/33,6 (Res: -19,5 kg BMI: -6,7)
    Martina3 103,5kg-172-BMI 35

• Chania

Emmiez, jag vägde 80 när jag blev gravid så det är bara två kilon dit nu. Men jag är ändå mycket större runt midjan och magen än jag var då, trots att jag väger samma sak. Konstigt. Och jag är så rädd att fettet på magen ska ha kunnat förgifta Moa då de ju säger att gifter lagras i ens fett och jag har ju som sagt rätt mycket fett på magen då allt brukar samlas där. Min kroppsbyggnad är sån. Så jag siktar på att åtminstone väga 75 när jag blir gravid nästa gång. För hoppet om att lyckas finns kvar ändå.

Du får ju snart starta nedräkning, så spännande!

• Chania

Nej vi har fortfarande inte fått nåt svar....vi väntar på att de ska få det renskrivet och undertecknat sist jag ringde. Svaret från sista odlingen borde ha kommit nu. Att få det renskrivet kan ta upp till en månad i värsta fall.

Nej det är klart att de flesta som är överviktiga inte råkar ut för detta, men har läst bland annat här på FL att övervikt i sig kan göra att bebisen dör i magen och jag tänker att då fettet på min mage kan ha orsakat det. Vill därför försöka få bort så mycket som möjligt även om jag vet att jag kommer att ha en rejäl kula där i vilket fall som helst. Men iallafall lite mindre kula än vad jag har nu.

• Chania

Tack!! Jo det stämmer säkert att det är så lätt att skylla på övervikt. Och tyvärr så händer det att bebisar dör i magen och på sjukhuset sa de att det inte beror på min övervikt men ändå...för egen del ska jag göra allt jag kan för att inte behöva tänka så ifall det händer igen, vilket jag verkligen hoppas att det inte gör.

• Chania

Martina, beklagar. Hur vet de att det var GBS infektion? Av varken Moa eller mig har de tagit nåt sånt prov fastän jag frågat. De menar att alla kvinnor har det men att det blir farligt först när vattnet gått. Men det gör mig orolig (det med) att Moa skulle ha dött av det och hur vet man då att inte det går så nästa gång? Kan de inte kontrollera det på nåt sätt under graviditetens gång?

• Chania

Martina, det låter ju osäkert om alla har infektioner i moderkakan? När vet man om det blir farligt?

Idag ringde de från sjukhuset, de hade fått svaren från obduktionen! Jag vet fortfarand einte vad som hänt för de ska skicka svaren till min fertilitetsläkare och jag kan ringa henne påtorsdag och hoppas att jag kommer fram när hon har telefontid och förhoppningsvis har hon hunnit få pappren dit med tanke på att de ska skickas med posten. Är både lättad över att de kommit nu, men samtidigt lite rädd för vad de ska säga. För vad vill man egentligen höra?

• Chania

Uppdaterar listan, har minskat ett kilo denna vecka!

Annars har det varit tyngre dagar, vi fick svaret från obduktionen och de hade inte kunnat hitta en orsak. Och det är svårt att aceptera att hon dött av ingenting. Men då kan man väl iallafall utesluta GBSinfektion? Men funderar ju på om det är nåt genetiskt eftersom de inte gjorde någon kromosomodling. Fast i detta skede tror jag inte vi orkar börja med någon vidare utredning utan jag vill iallafall tro att det tyvärr bara råkade sig så. Allhelgona har också haft en hel annan betydelse för oss än nånsin förr. Hade aldrig trott att vi skulle gå till vår dotters grav nu, hon skulle ju fortfarande ha fått vara i magen om allt skulle ha gått som det skulle. Men mässan vi var på i fredags var väldigt fin och hedrande för henne. Kändes skönt att ha den där vi kunde sörja henne ordentligt och hon där fick ett ljus tänt för sig.

Boothwalker: 107 kg - 165 - BMI 39,3
    Chania: 103 kg /81 kg - 179 cm - BMI 32,1/25,3 (Res: -22 kg, BMI -6,8) (4/11)
    Ellihur 116 kg /87,2 kg - 168 cm - BMI 41/30,9 (Sa: -28,8 kg, BMI -10,1)(13/6)
    Emmiez: 112,4 kg /97,5 kg - 170 cm - BMI 38,9/33,7 (Res: -14,9 kg, BMI -5,2) (GRAVID)
    JCA: 132,2kg/110,3kg - 165 cm - BMI 48,6/41,0 Resultat: -21,9 kg, BMI -7,6 (31/8)
    J fer: 96,2kg/90,2kg - 156cm - BMI 39,5/36,5 (Res: -6 kg BMI: -3,0) (16/9)
    jojja: (115) 99,5/92,0 BMI (39,8) 34,4/31,8 (Res: -7.5 kg BMI -2,6) (10/10)
    Lisalove: 106.5 kg /96.2 kg - BMI 41,6/37,5 (Res: -10,3 kg, BMI: -4,1) (26/6)
    Lovsan: (126) 104,6/98,6 - 172 cm - BMI 35,4/33,1 (Res: -6,0 kg, BMI: -2,3) (21/7)
    Lindarius 110 kg / 168 cm BMI 39. (16/8)
    Mammaknas: 111,7 kg / 109 kg - 169 cm - BMI (Res: - 5,1 kg BMI:)
    Martina3 103,5kg/100kg-172-BMI 35
    Mollie: 121,7 kg /107,7 kg - BMI 46,4/41 (Res: -14 kg, BMI -5,4) (17/2)
    MrsK: 146,1 kg / 134,8 kg - 178cm - BMI 46,1/42,5 (-12,3 kg, BMI -3,6) (28/10)
    Nyfiknaflickan: 125/85-169 cm-BMI 43,8/29,8 (Res: -40 kg BMI: -14) (15/10)
    Pip73: 134 kg /116,7 kg - BMI 43,3/37,5 - 176 cm (Res: -17,3 kg, BMI -5,8) (GRAVID)
    Pisan1 166,6 kg/149,5 kg - BMI 58,8/53,6 -167 cm (Res. -17,1 kg/-5,2 BMI (Start 12/3-07)
    Sweetie: 146/ 117,2 kg - BMI 55,6/44,7 (Res: -28,3 kg BMI: -10,9 ) (28/9)
    Trollmamma07: 100kg / 79kg - 166cm - BMI 36.7 / 28.7 (Res: -21,0kg, BMI -8) (23/10)
    Vero: 115,6 kg /96,1 kg - 169 cm - BMI 40,3/33,6 (Res: -19,5 kg BMI: -6,7)

• Chania

Ja fast ibland kan jag bli så förbannad på att det måste drabba oss som inte kan bli gravida på egen hand och när vi då äntligen lyckas så ska vårt barn dö. Tycker det är så himla orättvist! Varför kan inte de drabbas som får 14 barn utan problem! Nu får vi börja om från början igen och det vete gudarna hur många år de kommer att ta om vi överhuvudtaget lyckas igen. Ibland är jag så arg att jag känner jag skulle kunna slå ner nån. Fast mycket av den ilska jag har använder jag mig också av när jag ska gå ner i vikt. Så det är jag stolt över att jag inte fallit tillbaks i mitt överätandebeteende. Behöver ju inte försämra våra chanser genom att äta dåligt och gå upp i vikt heller. Men jag vet ju hur det varit förr, det är lätt att falla och jag tar inte för givet att jag ska orka hålla ut, men jag hoppas! Jag är rätt arg så jag tror det ska gå bra!

• Chania

Oj, jag har varit dålig på att motionera nu, har inte varit på en ordentlig runda på snart två veckor! Har varit förkyld och är fortfarande och så det här pissvädret, det är mörkt, kallt, regnigt och blåsigt. Inbjuder inte heller för långa kvällspromenader. Men nästa vecka ska jag på min gympa igen och förhoppningsvis blir vädert bättre snart.

Jag är så sugen på mitt kvällsmål, det är en av dagens höjdpunkter när man får äta naturell yoghurt (100 gram) med pumpafrön, mandelflarn och russin, ett knäckebröd med smör och leverpastej och så en frukt (oftast ett plommon) och lite frysta tranbär att knapra på. Smaskigt!

• Chania

J fer, beklagar sorgen. Kram!

Nu börjar jag känna att det blivit mera plats i mina kläder. Så skönt att börja märka en skillnad. Att märka att det ger resultat. Borde snart vara ner på 80, kanske inte riktigt nu imorgon men iallafall nästa vecka ska jag vara det. Idag har jag en stor unnardag, en lösgodispåse, en tårtbit och så restaurangbesök på kvällen med efterrätt. Jag har inte direkt gjort nåt kul sen Moa dog och nu vill vi fara ut och äta riktigt gott! Och vi ska njuta av varenda tugga!

Trevlig helg på er allihopa.

• Chania

Jojja, vilka härliga bilder! Håller med om att ettan är bäst.

Martina, äter du tillräckligt? Håller med Theorese om att det kan vara bra att skriva upp vad man äter, så ser man bättre var man kan göra vissa justeringar.

Ingen viktnedgång denna vecka för min del men det var väntet efter gårdagens hemska dag matmässigt. En lösgodispåse 200 gram (det vanliga) men förutom det två tårtbitar (firade farsdag i förskott), plus en megastor glassportion ute på restaurang. Men å andra sidan är det ingen stress med att minska i vikt känner jag. Jag tänker inte börja späka mig själv för det mår jag inte bra av inte heller min kropp. Men usch vad jag var mätt igår, känns att jag inte är van vid såna där utsvävningar längre och det är i och för sig en skön upptäckt.

Svar på tråden 100 +