• Mammas gossar

Stuvade makaroner?

Ska göra stuvade makaroner till mig och sonen i ef. Vet att man kan "fuska" genom att göra en vit sås att sedan röra ner makaronerna i men är det en botten eller topp redning jag ska göra? Andra tips på goa stuvade makaroner är också välkomna

• Svar på tråden Stuvade makaroner?
  • vallmon

Köp gammeldags makaroner står på paketet hur du gör. De är ingen redning utan skall kokas i mjölk så tjocknare den.

• Småtokig

Det är en botten redning tror jag.. Först margarin sedan mjöl och mjölk koka upp och sedan kryddor

• NinaFina

Jag brukar göra fuskvarianten här hemma. Gjorde senast idag. Jag brukar göra bottenredning, för det tycker jag är enklast.

Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
  • mullzack

JAg kokar makaronerna i vatten tills dom är klar, sedan häller jag på mjölk så det knappt täcker. Kokar upp och häller sedan på mjöl/mjölkblandningen lite i taget (koka upp mellan varje gång). Kryddar med muskotnöt och svartpeppar. Saltar när dottern har fått sin portion. Annars kan man krydda med vad man vill. Till köttbullar är det gott med dill i tex.

• Mamma Anna

bottenredning är bäst

• lia76

Det är ju bara att göra en reding på lite mjölk och vetemjölk... Blanda det och röra ner i vattnet...

Jag kokar alltid i mjölk
    Blir godast så... Och då ha i lite salt, vitpeppar och lite lite socker så blir det mumma

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Mammas gossar

Jag tycker det blir godare i vit sås än om man kokar som man ska göra, det är därför jag fuskar... Tack för era svar.

• Lisette84

blir bäst med vanlig bottenredning....
    Du behöver ju dock inte använda lika mkt smör/margarin om du kör med toppredning... Men de blir inte lika gott då!

• lia76

Jag vet inte alls jag... Vad är bottenredning alt. toppredning?

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • isisisis

Bottenredning är när man smälter smör i en kastrull,rör ned mjöl till en klump,och sen späder med mjölk vartefter som det tjocknar.
    Då har du en ljus grundsås.Eller en Bechamel.

Toppredning.Där har du vatten eller mjölk.Kallt.I en skål.
    Sen rör du i mjöl och vispar.
    Blandningen häller du sen över tex en gryta.Så den tjocknar.

Svar på tråden Stuvade makaroner?