• Mammas gossar

Stuvade makaroner?

Ska göra stuvade makaroner till mig och sonen i ef. Vet att man kan "fuska" genom att göra en vit sås att sedan röra ner makaronerna i men är det en botten eller topp redning jag ska göra? Andra tips på goa stuvade makaroner är också välkomna

• Svar på tråden Stuvade makaroner?
  • lia76
    isisisis skrev 2007-08-16 14:51:08 följande:
    Bottenredning är när man smälter smör i en kastrull,rör ned mjöl till en klump,och sen späder med mjölk vartefter som det tjocknar.Då har du en ljus grundsås.Eller en Bechamel.Toppredning.Där har du vatten eller mjölk.Kallt.I en skål.Sen rör du i mjöl och vispar.Blandningen häller du sen över tex en gryta.Så den tjocknar.
    Tack
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Lisette84
    isisisis skrev 2007-08-16 14:51:08 följande:
    Toppredning.Där har du vatten eller mjölk.Kallt.I en skål.Sen rör du i mjöl och vispar.Blandningen häller du sen över tex en gryta.Så den tjocknar.
    alternativt maizena.... bra om man e känslig mot mjöl...

använder nästan bara maizena när jag reder såser... utaom just då en bechamel.. blir bäst me bottenredning å mjöl...
  • Sandrah85

ska juh koka i mjölk hela tiden =) godast då! sen ska man göra det i en teflonpanna så det inte fastnar på botten!

♥ Gos i magen ♥
  • zamihr

Åh stuvade makaroner låter gott!
    Har tyvärr aldrig ätit det, kanske låter konstigt men det är helt enkelt inget min mamma lagat hemma när jag var barn och kanske där för inte fått med mig in nu i mitt egna hem.
    Dessvärre är jag lactos intolerant, men skulle ju så gärna villja prova stuvade makaroner. Någon som vet om det går lika bra att göra på soja-, havre mjölk eller liknande?

• NinaFina
    zamihr: Jodå, jag har gjort stuvade makaroner på laktosfri mjölk eftersom min systerson är laktosintolerant. Dock ej på havre- eller sojamjölk, utan "vanlig" laktosfri komjölk, typ Valio.

Lycka till.
    Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
  • lia76
    Sandrah85 skrev 2007-08-16 22:10:41 följande:
    ska juh koka i mjölk hela tiden =) godast då! sen ska man göra det i en teflonpanna så det inte fastnar på botten!
    Hos mej fastnar det inte och jag har inte teflon
  • Analoga
    Mamma till Hampus skrev 2007-08-16 14:14:43 följande:
    Ska göra stuvade makaroner till mig och sonen i ef. Vet att man kan "fuska" genom att göra en vit sås att sedan röra ner makaronerna i men är det en botten eller topp redning jag ska göra? Andra tips på goa stuvade makaroner är också välkomna
    Jag gör det på ett betydligt enklare sätt:

Du kokar helt enkelt makaronerna direkt i mjölken tills mjölken "dragit in" i makaronerna. Krydda med lite salt och muskotnöt!
  • Rosana

Dum fråga kanske men är stuvade makaroner detsamma som mjölk-kokta?

• Jiie

Jag kokar makkisarna tills dom är klara, häller av vattnet o fyller upp med mjölk i kastrullen, sjuder upp det lite. Sen blandar jag vatten o mjöl. Tex 3 dl vatten o 3 msk mjöl, alltså en matsked för varje dl vatten. Kokar upp och kryddar med lite lite salt svartpeppar o vitpeppar. Mumma...

Väntar Luciabebis
  • PinglanGbg

Enklast är att koka makaronerna i vatten, sen hälla av dom. Tillbaka i grytan och häll i mjölk så mjölken täcker makaronerna.

Gör toppredning på 3 matskedar mjöl och vatten. Som rörs i när mjölken är varm.. Salta och svartpeppra..

♥♥♥
  • Thursday

Fast det är väl inte ett dugg enklare att koka i mjölk? Tar längre tid och bränner på om man inte är försiktig. Mycket bättre med vanlig redning.

• lia76

Hmmm jag tycker det är enklare att koka direkt i mjölk (bränner inte fast för mej) och så behöver jag inte hålla på med redningar och sånt
    Tycker det blir godare oxå

• isisisis

Jag är van i köket.Upplärd av mormor och mamma.
    Har arbetat i restaurang också i flera år

Jag gör hellre stuvningen vid sidan om för hos mig kokar det fast med bara mjölk

• Analoga
    lia76 skrev 2007-08-17 13:23:26 följande:
    Hmmm jag tycker det är enklare att koka direkt i mjölk (bränner inte fast för mej) och så behöver jag inte hålla på med redningar och sånt Tycker det blir godare oxå
    Håller med dig!
  • fraggelanna
    zamihr skrev 2007-08-16 22:17:31 följande:
    Åh stuvade makaroner låter gott!Har tyvärr aldrig ätit det, kanske låter konstigt men det är helt enkelt inget min mamma lagat hemma när jag var barn och kanske där för inte fått med mig in nu i mitt egna hem.Dessvärre är jag lactos intolerant, men skulle ju så gärna villja prova stuvade makaroner. Någon som vet om det går lika bra att göra på soja-, havre mjölk eller liknande?
    de går jätte bra att göra på Valios mjölk... ta även mjölkfritt margarin,,,
  • Lincon

äter man verkligen fortfarande makaroner idag??

• AasaC

Fusk att göra stuvning vid sidan om? Fundersam Det har jag aldrig hört. Jag gör stuvning vid sidan om, med bottenredning, för att jag tycker det blir sååå mycket godare.
    Jag har smakat den andra varianten, där makaronerna kokats i mjölk, men jag tycker bara det blir som en kletig massa.

Svar på tråden Stuvade makaroner?