• Mamma till viljestark dotter

Spelar era 3-åringar dataspel?

Vår treåriga dotter älskar att sitta vid datorn och spela sina PC-spel. Vi är förstås ute mycket och leker också, och hon hjälper mig med hushållssysslorna. Men som sagt, hon sitter gärna vid datorn och jag tycker faktiskt det är ganska bra ibland! Hon har redan lärt sig känna igen flera bokstäver, räkna och skriva sitt namn på tangentbordet.

Vad har ni andra för inställning till dataspelande för så små barn? Under sommaren har det blivit lösare rutiner, men vi får väl strama upp dataspelandet till hösten när hon börjar dagis igen.

• Svar på tråden Spelar era 3-åringar dataspel?
  • sofia23

maskensmamma...oki min son gillar hela spelat,spelar ca 2 timmar i veckan på det spelet

• Monalisan

ja på dagis har dom dator som barnen får sitta vid.
    Hemma kanske han sitter 1-2 ggr veckan kanske en halvtimma åt gången

• trebarsmamma

min dotter är 4 år och tycker att det är jätte kul att spela dataspel.och hon är jätte duktig på datan.hehe jag blir ju stolt att hon kan så mycket för att vara så liten

• CeeJay

Nej vår 3,5 åriga dotter spelar inte dataspel. Vi har inte introducerat det för henne då vi känner att det är onödigt.

• Nybliven Fru

Min son - och jag- sitter tillsammans någon gång och gissar bajs på "Myror i brallans" sida på svt.se. Annars är det inget sånt på gång. Håller med om att det är tidigt och att det säkert kommer andra krav snart nog!

• Eelle

nej, min snart 3,5 åriga dotter sitter iinte vid datorn. hon har fått ritat någon gång iPaint men inget me. Inte än iaf jag tycker hon är för lite. Sen verkar hon itne så intresserad just nu heller. Men det kommer väl.

• Lovsan

Min fyraåring spelar en del, hon började vid tre. Jag (och hon) föredrar datorspel framför tv. Mamma Mu och Kråkan är en av favoriterna sen finns det en del spel på svt som hon gillar samt Kalle Kunskap och Chessmaster :)

• violis

Mina spelar och tycker det är kul..anv även på fsk, så länge man har koll på speln (vilket man som regel har i den åldern) och tiden så är det bra tycker jag.
    Finns massor bra spel i dag som både är kul och lärande..tex "Levande Böcker"olika serier(Lek och lär serien,mulle meck mm)"Kalle Kunskap" mm

• lostsoul

Jag paktiserade på en förskola. Där var det 2 st 3:åringar som tydligen ofta satt vid datorn. De två var väldigt osociala och visste inte hur de skulle leka.
    Medan de andra barnen lekte i sandlådan stod speciellt en av dessa och bara tittade på. Han lekte inte alls. Där inne satt han även där och tittade på. Tyckte det var hemskt! Väldigt synd om dem!

Förskollärarna hade fått reda på av föräldrarna att barnen ofta satt vid datorn, så det var ingen gissning.

Vad är alfabetet mot att kunna leka?

• cissi77

Vår 3,5 åring spelar inte data spel och kommer nog ta några år till innan vi låter henne spela det känna onödigt att introducera något som hon inte har behov av.

Svar på tråden Spelar era 3-åringar dataspel?