• Mamma till viljestark dotter

Spelar era 3-åringar dataspel?

Vår treåriga dotter älskar att sitta vid datorn och spela sina PC-spel. Vi är förstås ute mycket och leker också, och hon hjälper mig med hushållssysslorna. Men som sagt, hon sitter gärna vid datorn och jag tycker faktiskt det är ganska bra ibland! Hon har redan lärt sig känna igen flera bokstäver, räkna och skriva sitt namn på tangentbordet.

Vad har ni andra för inställning till dataspelande för så små barn? Under sommaren har det blivit lösare rutiner, men vi får väl strama upp dataspelandet till hösten när hon börjar dagis igen.

• Svar på tråden Spelar era 3-åringar dataspel?
  • mam78

Emma (snart 4) fick ett eget tv spel (för just barn i den åldern) för några månader sedan o det är ju pedagogiskt med former, färger, siffror. Så ja tycker det är helt ok. Hon får spela någon gång i veckan en kort stund. Att sitta vid datorn o spela är kul tycker hon men ff lite för svårt men alla möjliga tangenter.

• Mamma J

Vi spelar kunskapsspel med vår 3,5 åring, men han sitter aldrig själv och spelar.

• Erla

anki, pytte och kapsyljakten är favorit här. Blir kanske 1 timme i veckan.

• Bebis 2008

Jag tycker inte att dataspel är värre än tv (snarare aktiverar det barnet mer än vad tv:n gör). Den enda är att man ser till att begränsa spelandet och vara noga med att det är bra spel men det är ju samma med tv:n. Den måste ju också begränsas och de får inte se vad som helst.

Vår tjej spelar en stund ibland. Ibland två gånger på en vecka, ibland två gånger på en månad. Hon ser på tv ungefär lika ofta. Jag är inte ett dugg rädd att den mängden skulle göra henne osocial.

• Therese81

Jag skulle ALDRIG sätte mina pojkar framför datorn nu! Vet att dom får spela på dagis ibland men inte hemma...!

• ebbasmamma

Min äldsta tjej är duktig på datorer (fått från mamma) hon har "spelat" sedan hon var riktigt liten. jag tror att de små liven måste vara med från början och förstå både datorn och spelvärlden. jag låter inte hon sitta för länge men en liten stund varje dag. Hon är fem år.
    Min mellan tjej som är 2,5år är inte så interesserad.
    Minstingen som är fyra månader tittar med stora ögon just nu när jag skriver!

• Myslan me Zac

Min son spelar på datorn och på internet, tyvärr är det så att har man äldre barn så vill de samma som dem. Han kan koppa upp sig på nätet och leta fram de spel han vill spela som ingenting och det har han gjort länge nu. MEN han sitter inte varje dag och när han sitter så är det kanske en 1/2 timme. Och spelan han spelar är bolibompa och spel på Annas länkburkar och ibland går han in på mina spelsidor men tycker de är för svåra och att de inte är särskilt roliga.

• Casper2004

våran son brukar spela spel ibland men inte varje dag precis...kanske 1-2 ggr/veckan dom lär sig hemskt mycket på vissa datorspel som tex kalle kunskap!

• astalacasta

Min treåring gillar väldigt mycket att spela på datorn. Hon spelar på SVTs, SRs, Bamses och Astrid Lindgrens hemsidor, ca 2-3 ggr i veckan, vissa veckor mycket mer, vissa veckor inte alls. Hon har spelat dataspel sedan hon var två.

Hon är fantastiskt duktig på att hantera musen, och klickar sig runt inne på någon av de sidorna helt självständigt. Det enda hon inte kan är att byta sajt själv, vilket ju är bra, så det visar jag henne inte ännu.

• FruSabbi

Min dotter som är 4 år får absolut inte sitta vid datorn... Anser för hennes del att det är onödigt att introducera datan o nätet då det lätt blir tjat, gråt (och kanske) beroende redan vid så ung ålder!

• vial

bolibompa sajten;drakens värld gillar min son på 3,5
    Fem myror på skiva är han egentligen för liten för, men en del kan han.
    Jag tycker att det är okej då och då, bara du som förälder vet vad de spelar

• Luddvar

Min tjej på 3 år får absolut inte sitta vid datorn för hon är i en pilla-sönder-ALLT-ålder. Allt ska gå sönder. tapeter, dockor, kläder, kritor m.m.

• Wistla

Min tjej älskar att sitta och spela. Lite olika hur ofta och länge hon gör det. Ibland 3 ggr i v ibland ingen gång. Tycker att det är helt okej ifall man ser till att de leker annat oxå. Hon har lärt sig många bokstäver och siffror sen hon började. Spelar Björne, Anki och Pytte, Fem myror.., Byggare Bob, Kalle Kunskap, Petsson och Findus och Dora utforskaren. De flesta av dom spelen är väldigt pedagogiska så ja anser absolut att det kan vara bra. Men lagom är bäst!

\,,/ (¯`°?.¸ ღ♥ Liva å Theo ♥ღ ¸.?°´¯) \,,/
Svar på tråden Spelar era 3-åringar dataspel?