• ludicrous

Begrava 13 v foster?

Vet inte var ja ska lägga det här! Flytta om det behövs!

Läste i Aftonbladet eller expressen vad det nu var om en kvinna som kom in till sjukhuset, gravid i v 13 och hade ont och blödningar, blev hemskickad och sedan "ramlade" ( jo så stog det) barnet ur henne när hon var på toa. Hon hade alltså fått missfall.
    Barnet fick namn och skulle begravas.
    13 v gammalt.

För mig känns det konstigt. Ge namn och begrava är ngt man gör med de som levde längre. Antar att det känns så för att missfall är vanligast före v 12 och man inte alltid märker det.
    Men å andra sidan. Var skulle man göra av fostret annars? Var tar dom vägen vid skrapning..

ja.. konstigt känns det, på olika sätt. hur känns det för er?

• Svar på tråden Begrava 13 v foster?
  • ludicrous
    SeTa skrev 2007-08-19 22:11:31 följande:
    Vart dom tar vägen vid skrapning?Jo dom kremeras och läggs i minneslund. Begravs alltså.Sedan ganska många år i sverige är det lagstadgat att foster som är såpass långt gångna att dom är människoliknande ska begravas.Om du förlorar ditt barn i magen känns det, för väldigt många, skönt att ha ett namn på bebisen. Ett bevis på att den faktiskt också fanns. Och vill man fixa begravning så är man fri att göra det, och om man inte vill tar sjukhusprästen hand om fostret och gör det klart för kremering.
    Tack för svar =)
    Beklagar oxå...
  • mamyleine

Hur menar du nu? Klart man sörjer ett MF i v5 därimot är det nog svårt att begrava sitt barn då eftersom det är en cell. MEN om det går ändå anser jag att man ska ha rätt till de ja.

Gutegirl skrev 2007-08-19 22:12:28 följande:
    Missfall i vecka fem då?
    ~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • SeTa
    mamyleine skrev 2007-08-19 22:13:52 följande:
    Är det inte ganska nyss? har för mig att foster födda innan v22 inte fick någon gravplats. Därimot las i minneslundar. För i våras eller om det var i höstas så ändrades lagen så föräldrar nu har rätt till att ha grav till fostren/barnen.
    Att dom ska begravas i minneslund är en ganska gammal lag. Hur det är med vanlig gravplats vet jag inte.
  • SeTa
    ludicrous skrev 2007-08-19 22:14:45 följande:
    Tack för svar =)Beklagar oxå...
    Varsågod!
    Och tack.
  • growingbelly

Alltså, jag blir alldeles förskräckt när jag läser vissa inlägg. Är det så svårt att förstå att man kan sörja ett efterlängtat barn oavsett vilken vecka man är i?

Är det bara min fördom eller beror detta på att man fortfarande är så mån om att tänka att det är en cellklump så det inte ska kännas alltför jobbigt vid aborter?

• ludicrous
    growingbelly skrev 2007-08-19 22:16:49 följande:
    Alltså, jag blir alldeles förskräckt när jag läser vissa inlägg. Är det så svårt att förstå att man kan sörja ett efterlängtat barn oavsett vilken vecka man är i?Är det bara min fördom eller beror detta på att man fortfarande är så mån om att tänka att det är en cellklump så det inte ska kännas alltför jobbigt vid aborter?
    Jag har inte svårt att förstå att man sörjer. Och det är klart, när jag var i v 13 så var jag ju med BARN inte med.. cell...
  • mamyleine

Ja minnenslund det visste jag . Men vanlig grav blev till rätt nyligen. Ska se om jag hittar länken om det .

SeTa skrev 2007-08-19 22:15:10 följande:
    Att dom ska begravas i minneslund är en ganska gammal lag. Hur det är med vanlig gravplats vet jag inte.
    ~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • mamyleine

I v5 anses det vara en cell MEN trots det anser i alla fall jag om det inte var tillräckligt tydligt i texten att föräldrarna ska ha rätt att sörja/begrava sitt barn.

growingbelly skrev 2007-08-19 22:16:49 följande:
    Alltså, jag blir alldeles förskräckt när jag läser vissa inlägg. Är det så svårt att förstå att man kan sörja ett efterlängtat barn oavsett vilken vecka man är i?Är det bara min fördom eller beror detta på att man fortfarande är så mån om att tänka att det är en cellklump så det inte ska kännas alltför jobbigt vid aborter?
  • Peda

Det är ju tur att du har så mkt empati för andra människors känslor. Tror inte du kommer skratta om du nån gång råkar ut för mf!!

Zandras mamma skrev 2007-08-19 22:12:10 följande:

pytteminimini kista lixom haha, och döpa vaddå med värsta prästen då lr?
  • SeTa
    mamyleine skrev 2007-08-19 22:21:35 följande:
    Ja minnenslund det visste jag . Men vanlig grav blev till rätt nyligen. Ska se om jag hittar länken om det .
    Jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg, för det var minneslund jag menade.
    Men vi fick förfrågan om vi ville ordna begravningen själva eller om sjukhuset skulle göra det när vi förlorade våran dotter. Så i dagsläget vet jag också att man får välja.
Svar på tråden Begrava 13 v foster?