• ludicrous

Begrava 13 v foster?

Vet inte var ja ska lägga det här! Flytta om det behövs!

Läste i Aftonbladet eller expressen vad det nu var om en kvinna som kom in till sjukhuset, gravid i v 13 och hade ont och blödningar, blev hemskickad och sedan "ramlade" ( jo så stog det) barnet ur henne när hon var på toa. Hon hade alltså fått missfall.
    Barnet fick namn och skulle begravas.
    13 v gammalt.

För mig känns det konstigt. Ge namn och begrava är ngt man gör med de som levde längre. Antar att det känns så för att missfall är vanligast före v 12 och man inte alltid märker det.
    Men å andra sidan. Var skulle man göra av fostret annars? Var tar dom vägen vid skrapning..

ja.. konstigt känns det, på olika sätt. hur känns det för er?

• Svar på tråden Begrava 13 v foster?
  • princess nightingale

Min kusins och hans tjej bebis dog 1 vecka innan BF pga att bebisflickan hade fatt en propp i navelstrangen.
    De hade begravning. Vilket jag faktiskt forstar att dom ville.

Jag tycker nog att det ar upp till var och en. Det ar ju fortfarande ett liv man bar pa. Och visst hinner manga att bli alldeles "foralskade" i sina barn redan efter ngr fa veckor.

• princess nightingale

hm, min kusin och hans tjejS bebis. *Blir lite konstigt annars :p

• ludicrous
    princess nightingale skrev 2007-08-20 21:51:30 följande:
    Min kusins och hans tjej bebis dog 1 vecka innan BF pga att bebisflickan hade fatt en propp i navelstrangen. De hade begravning. Vilket jag faktiskt forstar att dom ville.Jag tycker nog att det ar upp till var och en. Det ar ju fortfarande ett liv man bar pa. Och visst hinner manga att bli alldeles "foralskade" i sina barn redan efter ngr fa veckor.
    Ja, det är ju lite senare än v 13 om man säger så...
  • princess nightingale

(LOL, missade igen! Men ni fattade nog vad jag menar)

• Emmeli

Vid skrapning så bränns fostret å strös i minneslund. Dom får inte använda fostret till forskning eller liknande utan ditt medgivande. Det var svaret jag fick när jag gjorde abort för jag ville verkligen veta vad som händer efteråt.

• Pillis1975

Vad jag tyckte var mest underligt var att tidningen uppmärksammat grejen. Missfall är ju väldigt vanligt i den vecka kvinnan var i.

• ludicrous
    Pillis1975 skrev 2007-08-20 22:30:51 följande:
    Vad jag tyckte var mest underligt var att tidningen uppmärksammat grejen. Missfall är ju väldigt vanligt i den vecka kvinnan var i.
    Ja precis.. den "magiska gränsen" går ju vid v 12, jaha och om hon var felberäknad med en två veckor då? så hon var 11-12...
  • fru kost

Såklart det är bra med begravning. Om de längtat flera veckor efter barnet och så dör fostret- så är ju begravning en del av sorgprocessen. bara för att vissa anser att fostret är en cellklump så betyder det inte att alla är känslokalla.... Det tar säkert ett bra tag att sörja klart trots att fostret var så litet.
    Det hade ju redan allt bestämmt iaf- det var bestämt hur den skulle se ut och vara. Såklart det är ngt STORT att förlora det!

• Gutegirl

Jag anser att för att det ska hållas begravning, alltså med präst och allt sådant, så ska fostret i alla fall ha haft möjlighet att överleva utanför livmodern. Ett missfall i vecka 13 är inte livsdugligt utanför livmodern, ett barn som föds i vecka 23-24 kan i vissa fall överleva. Då ska det också begravas om det avlider.
    Annars tycker jag att det alternativ som finns idag, med att askan strös i en minneslund är vackert.

Krama Suri i hennes GB, allihop!
  • Pillis1975

Det börjar en dokumentär om just detta halvnio ikväll.

• SeTa
    Pillis1975 skrev 2007-08-21 20:07:23 följande:
    Det börjar en dokumentär om just detta halvnio ikväll.
    F*n att jag inte såg det tidigare. Vilken kanal? Undrar om det går i repris?
  • SeTa
    Wasabi skrev 2007-08-20 12:38:32 följande:
    SeTa:Frågade nu en som jobbar med aborter, och foster som aborteras med flit läggs inte i minneslund, tyvärr, för det vore ju en fin tanke.Nä..dom eldas upp för smittorisken, precis som andra kroppsdelar. För att låta kall och hård.Det där med minneslund bestämmer dom anhöriga.
    Jag antar att du hittade fakta?
  • Pillis1975

Det heter Existens och går i repris den 23:e 19.30 och 26:e 23.30 på tvåan.
    Programmet handlade om planerade aborter och inte missfall.

• SeTa
    Pillis1975 skrev 2007-08-22 11:19:32 följande:
    Det heter Existens och går i repris den 23:e 19.30 och 26:e 23.30 på tvåan.Programmet handlade om planerade aborter och inte missfall.
    Tack!
Svar på tråden Begrava 13 v foster?