• jenny99

3 månaders bebisar

Ni som har barn kring 3 månader,hur ser er vardag ut?
    Har ni rutiner?
    Sover barnen på nätterna,hur ofta sover barnet på dagen,skrattar eran bebis,greppar han/hon?
    Gnäller dom mycket eller vad gillar dom/avskyr dom?
    Har ni provat nåt annat att ge än bröstmjölk/ersättning nån gång?

Skriv gärna om allt möjligt,jag är både intresserad och nyfiken.

• Svar på tråden 3 månaders bebisar
  • MammaLiinda

Min tjej blir visserligen 4 på måndag men ännu är hon ju 3

Sover barnen på nätterna,hur ofta sover barnet på dagen,skrattar eran bebis,greppar han/hon?

Ja hon sover hela nätterna (gjort sedan hon va ca 1månad) 2gånger, en gång förmiddagen och en på eftermiddagen, japp hon skrattar ! Hon håller själv inappflaskan och försköer mata sig självden sked  men de lyckas INTE hehe

Hon har fått gröt till frukost några vecker nu (tycker de är jätte gott)
    och äter en halv burk puré om dagen ungefär

• vill bli mamma meddetsamma

min son blir tre månader nu i veckan och han

sover inte hela nätterna, det har han aldrig gjort. Han brukar vakna 3 ggr per natt och vill äta, vi sover i samma säng vilket gör amningen mycket smidig. Vi somnar fort om igen.

Rutiner har vi inte speciellt mycket. Vi går upp mellan 9-10 (idag 11!) och så sitter han i babysittern när jag duschar o äter frukost. Sen ammar jag honom och har honom i bärselen så han kan sova lite på förmiddagen. Sen vaknar han och äter lite och så går dagen. I snitt försöker jag få honom att sova var tredje timme, då blir han inte övertrött. Han somnar olika tid varje kväll, ibland 21 och ibland 23, har inte börjat lägga honom ännu. Ibland lägger vi honom i hans säng på ovanvåningen och ibland sover han hos oss i soffan. Den enda rutin vi har där är att ta på hans pyjamas runt 20.00.

Han helammas och vi har inte provat nåt annat än.

Han skrattar mycket och "pratar" mycket med oss. Han leker mycket med sina händer och har börjat greppa saker nu, tex sin filt, våra näsor osv.

han verkar må mycket bra! han skrek en del i början men nu har det lugnat sig mycket och vår son är oftast nöjd och glad.

• Em21

Hej! Har en son på tre månader som igår börjat väda sej från rygg till mage=) blev jätte chockad vet inte om det är vanligt men trodde inte d skulle kunna hända än! Annars så har lillen börjat att skratta högt och "prata" mycke nu! Babblar hela förmiddagarna=) Greppar gör han inte än däremot.. Har inte gett honom något annat än bröstmjälk än men tänkte börja med gröt på morgonen när han blir fyra månader,tror inte d finns gröt för mindre knattar än så?

Hur är utvecklingen med din lille?

• Em21

Glömde ju skriva om hans rutiner! Inte för att direkt har några än men, Han brukar somna runt 23 på kvällen,och ammas precis innan han somnar. Har ja tur så kan han sova ända till 5 typ men oftast så vaknar han var tredje timme och vill äta. Vi brukar gå upp vid 10 och han leker under babygymmet medans ja äter frukost. Sen somnar han och sover ibland två tre timmar. Är vaken ett tag sen brukar han somna i vagnen eller bilen igen och vakna runt sex på kvällen för att sedan vara vaken till 23.

• raspberryrevolution

somnar mellan halv nio och halv tio på kvällen vaknar vid 1-4- 6-8 och äter sover 40 mins pass med ca 2h mellanrum. Hel ammar nu, men han har fått ersättning mellan 1-3 månader då jag hade infektion å sår på ena bröstet. skrattar och jollrar mycket, men är ofta gnällig på kvällarna.. har även väldiga magknips perioder när det är dags för bajsdag... greppar inte mer än om det råkar ligga nått ivägen, suger å tuggar på händerna hela tiden har börjat vända sig från mage till rygg men inte tvärt om.

• raspberryrevolution

gillar babygymmet och skötbordet skarpt, eller en promenad med sufletten nere så att han kan titta på träden och himlen, korta stunder i babysittern funkar med ibland....

• Snirkel
    Har ni rutiner?
    Njae... kan jag inte påstå. Det knatar på och vi tar dagen som den kommer.

Hon får en flaska vid 22-tiden och somnar sedan. Vaknar vid 7-tiden och är hungrig men när hon ätit så somnar hon och sover ett par, tre timmar till. På dagen sover hon kortare stunder då och då men inget "schemalagt" utan det kan bli vilka tider som helst. Hon sover inte mer än en halvtimme åt gången.
    Skrattar har hon gjort sedan hon var 18 dagar och när hon skrattar kan det bli som ett slags baksug så hon börjar hosta. Ibland får hon hicka av sitt skrattande.
    Hon greppar inte speciellt bra. Ibland ser man hur hon kämpar för att ta tag i något och får hon tag så släpper hon inte men oftast så försöker hon ta i saker med fötterna istället. När hon ligger under babygymet så sparkar hon på leksakerna... den lilla apan.
    Hon kan få tag på en av sina fötter och den håller hon hårt i.

Hon gnäller inte mycket, bara när hon är övertrött och inte kan komma till ro.
    Hon älskar att bada! Hon gillar mjuka saker som filtar och gosedjur. De klämmer hon på och gnuggar mot ansiktet. När hon ska sova vill hon ha en filt att snugga mot kunderna och gärna över huvudet så att filten ligger mot hela ansiktet.
    Hon tycker inte om prasslande ljud eller pysande ljud som ljudet av en kolsyrad läsk som öppnas.
    Hon gillar inte att ligga utan vill sitta rakt upp. När hon ligger på rygg eller halvsitter i bilstolen eller babysittern kämpar hon som en blådåre för att sätta sig upp. Hon gör alltså situps eller crunches (heter det väl när man inte sätter sig helt) så hon har nog grymma magmuskler.

Lite glass har hon fått - spottade.
    Lite cola zero - grimaserade först men sken som en sol sedan och ville ha mer men hon grimaserade igen när hon fick en droppe till.
    Marshmallows - smask, smask, mums, mums tyckte hon men hon fick ju inte mer än smaka lite.
  • G P

Lillen äter två gånger på natten, men annars sover han ca 22-8.

På dagen har vi inga direkta rutiner än, men dom är nog så smått på väg. Dock inget jag kan skriva om än.

Han greppar och tar aktivt efter saker. Gillar inte speciellt mycket att ligga på en filt på golvet, varken mage eller rygg, men kan vända sig från rygg till mage. Gjorde det när han var 2 månader. Tränar på att sitta, men det kan ju ta lång tid till innan han gör det. Överlag är det stå, hoppa eller sitta i knät som gäller för den här grabben

Gillar att prata med sig själv i spegeln eller prata/leka med storasyster. Skrattar inte högt så mycket, men ler desto mer. "Pratar" mycket.

Håller på att gå över till ersättning då jag inte vill amma längre. Amningen fungerade annars bra. Bara jag som inte ville mer...

Han somnar i egen säng, själv. Både på dagen och natten. Utöver det somnar han i sele, vagn och bilbarnstol så han kan sova överallt.

• Mette och Peter

Vår är snart från 28 April så 3 ½ månad.

Vi har rutiner. Han kommer upp från sin säng mellan 8-9 till vår säng. Där ligger vi och lekar och tränar. Efter 9:e nyheterna går jag och ducher, då ligger han och luftar rumpan på en handduk på golvet.

Sen ligger han i sitt babygym eller också går vi ut och går. Då sover han en stund. Det variera från 15 min. till 75 min. Sen kommer hans pappa hem och vi äter lunch ihop medens han sitter i sin stol eller ligger i gymmet i köket.

På eftermiddagen leker vi lite och kanske går en promenad. På eftermiddagen sover han också en stund.

På kvällen ligger vi honom i hans vagga runt 8:a lite beroende på hur han har ätit och hur trött han är.

Sover barnen på nätterna?
    Nej det gör han inte. Väldigt länge vaknade han var tredje timme men nu är han inne i nåt så han vaknar var/varannan timme. Det räcker att ge honom nappen och vagga lite så sover han igen.

Skrattar eran bebis,greppar han/hon?
    Han skrattar massor på förmiddagarna och han greppar.

Han vill så gärna stå hela tiden och bli jättesur när jag inte vill leka med honom. Dock tror jag att det viktigt att han får sysselsätta sig själv ibland så jag låter honom gråta en liten stund. Och då händer det en av två saker, antigen slutar han gråta och nöjer sig med att ligga och leka själv eller också börjar han gråta hysterisk och då kommer jag med en gång. Då är han oftast väldigt trött och somnar så fort jag tar upp honom.

Vi började med smaksprov vid 3 månader, mest för att farmor skulle ha möjlighet att vara med första gången. Vilket hon verkligen upskattade. Vi provade potatis i en vecka, det var han inget vidare förtjust i. Vi stressade inte, utan lätt honom bara prova lite och slutade när han visad att han inte var nöjd. Sen har vi haft några dagars paus. I dag provade vi med broccoli och det tyckte han verkligen om, så det ser jag fram emot att ge honom hela denna vecka. Sen tänkte jag prova palsternacka som ska vara extra gott. Jag ammar fult annars och har ingen ambition om att han ska prova mer än en tesked. Större portioner får vänta till han är halvåret.

Det var ?lite? om hur vi gör. Jag uppmuntra till att göra det som känns rätt, själv lever vi inte efter några slaviska reglar utan det som passar just då, det är det vi gör. Och även om vi har rutiner så är vi inte rädda att avvika. Ibland käkar vi lunch ut eller tar en tur med båten och då går det inte att hålla rutinerna. Men han är lika glad för det.

Hoppas ni njutar.

• Mette och Peter

Snirkel,

Ger ni verkligen ert barn glass, Cola och Marshmallow, eller skämtar du? Du måste skämta, det typ de värsta du kan ge ditt barn. Glass och Marshmallows för att det innehåller gluten och cola för att det innehåller så mycket ?fajke? socker att barnet mycket lättare blir överviktig. Du kommer få ett litet sockerberoende barn. ?fajke? socker är ännu mera vanebildande än vanligt socker. Skärpning! fram med grönsakerna och frukterna.

Svar på tråden 3 månaders bebisar