• jenny99

3 månaders bebisar

Ni som har barn kring 3 månader,hur ser er vardag ut?
    Har ni rutiner?
    Sover barnen på nätterna,hur ofta sover barnet på dagen,skrattar eran bebis,greppar han/hon?
    Gnäller dom mycket eller vad gillar dom/avskyr dom?
    Har ni provat nåt annat att ge än bröstmjölk/ersättning nån gång?

Skriv gärna om allt möjligt,jag är både intresserad och nyfiken.

• Svar på tråden 3 månaders bebisar
  • Snirkel
    Mette och Peter skrev 2007-08-21 14:37:09 följande:
    Snirkel,Ger ni verkligen ert barn glass, Cola och Marshmallow, eller skämtar du? Du måste skämta, det typ de värsta du kan ge ditt barn. Glass och Marshmallows för att det innehåller gluten och cola för att det innehåller så mycket ”fajke” socker att barnet mycket lättare blir överviktig. Du kommer få ett litet sockerberoende barn. ”fajke” socker är ännu mera vanebildande än vanligt socker. Skärpning! fram med grönsakerna och frukterna.
    Jo, jag vet att det är den nya tidens hysteri... Zero innehåller aspartam som består av två aminosyror - fenylalanin och asparaginsyra. Fenylalanin är en av de essentiella aminosyrorna, alltså en av de som kroppen behöver för att fungera som den ska men som kroppen inte kan bilda själv så den måste tillföras via maten. Asparaginsyra behövs också i kroppen men det kan vi bilda själva och det finns naturligt i höga doser i kroppen. Aspartam består alltså av två helt naturliga och livsnödvändiga aminosyror som våra kroppar är skapta för att använda.

Gluten finns varken i glassen eller marshmallows. De mängder hon fått är så små att hon just så pass känt smaken och förmodligen knappt svalt något alls.

Jag har nyligen läst ett år näringslära så jag anser mig ha koll på vad som är ok, vad som är skadligt och vilka risker som finns med olika livsmedel. Jag har två barn i tonåren som varken är överviktiga eller sockerberoende och jag tar ansvar för mina barns hälsa och om någon ändå är skärrad över den "misshandel" jag utsätter mina barn för så kan jag lugna er med att sambon är läkare och förmodligen lägger in sitt veto om jag skulle hitta på att stoppa i barnen något farligt. Så jag behöver inga predikningar och jag kommer inte att diskutera näringslära eller vad som händer i kroppen på molekyl- och cellnivå när man stoppar i sig olika livsmedel. Det finns andra trådar handlar om detta där vi kan ta den diskussionen för det är här helt OT.
  • Therese6699

Roligt att läsa om andra 3 månaders och deras utveckling....
    Min som blev 3 månader 17:e augusti.

Inga direkta rutiner på dagarna förutom att vi försöker "tvinga" honom att sova en sväng på förmiddagen och en på eftermiddagen. Han blir nämligen rätt så supertrött annars vid 5 tiden på kvällen och det brukar arta sig som så att han helt enkelt blir grinig, vilket han aldrig annars brukar bli. Så nu försöker vi få honom att sova 1h på förmiddagen och 1h på eftermiddagen, men vi lyckas nästan aldrig :) Oftast blir det en halvtimme.. men bättre det än inget.. Han lägger sig i sin säng mellan 19-20 beroende på hur trött han är. Han vaknar vid ca 01-02 tiden för mat och sover sedan till sexdraget. Då han vill äta igen, oftast somnar han om igen fram till åtta. Tycker det är helt okey hur han sover på natten för han somnar om direkt efter han har ätit så jag tycker nästan det är lite lyxigt.

Han har börjat greppa saker.. allra helst mitt hår och han håller sviiiiiiiinhårt. Antar att det är fler som har upplevt det. Han vill gärna stå/hoppa i knät. Han ligger gärna under babygymet själv och jollrar på om det är förmiddag... på eftermiddag vill han gärna bli mer road. Han flinar i stort sett alltid (även när han fick första vaccinationssprutan) och skratta hjärtligt gör han oftast om man kittlar eller busar runt med honom.

Han kan vända sig ifrån rygg till sidan och ifrån sidan till mage. Men han har liksom aldrig gjort det i en följd utan han vänder sig på sidan, ligger så och fillifjosar ett tag, sedan vänder han sig på mage.. när han väl har hamnat på mage så kommer han inte tillbaka på rygg och blir vääääldigt förbannad efter några minuter då han inte alls tycker om att ligga på magen. Men det tar nog inte så länge innan han kan vända sig tillbaka till ryggen.. när han blir arg så blir han liksom lite starkare :)

Jag har heltidspumpat fram tills han var två månader (alltså han har fått bröstmjölk, fast ifrån flaska) Ifrån två månader så har jag gett honom två mål ersättning och resten bröstmjölk. Nu när han har blivit tre så får han två mål bröstmjölk och det tänkte jag han skulle få så länge det går. Han har fått pröva morotsjuice och han har sugit på gurka och melon (som jag har hållt i förstås)

Gnäller gör han när han är hungrig, skriker gör han när han är övertrött! Ler gör han i stort sett hela tiden.

Kramisar
    Tess

• Monnis

Har inga rutiner än, min son sover bra på nätterna enligt mig, vi lägger oss runt tio på kvällen, ibland så sent som tolv, sen vaknar han ca två, fyra och sex för att ammas (liggammar i sängen, lätt att somna om) och sen vaknar han några gånger till fast kan somna om med napp efter det. Går upp runt nio. Byter nästan aldrig blöja på natten heller.

Ammar så ofta han vill, men han får även ersättning i flaska tre gånger om dagen, började med det när han var två veckor eftersom han inte gick upp i vikt bra nog enligt BVC och sen har det bara fortsatt så, som att han vant sig att få lite extra tre gånger om dagen även om jag försökt hoppa över nångång och bara gett bröstet, han blir lite extra kinkig efter ett tag då och blir inte nöjd förrän han får den där flaskan.

Han sover inte så mycket på dagarna, korta stunder i min famn efter amning, runt 5-20 minuter då och då, i vagn om vi är ute (försöker gå ut varje dag, men ibland är vi bara hemma eller tar en tripp i bilen istället) kan han sova upp till två timmar, men ofta ligger han bara klarvaken och tittar, eller gör "sit-ups" och vill sitta upp i vagnen istället. Jag har skaffat en bumbo-sitter där han kan sitta mer upprätt och den gillar han starkt fast han sitter i sin vanliga babysitter eller ligger på filt på golvet också några gånger om dagen. Han har rullat både från rygg till mage och tillbaka till rygg och det verkar som han bara gör det om han blir lite missnöjd med att ligga på mage för då tar han i lite extra och grymtar till.

Han ler mycket, men skrattar inga långa skratt, bara skrattar till då och då när jag leker med honom typ jag ligger på rygg och "flyger" med honom eller låter honom sitta på min mage och hoppar själv så han hoppar, det tycker han är roligt. Han har börjat greppa saker och ta dem till munnen för att smaka, men kan inte riktigt hålla fast grejerna ordentligt än utan brukar släppa dem rätt snabbt.

Min son är rätt nöjd av sig eftersom jag plockar upp honom rätt snabbt efter att han börjar gnälla och så får han ofta bröstet för gnäller han brukar han vara lite hungrig. Han älskar sina musikmobiler, har en ovanför skötbordet och en nyinskaffad ovanför spjälsängen (hoppas på att han ska kunna somna/sova i sin spjälsäng lite oftare) och som många barn avskyr han att få tröjor/body dragna över ansiktet eller bli torkad runt munnen när han dregglar, vilket han gör i mängder så det blir några klädbyten om dagen.

Ska börja med smakisar efter han blivit 4 månader, men har precis som Snirkel duttat fingret i glass och grädde (från hans 3-månaders tårta )bara för att se reaktionen, det har varit så lite så han nog inte märkt ens att det varit nån konstig smak, är nog värre med alla gosedjur/leksaker han gnager på som tappats på golvet än att få en liten smakdutt med glass!

Ser fram emot att börja med smakisar, de flesta barn verkar bli så glada över nya smaker

• Masmamma

Har ni rutiner?
    Nej, vi har inga bestämda rutiner men kvällarna brukar ändå se hyfsat likadana ut. Han är oftast trött runt halv 8-tiden. då går vi och byter blöja och sätter på någon slags pyjamas. Sedan ammas han på båda brösten (och ibland kör vi fler vändor) tills han släpper taget. De senaste veckorna har han varit ganska gnällig under sista amningen och blivit jätteledsen och verkat jättehungrig fastän han precis ätit. Detta har resulterat i att vi igår införde en flaska ersättning som sista mål inför kvällen och det var första gången på länge som han somnade nöjd och glad!

Sover barnen på nätterna?
    Nja. Han sover väl hyfsat så, man behöver ju inte gå runt med honom i flera timmar varje natt. Men han är absolut inte i närheten av att sova hela nätter, han brukar väl vakna cirka 3-4 gånger. Dock har vi tänkt att han ska få eget rum ganska snart, för han är otroligt lättväckt. Dottern fick eget rum när hon var 5 månader och det funkade jättebra!

Hur ofta sover barnet på dagen?
    Han har varit en ganska vaken kille ända från början, så han sover väl i snitt 4 gånger a´30 minuter per dag. Ibland kan det bli längre pass om vi är ute och gör något, men är vi hemma sover han oftast bara i en halvtimme åt gången.

Skrattar eran bebis?
    Nja, han gör lite konstiga "skrik-skratt" , det låter väldigt gulligt faktiskt!!!!

Greppar han/hon?
    Ja, han kan i alla fall dra ut nappen ur munnen!

Gnäller dom mycket eller vad gillar dom/avskyr dom?
    Han har just gått in i en ganska gnällig period nyligen och hatar när man går ifrån honom i några sekunder, han vill helst vara med överallt!

Har ni provat nåt annat att ge än bröstmjölk/ersättning nån gång?
    Nej.

• jenny99

Vad roligt med så långa och många svar.

Min bästa väns tös är jätte go,precis som alla barn är.
    Men nu när jag läst hur ni har det med era barn,så verkar min bästa väns bebis sova mycket mer.
    Jag är där nästan jämt,barnet som är 3 månader är vaken ca 5-7 timmar per dygn.Först sover hon ca 12-13 timmar på natten utan att äta.Hon är vaken max en timme på morgonen,sen sover hon vidare.

Sammanlagt under dagen är hon vaken bara några timmar.
    Hon sover mycket jämfört med era småttingar.
    Fast i övrigt är hon en go och glad tjej,äter bra.

Men när dom reser bort,tex bilar till annan stad,hälsar på vänner eller nåt så krånglar hon med maten...senaste var hon utan mat i 8 timmar,hon åt alltså istället när hon kom hem.
    Är det nån som känner igen sig något?

• bolla4

Har en kille som blev 3 månader i måndags.
    Han vaknar ca 7-8 på morgonen och då stiger vi upp och han äter. Sedan äter han ca var 3:e timme hela dagen. Han sover oftast en timme på morgonen efter frukosten, sen ca 1 1/2-2 timmar mitt på dagen och har vi tur en liten stund på eftermiddagen, annars blir han så gnällig på kvällen. På kvällen äter han sista gången ca 20 och lägger sig sedan i sin säng. Somnar oftast själv där efter en stund. Senaste veckan har det tagit lite längre tid eftersom han lärt sig att vända sig från rygg till mage och gör detta så fort han får chansen. Sen vaknar han för mat en gång mellan 03-05 och somnar sedan om.
    Han har börjat både skratta och greppa saker de sista två veckorna, det har verkligen hänt mycket nu!
    Han kan ha ett hemskt humör och bli riktigt arg om det inte går som han vill. Då kan man inte trösta honom riktigt. Känns som om han ibland ska kolla hur högt han kan skrika egentligen.
    Favoritsakerna att göra för tillfället är att ligga på en filt och vända sig till mage eller att sitta i bärselen och titta.
    Han äter endast ersättning och har gjort sedan han var en månad gammal, då han aldrig blev mätt av bröstmjölken, och vi har inte provat att ge honom något annat.

• Disco

Vi hade jättebra rutiner på vår pojk för ett tag sedan.., sedan ändrade han om lite...tror att det beror på en utvecklingsfas som de har vid tre månader ungefär. Lite gnälligare troligen beroende på en frustration att händerna som han upptäckt inte alltid lyder honom....Han har hittat sina föttter, snurrar runt på skötbädden på golvet, liksom 180 grader kring sin egen axel. Lägger sig på sidan och tillbka på rygg igen. SUTTAR på ALLT, min tröja då jag bär honom, fingrar, händer, filten, skallror, ja allt skall in i munnen och undersökas. Sover gör han nån gån på förmiddagen 30-60 minuter och på eftermiddagen ungefär lika länge. Är vi ute och går i bärselen somnar han också oberoende av tid på dagen. Äter med 4-5,5 timmas mellanrum. Vaknar 1 gång per natt, vid 3 eller 4 och vill ha mat, somna rom till 6-6.30 och vill då upp och busa. Gillar inte så mycket att åka vagn om sufletten är uppfälld, vill åka cabriolet så att han kan se. Siter och står i knät på oss. Skrattar högt och pratar, pratar, pratar...Gillar när man sjunger eller visslar för honom...

• Najad

Har en liten tjej på 3,5 månader.

Hon vaknar mellan 7-9 på morgonen, lite beroende när hon ätit på natten. Hon äter 1-2 ggr per natt i ca 10 minuter, och somnar om direkt efter amning. Hon sover i egen säng sedan hon var 2 månader, vilket fungerar bra.

På dagarna sover hon ofta en längre period på förmiddagen, och sedan kortare perioder ju senare det blir. Men det är inga direkta rutiner.

Jag har helammat tills för ett par dagar sedan då vi gett henne tillägg på kvällen. Tror att hon är i någon tillväxtperiod eller nåt, för hon ammar oftare sedan någon vecka, speciellt på kvällarna. Vi hade en vecka ungefär med massor av gnäll på kvällarna, hon ville inte komma till ro, och det blev svårare och svårare för varje dag. I söndags gallskrek hon hysteriskt, det gick inte att trösta, bröstet dög inte (Jag hade inte en droppe mjölk kvar) och till sist provade vi med ersättning, som vi tack och lov hade hemma. Hon blev knäpptyst så fort hon fick första dropparna, och drack upp 100 ml och somnade som en klubbad säl. Nu har vi gett henne en flaska efter sista amningen (mellan 21-22 tiden)och hon dricker så mycket hon vill (mellan 60-80 ml) och sen går nattningen helt perfekt, inga tårar och skrik. Hoppas det håller i sig!

Förutom gnäll när hon är hungrig eller övertrött så är hon en riktigt glad tjej. Ler ofta, både åt folk hon känner och nya personer. Gillar att se sig själv i spegeln. Skrattar när pappa flyger flygplan och busar, när vi sjunger ramsor eller kittlar på magen och låren. Trivs bra i vagnen, speciellt nu när hon får sitta upp i den (Har liggvagn, och man kan fälla upp ryggen på den, och sen bulla upp med filt och kudde runt)och gillar att sitta i bärselen sedan hon fått börja sitta framåt i den (Innan var det urtrist, man såg ju bara mamma eller pappa...)
    Hon har blivit duktig på att greppa, och allt ska in i munnen. (Även det som hänger i babygymet, och då kan hon bli lite frustrerad när det inte funkar.) Vände sig från mage till rygg då hon var 6 veckor, men har inte kommit på hur man gör åt andra hållet än.

Visst är det häftigt nu, det händer nya saker i utvecklingen hela tiden!

• jenny99

Vad skoj att ni skriver så mycket.

Najad
    Jag minns när min andra tös föddes.Hon var bara några veckor gammal men blev inte nöjd alls med bröstet.Hon ville ha mer och mer,gnällde och var jätte arg,trots att jag hade mycket bröstmjölk.Hela nätterna åt hon.

Jag gav ersättning,bara 60 ml och hon slocknade direkt,och sov hela natten.Så hon fick ersättning och vaknade inte natte tid mer alls.Mättade mycket mer,och hon blev mycket gladare.

• Wariogirl

Har en flicka på 3 och en halv månad. Hon somnar runt 21 på kvällen. Vaknar 01 för mat, somnar om, vaknar vid 5 för mat, sen sover hon till kl 7, då är det dags att kliva upp. Har man tuuuur sover hon til 8. Sover 3 gånger sen på dagen.

Hon mer än gärna griper tag i saker, drar i håret, nyps å allt sånt där :P
    Riktigt roligt är det att rulla runt en massa.
    Hon blir gnällig när hon är trött.

Hon äter endas tissetassmjölk, och ska väl fortsätta med det till 6-månaders ålder.

Svar på tråden 3 månaders bebisar