Har inga rutiner än, min son sover bra på nätterna enligt mig, vi lägger oss runt tio på kvällen, ibland så sent som tolv, sen vaknar han ca två, fyra och sex för att ammas (liggammar i sängen, lätt att somna om) och sen vaknar han några gånger till fast kan somna om med napp efter det. Går upp runt nio. Byter nästan aldrig blöja på natten heller.
Ammar så ofta han vill, men han får även ersättning i flaska tre gånger om dagen, började med det när han var två veckor eftersom han inte gick upp i vikt bra nog enligt BVC och sen har det bara fortsatt så, som att han vant sig att få lite extra tre gånger om dagen även om jag försökt hoppa över nångång och bara gett bröstet, han blir lite extra kinkig efter ett tag då och blir inte nöjd förrän han får den där flaskan.
Han sover inte så mycket på dagarna, korta stunder i min famn efter amning, runt 5-20 minuter då och då, i vagn om vi är ute (försöker gå ut varje dag, men ibland är vi bara hemma eller tar en tripp i bilen istället) kan han sova upp till två timmar, men ofta ligger han bara klarvaken och tittar, eller gör "sit-ups" och vill sitta upp i vagnen istället. Jag har skaffat en bumbo-sitter där han kan sitta mer upprätt och den gillar han starkt
fast han sitter i sin vanliga babysitter eller ligger på filt på golvet också några gånger om dagen. Han har rullat både från rygg till mage och tillbaka till rygg och det verkar som han bara gör det om han blir lite missnöjd med att ligga på mage för då tar han i lite extra och grymtar till.
Han ler mycket, men skrattar inga långa skratt, bara skrattar till då och då när jag leker med honom typ jag ligger på rygg och "flyger" med honom eller låter honom sitta på min mage och hoppar själv så han hoppar, det tycker han är roligt. Han har börjat greppa saker och ta dem till munnen för att smaka, men kan inte riktigt hålla fast grejerna ordentligt än utan brukar släppa dem rätt snabbt.
Min son är rätt nöjd av sig eftersom jag plockar upp honom rätt snabbt efter att han börjar gnälla och så får han ofta bröstet för gnäller han brukar han vara lite hungrig. Han älskar sina musikmobiler, har en ovanför skötbordet och en nyinskaffad ovanför spjälsängen (hoppas på att han ska kunna somna/sova i sin spjälsäng lite oftare) och som många barn avskyr han att få tröjor/body dragna över ansiktet eller bli torkad runt munnen när han dregglar, vilket han gör i mängder så det blir några klädbyten om dagen.
Ska börja med smakisar efter han blivit 4 månader, men har precis som Snirkel duttat fingret i glass och grädde (från hans 3-månaders tårta
)bara för att se reaktionen, det har varit så lite så han nog inte märkt ens att det varit nån konstig smak, är nog värre med alla gosedjur/leksaker han gnager på som tappats på golvet än att få en liten smakdutt med glass!
Ser fram emot att börja med smakisar, de flesta barn verkar bli så glada över nya smaker