• jenny99

3 månaders bebisar

Ni som har barn kring 3 månader,hur ser er vardag ut?
    Har ni rutiner?
    Sover barnen på nätterna,hur ofta sover barnet på dagen,skrattar eran bebis,greppar han/hon?
    Gnäller dom mycket eller vad gillar dom/avskyr dom?
    Har ni provat nåt annat att ge än bröstmjölk/ersättning nån gång?

Skriv gärna om allt möjligt,jag är både intresserad och nyfiken.

• Svar på tråden 3 månaders bebisar
  • raspberryrevolution

Mette och Peter skrev 2007-08-21 14:37:09 följande:

Snirkel,Ger ni verkligen ert barn glass, Cola och Marshmallow, eller skämtar du? Du måste skämta, det typ de värsta du kan ge ditt barn. Glass och Marshmallows för att det innehåller gluten och cola för att det innehåller så mycket ?fajke? socker att barnet mycket lättare blir överviktig. Du kommer få ett litet sockerberoende barn. ?fajke? socker är ännu mera vanebildande än vanligt socker. Skärpning! fram med grönsakerna och frukterna.
    Håller med DU! men glass innehåller väl inte gluten?
  • jenny99

jätte kul för alla svar jag fått.jagdetta är jätte kul att läsa om era små.

jag har ingen bebis,mina barn är större,men min bästa vän har och den sötisen träffar jag ofta.jätte mysigt.Hennes bebis somnar för natten vid 20,och vaknar vid 8 tiden och vill äta.
    Hon är 3 månader,är sammanlagt vaken ca 6-8 timmar per dygn.

ger endast ersättning hittills,men hon ska börja låta sin bebis smaka på annat med snart.

hon gnäller bara när hon är trött eller hungrig,om inget rap fastnat förstås.

• vill bli mamma meddetsamma

vad rolig läsning! våra bebisar verkar följa samma utvecklingsmönster! Bra med nya tips och skönt att känna igen sug i det man gör.

• pyretina

klottrar väl oxå lite om sonen.. Blir visserligen 4 månader på fredag... men men..

Han sover hela nätterna,gjort de sen han var 2 månader.. Somnar kring kl21 och vaknar kring 6-7 på morgon.. Oftast hör man hur han ligger å leker i sängen, gärna med fötterna *s*... Äter och sen sover han en stund till...

Han är oftast vaken 1-3 timmar sen sover han gärna en halvtimme ibland 2 timmar.. Är vi ute på vift så ska han vara vaken å med hela tiden...

Han skrattar bra mkt, en riktigt gladskit.. Räcka ut tungan 
    Han greppar gärna i allt han kan och når...

Vi började med smakisar för ett tag sedan och nu kan han mumsa i sig en halv burk (om de är köpes) utan problem,sen brukar han sova en stund på maten.. *s*

Han gnäller nog bara om han är jätte hungrig, övertrött eller om tänderna krånglar.. Annars är han mest glad,pratar(jollrar) för fullt å leker med som är i närheten... Gillar att tugga å leka med handdukar..

Kommer nog inte på så mkt mer just nu.. Skrattande

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • jenny99

Alla är så välkomna att skriva.
    Jag följer tråden och läser.

• Kalikå

Håller med angående att ge sitt barn cocoa cola, glass och marshmallows (??). Helt otroligt vad puckat (eller är det ett skämt)?

Vår lilla dotter är snart 3 månader. Hon skrattar, griper tag i leksaker, gillar sitt babygym och sitter gärna i knäet och spanar. Vi har rätt ok rutiner vad gäller natten: vi nattar henne kl 19 och hon somnar då, eller kanske en halvtimme senare. Sedan sover hon oftast till 2, då hon vaknar jättehungrig. SEn somnar hon om (kan dok gnällas en del här!) vid 3 tiden och sover till 6. Då är det morgon! Fast har man tur kan hon somna om och sova till 8.

På dagarna äter hon gärna lite då och då. Eftersom hon inte vill ha mycket mat på en gång äter hon oftast varannan timme (ersättning). Har inte börjat med smakisar, blir vid 4 eller 5 månaders ålder (no marshmallows...).

Det som är lite påfrestande är att han lätt blir övertrött just nu. Efter 1½- 2 timmars vakentid gallskriker hon och är svår att trösta. HAr någon tips på vad man gör? Tyvärr ger hon inga (tydliga) tecken på att vara trött innan det är "försent".

• Kalikå

Ursäkta stavfelen! Skriver snabbt medan bebban sover!

• Hujeda

Har en grabb på 3,5 månader. Han äter varannan timme ungefär förutom efter att vi lagt honom vid 19,30 då han brukatr sova till 00-01 ungefär, sen får han ligga hos mig och då äter han ungefär varannan timme.

Inga speciella rutiner förutom pyjamas på vid kl 18 och sista målet för kvällen ca kl 19. Sista målet har varit ersättning fram till i går (helammar annars men han blir inte mätt så jag har gett ersättning för att få lite sömn, innan åt han varje timme efter kl 17...). I går gav jag honom en flaska med hälften välling och hälften ersättning, han gillade det skarpt. Hoppas på att han ska kunna ha lite längre tid mellan målen snart.

Annars är han väldigt glad, och väldigt aktiv. Vill helst stå upp om man har honom i knät och han älskar att stå i fönstret och titta ut för då kan han stå själv en liten liten stund med hakan på förnsterkarmen :) vi sitter givetvis bakom och håller händerna precis bak rygen om han vinglar till.

Han greppar saker och har precis gått från tyst skratt till att skratta högt.

Han gnäller bara om han vill ha mat, är trött eller behöver ny blöja.

• jenny99

kalikå

Jag är ingen expert.Men hur somnar hon i övrigt?
    Mina barn somnade med babys musik,nån slags speldosa som spelar lugnt och nallar åkte runt försiktigt,sedan hade bägge barnen napp och kramade snuttefilten.

Annars kan du prova och lägga henne efter bara en timme,innan du misstänker att hon blir övertrött.
    Annars har jag tyvärr inga tips.

• Idifixen

Hej.. jaa vi ha rutiner i allafall inför natten att våran son ska sova runt kl 20.00 verje natt vi började med kl21.00 och det gick jätte bra.. så nu ha vi börjat dra in en timme...
    Han sover 3 ggr om dagen mellan 30-60 min varje gång.. han greppar efetr saker som han få tag i och sen suttar han gärna på dem.. Lillemanen han skriver väldigt sällan han e tydlig med sitt kroppssråk... Han få ersättning nårra ggr om dagen fast på en sked han e inte redigt förtjust i nappflaska direkt...

Svar på tråden 3 månaders bebisar