Angel in sight skrev 2007-08-23 16:30:34 följande:
min tjej är 10 veckor så jag tänkte mest höra om ni gjort något speciellt för att bebisarna ska sova hela natten eller har det hänt av sig självt? min tjej sover inte hela nätterna, men oftast nu kan hon ligga kvar i sängen och somna om efter mat så man slipper gå upp med henne.hon somnar aldrig själv på dagtid utan man måste då gå runt med henne för att hon ska somna när hon är trött. hur hjälper man dem somna själva?
Jag har haft lite tur med alla mina barn, de sov hela nätterna tidigt alla tre, så jag tror det sitter en hel del i generna också. Men yngsta barnet vaknade på nätterna förr och ville äta. Jag hade rätt blaskig bröstmjölk så vi började ge tillägg på kvällarna och nätterna och då blev det lite bättre. Hon vaknade bara en gång per natt då men hon sov väldigt oroligt och eftersom hon låg mellan oss i sängen blev vår nattsömn ganska störd också så vi började lägga henne i hennes säng som hon har i sitt rum (rummet bredvid) och första natten vi gjorde det som hon som en stock hela natten. Förmodligen störde vi hennes sömn också så hon sov bättre ensam i eget rum.
Vi märkte också att hon lättare kom till ro och somnade snabbare om vi lindade in henne i en filt så hon inte kunde röra armar och ben så mycket. Så, utkastad ur vårt sovrum och inlindad som ett ryskt barnhemsbarn, sov hon som en liten gris

När det blev för varmt ville vi inte linda in henne längre så då satt vi och höll fast hennes fäktande armar och ben istället, alltså bara lade en arm över henne i hennes säng, och då somnade hon lika bra som när hon var inlindad. Hon tycker tydligen att det är mysigast när det är trångt... påminner väl om livet som ofödd.