• jenny99

3 månaders bebisar

Ni som har barn kring 3 månader,hur ser er vardag ut?
    Har ni rutiner?
    Sover barnen på nätterna,hur ofta sover barnet på dagen,skrattar eran bebis,greppar han/hon?
    Gnäller dom mycket eller vad gillar dom/avskyr dom?
    Har ni provat nåt annat att ge än bröstmjölk/ersättning nån gång?

Skriv gärna om allt möjligt,jag är både intresserad och nyfiken.

• Svar på tråden 3 månaders bebisar
  • Tudorjohansson

ja min lille Filip blev 3månader den 8 augusti. Han beukar somna vi 21 tiden och sova till 1-2 och sen lite mat sen sover han till 5-6 lite mat igen och sen sover han till 7-8.

Sen e han vaken ca 2timmar och jollarar och skrattar hysteriskt sen sover han 2-3 timmar igen. Han sover 3 gånger under dagen innan det blir för natten.

Hel ammar oxå men ska börja ge han lite juice och funderar på att prova ersättning på natten kan va skönt att få sova men jag känner mig lite självisk när jag tänker så. Så jag får väl stå ut ett tag till

När ska ni andra börja med puré och sånt.?

• Mette och Peter

Jennifer06 va bra att du skrev om hur din tös vaknade hela tiden, trots att du hade mycket mjölk. Jag har också massor med mjölk men det finns ju risk att det inte mättar riktigt. Han har nämligen börjat äta oftare.

Jag kanske ska testa ersättning. Några råd om vad man ska tänka på med ersättning? Nu blir han snart 4 månader. Ska jag välja gröt istället?

• raspberryrevolution

Mette och Peter skrev 2007-08-22 11:55:05 följande:

Jennifer06 va bra att du skrev om hur din tös vaknade hela tiden, trots att du hade mycket mjölk. Jag har också massor med mjölk men det finns ju risk att det inte mättar riktigt. Han har nämligen börjat äta oftare.Jag kanske ska testa ersättning. Några råd om vad man ska tänka på med ersättning? Nu blir han snart 4 månader. Ska jag välja gröt istället?
    När jag hade problem med ammningen så att jag bara amma på ena bröstet och pumpade ut det andra fick jag ge extra ersättning, men jag upplevde aldrig att han varken blev mättare eller sov längre... med det är förståss olika... skulle nog satsa på gröt, har för mig att det står i stora boken om barn att man ska ge gröt ist för ersättning om barnet är över 4 månader...
  • Najad

Jag tycker nog inte att hon håller sig mätt längre på ersättning. Hon vaknade och ammade 3 ggr i natt. Jag har alltid haft mjölk så det räcker, tills för knappt en vecka sedan. Jag hoppas att jag ska få igång mer mjölkproduktion, så jag slipper komplettera med ersättning på kvällen, tycker att det är smidigast att amma.

• Kalikå

Herregud. Om någon har läst näringslära och dessutom har nära kontakt med läkare borde man väl för f-n inte ge sin bebis socker och fett då den är 3 månader gammal?

Varför överhuvudtaget låta bebisen smaka på sådant?

IQ fiskmås?

• jenny99

jag tycker man ska prova ge ersättning om man vill,räcker kanske med en måltid på kvällen.

jag har hört att Nan är skonsamt mot magen,det använde jag.men många jag känner använder Semper.Du kan även prova gröt från 4 månader som en annan skrev.
    jag hade alltid rikligt med mjölk,men det mättade inte mina barn.
    mitt andra barn tog ersättning,då började hon sova hela nätterna.

jag vet att ju mer man ammar,så mer mjölk får man.men mina barn blev inte alls så mätta...första barnet vägra flaska helt,ändå blev hon vansinnig när hon inte blev mätt,hon sög och sög,men nöjde sig aldrig.

samma med nästa barn.jag hade massa mjölk,men ändå blev hon inte mätt.men jag hade tur att hon tog ersättning.

• Lincon

Hej hej alla med tremånders! Vår lille kille heter Nimrod och fyllde 3 månader igår den 21:e maj.

www.familjeliv.se/krypin/lincon/gallery/phpqfeqdh.jpg

Har ni rutiner?

Nja, nej inte direkt. Vi lever nog som vanligt (förutom att jag är hemma) så vi har inte ändrat på något speciellt.

Sover barnen på nätterna?

Jo, Nim sover hela natten. Vi nattar honom runt 21.00 och sen brukar han vakna mellan 7-9 på morgonen för första målet.

Hur ofta sover barnet på dagen?
    Han slumrar till lite här och där:) Beror lite på vad vi gör ju.

Skrattar eran bebis?

Jo, haha det låter så himla roligt! Ibland får jag nästan tårar i ögonen när han skrattar och ögonen bara lyser av lycka.

Greppar han/hon?

Ja, han kan ta in och ut nappen i munnen och ta tag i leksaker. Men det värsta var väl här om dagen när sambon skrek "han drar sig i snoppen" när blöjan skulle bytas.... och det har nu hänt fler gånger, är det normalt?

När Nim blir övertrött, hungrig och maten tar för lång tid eller att han blir överstimulerad så kan han bli riktigt grinig ibland:)

Nej, tänkte vänta tills han är runt 6 månader, tänkte bättre sent än att han utvecklar allergier. Så snart blir det till och laga massor med barnmat!!

Är det någon mer med 3-månaders som bor i Malmötrakten? Skulle vara kul att få kontakt eftersom BVC inte kan ordna några mammagrupper. Skriv gärna i GB:n eller skicka ett mail om ni vill!

• vill bli mamma meddetsamma

måste bara skriva att:

varför blanda sig i vad andra väljer att ge sina barn? det kvittar väl.

• Kalikå

Vill bli mamma med detsamma

Absolut. Det gör inte mej någonting. Tycker bara att det verkar idiotiskt (rent av barnmisshandel?) att ge en sådan liten bebis godis och glass som smakisar.

• vill bli mamma meddetsamma

kalikå: ja jag hade absolut inte gjort det men jag skulle inte döma någon som gjorde det. jag ger inte ens min son kranvatten...
    alla är vi olika!

• Bubbibalubbi

Hej! Jag är mamma till Vilhelm, som blir tre månader i morgon.

Ni som har barn kring 3 månader, hur ser er vardag ut?
    Vi går upp klockan 07.30, jag gör frukost och i ordning mig medan Vilhelm sitter i babysittern eller sitt gym.
    Sedan är det dags för honom att äta och sova lite till. Tyvärr sover han bara i min famn på dagen. Provar alltid att lägga ned honom, men han vaknar nästan alltid efter några minuter då.
    Sedan brukar vi ge oss ut en sväng, och han sover några kortare stunder i sjalen under eftermiddagen. På kvällen sitter han och äter upp sig inför natten.

Har ni rutiner?
    Han har börjat styra in oss på rutiner på sistonde.

Sover barnen på nätterna, hur ofta sover barnet på dagen, skrattar eran bebis, greppar han?
    Vilhelm sover mycket olika på nätterna. Somnar mellan 20-22, och vaknar mellan 02-06 för första målet. Oftare 02 än 06. Sedan äter han varann var tredje timma fram till klockan 07.30-08.00
    Han sover en del långa pass på dagen, men i min famn.
    Det är en riktigt social och glad kille vi fått. Han började le redan vid tre veckors ålder, och har jollrat ett bra tag nu. Tycker om att sitta med och prata, älskar att titta på när vi äter. Har precis börjat stödja nacken själv. Greppar sin nalle, och tuggar gärna på den.

Han gnäller mycket lite, och gråter högst tio minuter om dagen. Och då bara av övertrötthet. Han gillar sin nalle hemingway, och sin blomma solvei. Avskyr blöjbyten på natten.

Han har fått tre droppar svalt flaskvatten en mycket varm dag. Han var mycket förvånad.

• Tudorjohansson

Päron juice e tydligen gott för vilket liv det blev på han när han inte fick mer
    Ska bli sååå kul att börja med smakisar och se hans reaktioner.

Han fick suga lite på en melonbit idag och det var intressant.

Har nån av er andra börjart med juice?

• Snirkel
    Tudorjohansson skrev 2007-08-23 15:36:15 följande:
    Päron juice e tydligen gott för vilket liv det blev på han när han inte fick merSka bli sååå kul att börja med smakisar och se hans reaktioner.Han fick suga lite på en melonbit idag och det var intressant.Har nån av er andra börjart med juice?
    Provade annanasjuice men det var ingen höjdare. Smakade själv på den och den var faktiskt inte god. Men päronjuicen är alltså mumsig?

Melon har vi testat också och det gillade hon, både vatten- och honungsmelon, men jag är så rädd att hon ska lyckas knippsa av en bit och få den i halsen när hon suger på melon.
  • Angel in sight

min tjej är 10 veckor så jag tänkte mest höra om ni gjort något speciellt för att bebisarna ska sova hela natten eller har det hänt av sig självt? min tjej sover inte hela nätterna, men oftast nu kan hon ligga kvar i sängen och somna om efter mat så man slipper gå upp med henne.
    hon somnar aldrig själv på dagtid utan man måste då gå runt med henne för att hon ska somna när hon är trött. hur hjälper man dem somna själva?

• Bubbibalubbi

Angel in sight: hahaha, det undrar jag med :)

• Snirkel
    Angel in sight skrev 2007-08-23 16:30:34 följande:
    min tjej är 10 veckor så jag tänkte mest höra om ni gjort något speciellt för att bebisarna ska sova hela natten eller har det hänt av sig självt? min tjej sover inte hela nätterna, men oftast nu kan hon ligga kvar i sängen och somna om efter mat så man slipper gå upp med henne.hon somnar aldrig själv på dagtid utan man måste då gå runt med henne för att hon ska somna när hon är trött. hur hjälper man dem somna själva?
    Jag har haft lite tur med alla mina barn, de sov hela nätterna tidigt alla tre, så jag tror det sitter en hel del i generna också. Men yngsta barnet vaknade på nätterna förr och ville äta. Jag hade rätt blaskig bröstmjölk så vi började ge tillägg på kvällarna och nätterna och då blev det lite bättre. Hon vaknade bara en gång per natt då men hon sov väldigt oroligt och eftersom hon låg mellan oss i sängen blev vår nattsömn ganska störd också så vi började lägga henne i hennes säng som hon har i sitt rum (rummet bredvid) och första natten vi gjorde det som hon som en stock hela natten. Förmodligen störde vi hennes sömn också så hon sov bättre ensam i eget rum.

Vi märkte också att hon lättare kom till ro och somnade snabbare om vi lindade in henne i en filt så hon inte kunde röra armar och ben så mycket. Så, utkastad ur vårt sovrum och inlindad som ett ryskt barnhemsbarn, sov hon som en liten gris När det blev för varmt ville vi inte linda in henne längre så då satt vi och höll fast hennes fäktande armar och ben istället, alltså bara lade en arm över henne i hennes säng, och då somnade hon lika bra som när hon var inlindad. Hon tycker tydligen att det är mysigast när det är trångt... påminner väl om livet som ofödd.
  • Angel in sight

snirkel:
    tack så mkt för ditt svar där. jag har tänkt på det också; att vi nog stör varann när vi sover bredvid varann. hittills har hon vägrat sin säng dock så jag får väl fortsätta prova då.

Iza somnar lättare om man håller på henne så hon inte kan röra sig så mkt så jag förstår dig precis.

• Tudorjohansson

Ja jag vet inte hur man gör Har haft tur att Filip sovit bra hela tiden. Hooppas det håller i sig!!! Hade honnom hos mig i sängen de första veckorna men sen hade jag några drömmar om att jag råkade lägga mig på han och sen dess har han sovit i sin säng

Brukar väl kunna ta ganska lång tid tills de sover hela natten. Och med det menas tydligen 5 timmar i sträck.

• Tudorjohansson
    Snirkel skrev 2007-08-23 15:53:24 följande:
    Provade annanasjuice men det var ingen höjdare. Smakade själv på den och den var faktiskt inte god. Men päronjuicen är alltså mumsig?Melon har vi testat också och det gillade hon, både vatten- och honungsmelon, men jag är så rädd att hon ska lyckas knippsa av en bit och få den i halsen när hon suger på melon.
    Ja päron va mumsigt, äpple oxå! Du kan ju alltid pressa melon bitar genom en tyg duk och få saft.

Jag ska prova att göra katrinplommon saft så för Filip e så trög i magen. Går ju med de flesta frukterna bara de e ordentligt mogna. Billigare och nyttigare än köpta juicer
Svar på tråden 3 månaders bebisar