• LeaveMeAlone

såsig köttfärssås?

vill göra köttfärssås idag men är trött på den jag alltid gör med lök,svamp och krossade tomater. har passerade tomater och lök hemma men vill göra en köttfärssås som är rätt så såsig(om någon förstår hur jag menar). tänker mig ungefär som skolmatens köttfärssås. någon som har goda tips på kryddor eller liknande. vet att det är gott med grädde men känns för onyttigt.

• Svar på tråden såsig köttfärssås?
  • SusanneSJ

Gör alltid köttfärssås med mer sås i och tar då färs, kryggar med slat, svartpeppar, vitpeppar, vitlökspulvet, lökpulver (alt steka med lite färsk lök i), paprikapulver och soya för att få den lite mörkare. Späder sedan med en halv paket passerade tomater och häller på vatten i lagom mängd och sedan får den stå och småputtra en stund, blir jättegott! kan också ta lite lite ketchup i eller en buljongtärning, men det går lika bra utan också!

• Emmixen

Vi brukar ha i ketchup + mjölk som då blir som sås. Har aldrig lök i eller så. Kryddorna vi brukar använda är grillkrydda, svartpeppar, vitpeppar och vitlökskrydda (alpnaerings). Blir jättegott! Vill man ha det såsigt är det ju bara att ta mer mjölk och ketchup.

- www.emmixen.se - Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk -
  • lia76

Men äkta gul lök är ju ett måsta att fräsa och sen i med köttfärsen
    Blir inte samma goda med lökpulver...
    Räcka ut tungan

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • SusanneSJ

lia76:

Sant men lökpulvret är inte lika skarpt och har man problem med ex halsbränna eller liknande (kanske ammars eller så) så är lökpulvret ett bra alternativ om man jämför med att vara utan

• isisisis

Gul lök är inte skarp när den väl är stekt.
    Då är den söt.
    Man missar också vitaminerna som finns i löken.

• SusanneSJ

isisisis

trodde inte jag skulle behöva försvara ett sånt uttalande men tycker fortf att löken är skarpare än den är färsk (så även stekt) än om man väljer lökpulver och jag tror att min son höll med när jag ammade honom, så även min dumma mage som i omgångar har magkatarr så för mig är iaf så

• magganhm

Ett litet tips från mig... Det är jättegott att blanda i vitlöksost (typ creme bonjour) i köttfärssåsen! Om man vill ha den tjockare/krämigare och om man har glömt köpa vitlök

Mitt "vanliga" recept ser ut ungefär så här:
    Finhackad gul lök som får fräsa med lite tomatpuré
    Vitlök
    Köttfärs
    Jag kryddar oftast med Kött&Grillkrydda, peppar, salt, paprikapulver, oregano och basilika och liiite socker. Ibland buljongtärning.
    Ev champinjoner i.
    Krossade el passerade tomater och ev lite chilisås.
    Matlagningsgrädde

Mamma till V och O, *ängeln Elias* och lilla Gurkan i magen
  • wellpapp

släng i en matsked mjöl så att den blir tjock utan grädde... ha sedan i massor av vitlöl och cayennepeppar+soya)=mums!

• Bling1975

Min bästa (och lyxigaste) såsiga köttfärssås gör jag med köttfärs, passerad lök, vitlök, salt och peppar som vanligt. Lite soya. ICAs krossade tomater med basilika extra fyllig. Och sedan som gädde på moset, Creme Bonjour Fraische med tomat och medelhavsörter. Visst är det 24% i creme fraischen men det blir inte så mycket per person.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
Svar på tråden såsig köttfärssås?