• LeaveMeAlone

såsig köttfärssås?

vill göra köttfärssås idag men är trött på den jag alltid gör med lök,svamp och krossade tomater. har passerade tomater och lök hemma men vill göra en köttfärssås som är rätt så såsig(om någon förstår hur jag menar). tänker mig ungefär som skolmatens köttfärssås. någon som har goda tips på kryddor eller liknande. vet att det är gott med grädde men känns för onyttigt.

• Svar på tråden såsig köttfärssås?
  • dalite

Jag tar ibland en paket knorr brunsås,kokar den enl.anvisningen,steker o kryddar köttfärsen som vanligt,häll sedan färsen i såsen o koka en liten stund.Snabbt o gott!!

• Majsan70

Kör med tomatpure vatten och sån där smal grädde. 4%. Så reder man ev med maizena för bruna såser.

Jag gör aldrig med krossade tomater o svamp o sånt äckligt. *S*

• Bommebo

I min köttfärsås brukar jag ta bort de "vanliga" krossade tomaterna o ha i en heldel chilisås istället (ett par dl). Sedan förhöjer jag smaken med:'

Thaichili ett par matskedar
    Kalvfond en matsked eller två
    Soja en matsked
    Senap en matsked
    Ett par kryddmått curry
    En tsk lökpulver (helt makalöst vad den gör skillnad) OBS! Jag använder fortfarande den gula löken samt vitlöken!!

Om man vill kan man ha i vatten och sedan reda den lite med mjöl i lite mjölk/vatten alt färdig Redning för att få den såsigare men inte vattnig.

Den blir supergod!!!!

~Mor till Stora M och Lille S~
  • Kristin24

låter man den koka ett tag så blir den såsig, man kan även ha i paprika majs morötter osv..

Go och glad Kexchoklad
  • Nyfiken gul
    MIN HEMLIGA KÖTTFÄRSSÅS

Hacka en stor gul lök o fräs i matolja

Tillsätt köttfärs o låt fräsa

En matsked tomatpure + 2 vitlöksklyftor tillsättes, låt gärna vitlöken vara grovhackad.

1 burk passerade tomater tillsättes + burken full med vatten

2 msk soja

salt o peppar

oregano

paprikapulver

1 tsk sambal oelek

2 msk creme fraiche - tillsättes absolut sist typ 5 min innan servering rörs det bara ner så det precis bara får smälta.

sätt på lock o puttra på svag värme i ca 15 min - späd därefter med mera vatten tills du fått en sås du är nöjd med.
    Eventuellt kan man röra ner en matsked maizena eller mjölredning.
    Tillsätt absolut sist creme fraichen.

Hemligheten är att denna sås får puttra ihop sig under lock.
  • Trileia

Jag brukar göra såhär.

Steker lök först, sen i med köttfärs.
    När köttfärsen är färdig heller jag på ungefär två matskedar mjöl och sen vatten (kanske 2-3 dl, blir såsen för tjock får man ha på mer vatten)
    När det bubblar lägger jag i en buljontärning.
    När buljontärningen är upplöst heller jag på chilisås eller tomatpuré, lite beroende på vem som ska äta..
    Sen brukar jag krydda med grovmalen svartpeppar och ibland oregano, vitlök eller timjan.

• Trileia

Har för övrigt hört att köttfärssås blir godast om den får koka i minst 9 minuter.. Hehe, bestäm själva om ni vill tro på det.

• lia76

jag brukar alltid ha i grädde eller mjölk
    Och sen lite redning så den tjocknar lite

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
Svar på tråden såsig köttfärssås?