• Majras

    Har ingen vaselin hemma,hur ta tempen i rumpan?

    Lillan känns lite småvarm,så jag tänkte kolla tempen,men har ju inget vaselin hemma. Tog under armen och då visade tempen 37,0. Men det är fäl inte rättvisande? Något annat man kan använda?

  • Svar på tråden Har ingen vaselin hemma,hur ta tempen i rumpan?
  • Lychee
    fru kost skrev 2007-08-23 09:28:49 följande:
    Men jag förstår inte ens vitsen med att tempa? Känns han varm så är det väl så då? Spelar väl ingen roll om tempen visar 37 eller 38 då???
    trodde jag med, men om du ringer sjukrådgivning måste du ha en temp att rapportera..
    Mina äventyr som nybliven mamma - theycallmeamilf.blogg.se
  • fru kost

    men varför ska man ringa sjukvårdsuppl om barnet är varmt och är "vanligt" sjukt???
    Om det är ngt allvarligt så känner man ju om barnet är brännhett- då skulle jag väl kanske ta tempen. Men annars ser jag inte meningen med varken tempa eller ringa?


    Vargadotter skrev 2007-08-23 09:48:18 följande:
    trodde jag med, men om du ringer sjukrådgivning måste du ha en temp att rapportera..
  • sibelli

    våran 5 månaders blev sjuk, magsjuka och hög feber.
    Sjukvården hade kontakt med oss hela helgen, och vi bokförde varje temp, för att man ska kunna följa hur det utvecklar sig. om alvedonet tar, m febern sjunker, om febern stiger, hur många dagar med över 40 grader osv,
    går inte febern ner, eller barnet verkar allmänpverkad, kan det tyda på något annat. tempen är ju ett oerhört viktigt mått!

  • Lychee
    Valkyriah skrev 2007-08-23 09:26:09 följande:
    haha ja varför inte??man tager vad man haver och det är ju inget som är farligt
    sant..
    Mina äventyr som nybliven mamma - theycallmeamilf.blogg.se
  • Pyff
    fru kost skrev 2007-08-23 09:53:55 följande:
    men varför ska man ringa sjukvårdsuppl om barnet är varmt och är "vanligt" sjukt???Om det är ngt allvarligt så känner man ju om barnet är brännhett- då skulle jag väl kanske ta tempen. Men annars ser jag inte meningen med varken tempa eller ringa?
    Det är ju inte säkert att man ringer sjv upp. pga feber eller hur??? Kan ju vara tex svår hosta, ögoninflammation, magsjuka, öronen eller vad som helst egentligen!! VArje gång jag ringt frågar de ALLTID om febern och jag känner mig lika dum varje gång när jag säger att jag inte tagit den för jag resonerar också att jag KÄNNER om Alexander är FÖR varm så att säga.
    Pyff på er!
  • Pyff
    fru kost skrev 2007-08-23 09:53:55 följande:
    men varför ska man ringa sjukvårdsuppl om barnet är varmt och är "vanligt" sjukt???Om det är ngt allvarligt så känner man ju om barnet är brännhett- då skulle jag väl kanske ta tempen. Men annars ser jag inte meningen med varken tempa eller ringa?
    SEn säger ju även TS att hon är osäker på om barnet har feber eller inte, då är det väl jätte-lämpligt att tempa - om barnet ska gå till dagis tex vill man ju veta att h*n inte är sjuk!
    Pyff på er!
  • fru kost

    Men om man misstänker feber så är det väl iaf bättre att låta barnet vara hemma?
    Det är ju allmäntillståndet som räknas. Ett slött barn med 37,3 i feber är en heeeelt annan sak än ett piggt barn med aptit som har 37, 5 i feber.


    Pyff skrev 2007-08-23 10:42:44 följande:
    SEn säger ju även TS att hon är osäker på om barnet har feber eller inte, då är det väl jätte-lämpligt att tempa - om barnet ska gå till dagis tex vill man ju veta att h*n inte är sjuk!
  • Mosaik

    fru kost. min son kan vara pigg och varmt med en temp på 38,3 men då skickar ju inte jag han till dagis bara för att han e relativt opåverkad. därför är det ju bra att ta en temp i vilket fall som helst

  • Noxema

    Men herre gud det kan väl inte vara så svårt att hitta något som fungerar. Smör, rapsolja, lotion, baconfett, även spott funkar bra. Använd fantasin för helvete.

  • Maggena

    Har aldrig behövt använda något. Den glider in bra ändå om man inte spänner sig. Det är väl bara till barn man smörjer in eftersom de spjärnar emot?

  • Emala

    Trådstarten är 14 år gammal.

    Jag är övertygad om att det inte längre är ett problem för TS och hennes (numera) tonåring..

Svar på tråden Har ingen vaselin hemma,hur ta tempen i rumpan?