• Thez

Min hund e rädd för allt....

Jag har fått hem en 11 veckors valp för ca 3 dagar sen, den är inte som en vanlig hund, jag har aldrig haft hund innan, men jag tycker den är så rädd av sig. Här hemma har den blivit som en riktig busig valp som den ska, men den är rädd för katterna, fräser dom så går han direkt, han vågar inte gå förbi dom.... sen om vi ska gå ut så blir han jätteängslig så fort vi kommer utanför dörren, bara gnyr o gnäller. Man får dra med sig hunden, den vill bara hem. Den går ute med svansen mellan benen. Vi försöker ta med den ut så mycket som möjligt,men den vill inte. I morse såg den en annan hund då blev den rädd o sprang hem igen.
    Nån som kan nåt om hundar, som vet varför den beter sig så här? Jag vill ju kunna gå ute med min hund....

• Svar på tråden Min hund e rädd för allt....
  • Gravid2010

Du får nog lugna ner dig lite med att gå på promenader med en valp på 11 v.. de är oftast lite rädda precis när de flyttat. Tänk på att han precis lämnat sina syskon och sin trygghet..dvs sin mamma. Inga promenader behövs nu. Det du kan göra är att koppelträna på en gräsmatta i närheten av där du bor men nåt annat behövs inte än.

• Gravid2010

Ta inte med den ut så mycket som möjligt, utan låt den bekanta sig med er och hemmet först... den har träffat er i endast 3 dar!!

• Thez

Jag måste gå ut med den ca varannan timme dygnet runt, annars kissar den på golvet, den gnyr precis innan och sen händer det....så ut måste jag gå med den, men vi går bara precis utanför trädgården....

• zegra

Valpar genomgår olika mognadsfaser under första delen av sitt liv. Mellan 6-9 veckor är den nyfiken och orädd. det är en av anledningarna till varför man skall ta valpar vid 8 veckor. Sen efter 9 veckor kommer valpar in i en fas där de blir ängsligare och söker mer stöd än tidigare. Detta kan te sig mycket olika från valp till valp men är allstå inget ovanligt. Stanna hemma med valpen och stöd den genom sånd den tycker är jobbigt, utan att ynka den. Då stärks också bandet mellan dig och valpen. Rasta den där på samma plats så den känner sig trygg hela tiden. Utsätt den bara för saker och situationer där du har full kontroll på vad som händer. Lycka till.

• Denise

Jag kommer ihåg hunden som min pappa skaffade. (bodde inte hemma)
    Jag var där väldigt ofta när hon var liten för att hjälpa till.
    Man fick bära henne till en plats ute som hon kände sig trygg på, sen sprang hon runt och kissade och lekte men när vi skulle hem igen så var man tvungen att bära henne igen.
    Men med tiden blev hon tuffare och tuffare. Gick längre sträckor varje gång..
    En dag så ville hon gå hela vägen och då blev man riktigt stolt. Detta kände hon såklart av och sen den dagen så ville hon gå själv hela vägen.. =)

• Gravid2010
    Thez skrev 2007-08-24 12:07:13 följande:
    Jag måste gå ut med den ca varannan timme dygnet runt, annars kissar den på golvet, den gnyr precis innan och sen händer det....så ut måste jag gå med den, men vi går bara precis utanför trädgården....
    Jamen självklart ska den få gå ut och kissa. Men som det lät på ts så "sprang den hem igen".. så lät det som om ni var en bit hemifrån och INTE hemma. Många valpar vill bara göra ifrån sig när de är hemma då de är rädda för andra mer vuxna och dominanta hundar och dofter. Inget ovanligt alls.

Du kommer att kunna gå ut med din hund. När den blivit större.

Förövrigt tycker jag det verkar som en smart hund som passar sig för fräsande katter. De som inte fattar den vinken brukar få ont i nosen lr ögonen.
  • Thez

När jag menade att hunden sprang hem igen så var vi 5 meter ifrån vårat staket....vi lyckas aldrig komma längre än ca 10 meter från staketet....

• Gravid2010
    Thez skrev 2007-08-24 12:32:33 följande:
    När jag menade att hunden sprang hem igen så var vi 5 meter ifrån vårat staket....vi lyckas aldrig komma längre än ca 10 meter från staketet....
    Jag skulle inte gå från tomten om jag hämtat hunden för 3 dar sen.
  • Gravid2010

Den är absolut som en "vanlig" hund. (om det nu finns nån sån.) Men alla hundar är individer som behöver tid att anpassa sig till nya miljöer och människor.

• antitanten
    Thez skrev 2007-08-24 11:59:19 följande:
    Jag har fått hem en 11 veckors valp för ca 3 dagar sen, den är inte som en vanlig hund, jag har aldrig haft hund innan, men jag tycker den är så rädd av sig. Här hemma har den blivit som en riktig busig valp som den ska, men den är rädd för katterna, fräser dom så går han direkt, han vågar inte gå förbi dom.... sen om vi ska gå ut så blir han jätteängslig så fort vi kommer utanför dörren, bara gnyr o gnäller. Man får dra med sig hunden, den vill bara hem. Den går ute med svansen mellan benen. Vi försöker ta med den ut så mycket som möjligt,men den vill inte. I morse såg den en annan hund då blev den rädd o sprang hem igen.Nån som kan nåt om hundar, som vet varför den beter sig så här? Jag vill ju kunna gå ute med min hund....
    1.  Att han går undan för katter är helt normalt, katter kan klösas och den bästa livförsäkringen en hund har är att gå därifrån. Smart hund.
    2. Att han är ängslig då ni går ut beror nog på er själva tyvärr. Istället för att övervinna hindren, har ni gjort så att han blir än mer ängslig då ni påpekar detta hela tiden och är " bered da på" ATT han kommer vara så alltid.
    Ändra strategi, bara gå och tyck absolut inte synd om honom. Det är NI som bestämmer.
    Gör ni inte så, kommer ni snart få en hund som inte bara blir rädd för allt också kommer bli aggressiv inför allt som är osäkert och okänt.
    3. Ni måste bli mycket tydligare för valpen att det är ni som bestämmer helt enkelt , och konsekventa allihop i familjen.
    Rädsla hunden känner förstärks som sagt bara av att man som människa tycker synd om, undviker saker som man vet hunden inte tycker om osv osv.

Hur gammal var valpen när ni tog hem den ?
    Har har förmodlgien inga sociala kunskaper helt enkelt och har inte heller kanske hunnit lära av sin mamma och syskon ifall han var för ung.
    12 veckor minst måste en valp vara anser jag, för att ha kunnat lära sig för det första hundspråk och beteenden, samt kontakten med människor o saker.
Svar på tråden Min hund e rädd för allt....