• Thez

Min hund e rädd för allt....

Jag har fått hem en 11 veckors valp för ca 3 dagar sen, den är inte som en vanlig hund, jag har aldrig haft hund innan, men jag tycker den är så rädd av sig. Här hemma har den blivit som en riktig busig valp som den ska, men den är rädd för katterna, fräser dom så går han direkt, han vågar inte gå förbi dom.... sen om vi ska gå ut så blir han jätteängslig så fort vi kommer utanför dörren, bara gnyr o gnäller. Man får dra med sig hunden, den vill bara hem. Den går ute med svansen mellan benen. Vi försöker ta med den ut så mycket som möjligt,men den vill inte. I morse såg den en annan hund då blev den rädd o sprang hem igen.
    Nån som kan nåt om hundar, som vet varför den beter sig så här? Jag vill ju kunna gå ute med min hund....

• Svar på tråden Min hund e rädd för allt....
  • antitanten

P.S.  En riktig liten valp, vill inte alltid gå  och definitivt inte i koppel- därför finns uttrycket koppeltr-ning.
    Valpen sätter sig ofta ned och stretar emot- det är då ni som hundägare måste använda fantasin och kunskaperna att locka med hunden och lära den att gå i koppel osv osv osv
    Man ska ha en mkt glad ton när man tränar en hund till att gå i koppel--------men märk väl att valpar när dom är små inte ska gå långa promenader i början utan bara korta små.
    Går man ut för hårt och förväntar sig att valpen innan tre månaders ålder ska veta o kunna allt, ja då hade det nog varit bättre att skaffa ett marsvin  tror jag.

• Thez

Antitanti: Vi tycker inte synd om hunden när den blir änslig utan försöker ta med den ändå.....på morgonen när jag var ute med den så kom det en annan hund fram, inte helt, men min vovve blev så rädd att den kissade på sig.

Vi fick hunden när den va 11 veckor gammal, och den är koppelvan, koppel är inga problem alls...

• antitanten
    Thez skrev 2007-08-25 12:13:30 följande:
    Antitanti: Vi tycker inte synd om hunden när den blir änslig utan försöker ta med den ändå.....på morgonen när jag var ute med den så kom det en annan hund fram, inte helt, men min vovve blev så rädd att den kissade på sig.Vi fick hunden när den va 11 veckor gammal, och den är koppelvan, koppel är inga problem alls...
    Okej... då  tror jag nog att det måste ha hänt något som gjort att den är som den är.
    Blivit skrämd någon gång , antingen innan ni fick den eller i början då hon kom till er.
  • MissTag
    Thez skrev 2007-08-25 12:13:30 följande:
    Antitanti: Vi tycker inte synd om hunden när den blir änslig utan försöker ta med den ändå.....på morgonen när jag var ute med den så kom det en annan hund fram, inte helt, men min vovve blev så rädd att den kissade på sig.Vi fick hunden när den va 11 veckor gammal, och den är koppelvan, koppel är inga problem alls...
    En valp som kissar när en större hund hälsar på den är inget ovanligt. Det är ett sätt för valpen att säga "se vad liten jag är, jag är absolut inget hot mot dig".

Varför måste ni utanför tomten när valpen ska göra ifrån sig? Mina valpar tar jag bara precis utanför dörren, i början blir det ofta så att valpen inte kissar ute för att där är världen för stor och otäck utan den kissar när den kommer in igen, för där är det tryggt.

När det gäller koppelträning tycker jag att det är bäst att ha så lite koppel som möjligt när hunden är valp. Det blir naturligt för valpen att följa efter mig och när man sedan sätter på ett koppel så följer hunden efter av sig självt. Sen kan man finputsa detaljerna.

Ta det lugnt är mitt råd, valpen kommer sturska till sig och om någon månad kommer ni önska att den var liiiite mindre modig... =)
  • Thez

Jo, ska tillägga att min valp är även mörkrädd, den vägrar gå nånstans i mörker...... vill bara in direkt... hmm

• Caylinn83
    Thez skrev 2007-08-26 21:24:59 följande:
    Jo, ska tillägga att min valp är även mörkrädd, den vägrar gå nånstans i mörker...... vill bara in direkt... hmm
    Hur normalt som helst.
  • Black pearl
    Thez skrev 2007-08-24 11:59:19 följande:
    Jag har fått hem en 11 veckors valp för ca 3 dagar sen, den är inte som en vanlig hund, jag har aldrig haft hund innan, men jag tycker den är så rädd av sig. Här hemma har den blivit som en riktig busig valp som den ska, men den är rädd för katterna, fräser dom så går han direkt, han vågar inte gå förbi dom.... sen om vi ska gå ut så blir han jätteängslig så fort vi kommer utanför dörren, bara gnyr o gnäller. Man får dra med sig hunden, den vill bara hem. Den går ute med svansen mellan benen. Vi försöker ta med den ut så mycket som möjligt,men den vill inte. I morse såg den en annan hund då blev den rädd o sprang hem igen.Nån som kan nåt om hundar, som vet varför den beter sig så här? Jag vill ju kunna gå ute med min hund....
    Herregud.Det är en VALP du pratar om.Den lämnade sitt hem för tre dagar sedan för att komma till en alldeles främmande miljö.Du måste ha tålamod.
  • Gnista

Ja, gå ut och sitt bredvid valpen i gräset i ca 30 min, varje dag. Gå ingenstans, låt bara valpen "få vara". Den måste lära sig att miljön inte är farlig. När en miljö känns trygg, flytta till en annan. Antagligen har valpen inte fått någon social- och miljöträning alls, dvs inte träffat människor, hundar eller varit på utflykter från hemmet innan du fick den. Du måste låta detta få ta tid. Banna aldrig valpen och ömka heller aldrig. Var bara helt neutral (ge ev godis om den vill ha, att tugga gör hunden lugnare). Jättebra att du tänker att hunden ska vara med överallt, men börja i lugn takt.

• Snufserufs

Vi stannar i trädgården första veckan för att stärka bandet mellan oss valpen.
    Sedan går vi succesivt en liten bit från trädgården och valpen är aldrig kopplad.
    Vi låter dom inte träffa andra än oss förrän tidigast i slutet på andra veckan.
    Det är vi som är flockledare och tryggheten.
    Sätt dig ner i trädgården och låt valpen undersöka omgivningen men ändå ha tryggheten i att du finns där.
    Stressar du honom nu så kan du förstöra mycket!
    Hans uppväxt ska präglas av lugn och stabilitet från din sida.
    Går han åt ett håll så ska du inte springa efter utan du går då ifrån honom istället och när han kommer efter (för det gör han!) så berömmer du.
    På det sättet får du en hund som du kan ha lös och som följer dig!

• Black pearl
    Thez skrev 2007-08-24 12:07:13 följande:
    Jag måste gå ut med den ca varannan timme dygnet runt, annars kissar den på golvet, den gnyr precis innan och sen händer det....så ut måste jag gå med den, men vi går bara precis utanför trädgården....
    Ett hundköp måste vara noga planerat.Man måste vara väl införstådd med vad det är att ha en liten valp hemma.Du verkar närmast förvånad av att vlapen gnyr,verkar rädd samt att den kissar på golvet.Sedan att me detsamma ta ut den på promenader och visa upp den.Är i mitt ycker inte så lyckat.
  • Okaa san

En hundvalp är rädd för det mesta när man tar hem dom i början eller för huvud taget, miljöombyte, nya saker.

Alla mina schäffer hundar jag o min familj ägde innan (alla 13) var också rädda för katter... men de går över..

samt detta med koppel, det är ovant, obehaglit, men som sagt, det går över. du ska inte gå runt o vara nervösm du har en helt vanligt hundvalp ^^

var bestämmd bara och visa att det inte är någon fara, för visar du att du är rädd så märker hunden det och tar efter, visar du att du är stark och att allt är okej så slappnar den av mer, hundar känner på sig när din ägare känner sig ängslig el rädd, och glad och lycklig.

• Utlandssvensk

Hej!
    Du kan locka med valpen. Gör det ROLIGT för honom att gâ ut. Ta med lite godis, beröm den, sätt dig pâ huk och locka med den. Gör allt för att den helt enkelt ska 'glömma bort' sin rädsla och beröm den när allt gâr bra.
    Det du däremot INTE ska göra är att 'trösta'/'lugna' den för dâ tror den att den hade rätt som var 'rädd'. Din reaktion tyder ju pâ att det behövs tröst i en sâdan situation...
    Gör flera promenader om dagen, men bara i 10 minuter. En valp bör ej gâ lânga promenader, dâ musklerna / skelettet inte är utvecklat ännu.
    Det du ocksâ kan göra är att gâ 'valpträning'. Jag tar nu med min valp (9 veckor gammal) pâ 'valpträning' där hunden fâr komma i kontakt med andra valpar/konstiga ljud/hinder längs vägen osv. Där kan du ocksâ fâ tips och râd om hur du bäst ska fostra din hund (sâg även din trâd om rumsrenhet).
    LYCKA TILL!!!!!!!!!

• Utlandssvensk

Men nu när jag ser att du bara haft valpen i 3 dagar sâ tror jag att det kan vara smart att följa de andras râd och först och främst se till att fâ den trygg hemma hos er och spara promenaderna till lite senare.

Svar på tråden Min hund e rädd för allt....