Får jag byta efternamn utan att gifta mig?
Ja, som rubriken lyder. Kan jag på något sätt få byta efternamn så jag heter samma som sambon och min son utan att jag gifter mig med min sambo?
Ja, som rubriken lyder. Kan jag på något sätt få byta efternamn så jag heter samma som sambon och min son utan att jag gifter mig med min sambo?
Ja men du måste ha tillåtelse av sambon bara och det har du ju.
Jag tror att du kan byta, men då får du betala för det.
Tack för era svar! Hur går jag vidare då? Vänder jag mig till Skatteverket, eller vart byter man namn nånstans?
Nej, jag tror inte du kan byta till samma namn som honom. Såvida han inte är ensam i landet om att ha namnet. Ska man byta efternamn måste ALLA med det namnet ha gett dig tillåtelse att ha namnet. Det räcker inte bara med din sambo alltså.
Du får byta efternamn, det är inte kruxet, utan det är tillåtelsen från andra som har namnet. Kommer du och han på ett helt eget efternamn som ingen annan har kan ni byta alltså.
Det är ganska sjukt faktiskt, men sådana är reglerna om jag förstått det rätt (hade en kollega på jobbet som var i samma situation).
Tror inte att du kan byta namn efter som du måste ange anknytning till namnet tex din mors flicknamn.
Anknytning som att din sambo heter det tror jag inte funkar..
Och det är inte billigt att byta efternamn mot vad det kostar att gifta sig tex borgligt och då får du ju hans efternamn snabbt och enkelt
Nej, det får du inte. Här är reglerna för byte av efternamn (om man inte gifter eller skiljer sig)
Efternamn
På PRV kan du byta eller ändra ditt efternamn på flera sätt:
Här kan du också läsa om de regler som finns för efternamnsbyte för barn under 18 år, vad som gäller vid adoption och när man vill byta till fosterföräldrars namn.
Vilka namn kan du inte byta till?
Du får inte byta namn tilll ett namn som väcker anstöt eller leder till obehag för den som bär det. Du kan inte heller ta ett förnamn som efternamn eller tvärtom. Det är inte möjligt att ta ett dubbelnamn som efternamn, och inte heller namn som inleds med af, de, von eller liknande. Ditt nya namn får inte heller vara vilseledande för allmänheten, till exempel kunna uppfattas som ett namn på en järnvägsstation eller ett postkontor.
Som efternamn, vare sig det är nybildat eller inte, kan vi inte godkänna namn som lätt kan förväxlas med:
Se exempel på nybildade namn som fått avslag.
Enheten för personnamn har tillgång till en förteckning över de efternamn som redan finns, efternamnsregistret, och granskar varje efternamnsförslag mot denna förteckning.
TS har sin son som heter nåt annat ju.
Men ts son heter ju som pappan / det namnet hon vill bära... det gills inte riktigt endast släkt led bakåt alt de som heter samma namn måste godkänna .
Om nu ts sambo heter tex Svensson blir det ju en massa folk att fråga..
Har han sedan ett väldigt ovanligt namn kanske ensam om i sverige gör det ju lättare bara en att fråga..
men Personligen så skulle jag inte "dela" med mig av mitt efternamn till någon om vi inte var gifta..
Nej, så enkelt är det inte tyvärr. Du får ta makes namn, ett eget äldre släktnamn eller ett helt nytt namn men byta till ett existerande efternamn utan att gifta sig till det är krångligare än så. Tycker mig minnas att man ska ha tillstånd från alla som heter så, d v s ogörligt om det inte handlar om nytagna nya namn, men jag är osäker där och vill inte spekulera för mycket.
På Skatteverket står i alla fall:
"Du som gift dig/ingått partnerskap och i samband med vigseln bytt namn kan när som helst under eller efter äktenskapet/det registrerade partnerskapet ta tillbaka det namn du hade som ogift. Vill du därefter byta till annat efternamn får du vända dig till Patent- och registreringsverket och göra en ansökan om namnbyte via www.prv.se."
På PRV står en del om vilka namnändringar som går att göras men byte till existerande efternamn som inte kommer från den egna släkte, eller ev fosterföräldrar, nämns ej i den kortftattade infon.
Vad som står är: "Som efternamn, vare sig det är nybildat eller inte, kan vi inte godkänna namn som lätt kan förväxlas med:
ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära "
www.prv.se/personnamn/vilka.html
Är det ett vanligt namn så behöver man väl inte allas tillstånd?
När min mamma gifte sig med min styvfar fick jag ta hans namn, utan att be alla som heter det om lov. Det var bara han som gav mig lov.
Jag har också tagit min låtsas pappas namn.
Ni som fått det via styvfar etc.. då hade ni ju anknytning från mammas sida..och styvfar godkände
Att uppge anknytning son som ej är myndig (antar jag) då är det fortfarande ts sambo efter som det är närmastre anknytningen som han(sonen har)+ ev alla andra med samma namn..
Ts mamma, pappa, syster/ bror etc alla med samma namn måste godkänna det..
Den som tagit "styvfars" namn har formellt fått sin mammas /nya/ efternamn, och att ta förälderns namn är ju okomplicerat.
jag ville byta till min mormors efternamn men fick ett nej direkt, de sa nått om att om ja vill byta det så måste det funnits i släkten i 2 generationer minst, (vilket det inte finns, eftersom mormor är den ända personen som heter det i våran släkt) den dagen jag kan byta till hennes efternamn är om min mamma tar sin mammas efternamn och då kan jag byta som i sin blir är ju min mammas efternamn, tycker det är skit!
finns ju ett mycket enklare sätt - gift dig med sambon.
Om du nu är beredd att till och med byta namn borde väl ett äktenskap vara den vettigaste lösningen för alla inblandade?
Nej det kan du inte.
Tråkigt om det inte går.
Sambon vet inte om han vill gifta sig (han har en skilsmässa bakom sig), men jag hoppas så klart att han ska ändra sig.
Men tanken har ändå kommit över mig att han kanske aldrig kommer ändra sig, och jag börjar med åren känna att jag vill ha samma efternamn som min son.
Jag trodde inte det skulle spela någon roll när han föddes. Då kändes det bara som ett efternamn som skulle väljas, och vi valde sambons efternamn, men nu har jag tänkt på det några år, och jag kan inte förklara varför...på något sätt känns det plötsligt viktigt att vi bär samma efternamn.