• Thez

Tips om att få valp rumsren???????

Jag har en liten valp på 11 veckor som jag försöker få rumsren, men jag tycker inget hjälper.
    Någon som vet på hur lång tid det kan ta ungefär att få en valp rumsren? Några tips hur man kan göra??

Just nu gör vi så att vi går ut med hunden ca varannan timme, kissar eller bajsar den ute så berömmer vi den och ge den en godisbit, på natten får vi ställa klockan varannan timme för att gå ut med hunden, ska det behövas? Hunden säger inte riktig till när den vill ut, utan den gnyr till några sekunder och sen händer det, man måste väl ändå hinna sätta på sig jacka? Sen tar vi ut hunden så fort som den sovit en stund, för då brukar det oxå va dags. Men trots att man gått ut med den så kissar den ändå inne ibland....

• Svar på tråden Tips om att få valp rumsren???????
  • Lokesmamma

Därför lär man den va som e rätt o fel! Eftersom de inte vet de.. Precis som med barn. Alla fyar väl på olika sätt mitt sätt o säga fy är att säga fy med lite högre bestämd röst o peka på vad som de har gjort fel.

frulan skrev 2007-08-28 07:14:18 följande:
    LokesmammaI all välmening... Om man fyar så kan det bli så att hunden smyger undan inne och kissar/bajsar.Valpen fattar ju inte att det är fel att göra det inne, den tror ju att det är fel att just kissa/bajsa om man bannar och den måste ju göra sina behov.Fast det är ju stor skillnad på att ett litet fy och att gorma/straffa/doppa nosen på hunden Oftast så fattar ju inte valpen vad "fy" betyder ens.
  • frulan

Lokesmamma
    Helt rätt, alla gör olika
    Jag föredrar att träna förbudsövningar där man lär sig att "nej" betyder "avbryt"
    Fast jag skulle aldrig "neja" i rumsrenhetsträning.
    Vet alltför många som har fått hundar som smyger iväg och kissar bakom soffan i stället.
    De säger att hunden skäms när de fyar, men det gör den ju inte, den skickar ut lugnande signaler för att undvika bråk.

• Lokesmamma

Aldrig hört de innan. Men de finns de säkert. Att de skulle smyga iväg för de skämms alltså.

frulan skrev 2007-08-28 16:31:00 följande:
    LokesmammaHelt rätt, alla gör olika Jag föredrar att träna förbudsövningar där man lär sig att "nej" betyder "avbryt" Fast jag skulle aldrig "neja" i rumsrenhetsträning.Vet alltför många som har fått hundar som smyger iväg och kissar bakom soffan i stället.De säger att hunden skäms när de fyar, men det gör den ju inte, den skickar ut lugnande signaler för att undvika bråk.
  • frulan

Lokesmamma
    Nej, de smyger iväg för att kissa/bajsa.
    De förknippar situationen med obehag, matte/husse blir arga och därför går de undan. De behöver ju göra sina behov.

En hund kan inte skämmas, det kan endast människor.
    Kanske skrev lite otydligt

• Lokesmamma

Ja har aldrig varit med om någons hund som gjort så. Man ger dem ju beröm o låter glad o piluttar överdrivet när de gjort ifrån sej ute (iaf jag). Alltså så förstår de att man inte gör de inne utan ute.

frulan skrev 2007-08-28 17:23:08 följande:
    LokesmammaNej, de smyger iväg för att kissa/bajsa. De förknippar situationen med obehag, matte/husse blir arga och därför går de undan. De behöver ju göra sina behov.En hund kan inte skämmas, det kan endast människor.Kanske skrev lite otydligt
  • buffybus

vi har haft 2 olika hundar... den ena hade jätte svårt för att bli rumsren...tog upp till hon var 6mån.. den andra var en renrasig schäfer..som vi har kvar nu..och henne tog det inte lång tid..max 1mån..

vi gör som så att när vi sover så följer hon med i rummet och vi stänger dörren... där ligger vi hela natten och sen går vi ut på morgonen... det här med att stänga dörren och hon har sin plats bredvid oss i sin hundsäng är skit bra..för hon vet att det är sovplatsen...hundar kissar inte där dem sover...

och för vår del blir det inga bekymmer när barnet kommer för då ska hon fortf ha sin plats.. bara det att där kommer en extra säng för bebisen ju... skulle aldrig stänga min hund utanför sovrummet...

• buffybus

och en sak...har jag lärt mig iallafall.. man ska inte skälla på dem när dem kissar inne...utan man ska ta ut dem direkt och berömma riktigt riktigt överdrivet ute när dem kissar...

• Humlemamma

Hej hej!

Min lilla valp är nu 4 månader, när jag tog honom när han va 8 veckor så va han ikke rumsren.

Men jag fick honom rumsren inom en månad, visst det är individuellt hur snabbt de blir rumsrena.

Men jag tog INTE ut min valp på nätterna. I början va de alltid en bajshög o två kisspölar inne på morgonen, men det slutade allteftersom han förstod att det är ute man ska göra sina behov.

Jag tog ut honom alltid efter han sovit/ätit/lekt, plus då jag såg att han börja gå rundor =)

Jag bannade honom ALDRIG när han gjorde inne, även om han hann kissa klart allt så lyfte jag ut honom på gräsmatan så han fick känna på gräset iallafall. Till slut kopplar de ihopa vad det är man vill de ska göra där.

Han fick dock aldrig godis när han gjorde sina behov ute, men ett par goda ord fick han, som t.ex "bra, duktig kille" och ja, det har juh tydligen funkat

**Alexander 061222 Mitt allt!! O så mina vovvar Boboo 070421 o Zacko 060804!!**
  • Yrslan

Det går inte att "klocka" kisstider på en valp. Det som gäller är . Äta-ut, sova-ut, leka-ut.. Dygnet runt. Mina båda hundar blev rumsrena på ca två veckor. Jobbiga veckor men väl värt besväret.

• logg81
    MammasBebis skrev 2007-08-28 17:46:36 följande:
    Hej hej!Min lilla valp är nu 4 månader, när jag tog honom när han va 8 veckor så va han ikke rumsren.Men jag fick honom rumsren inom en månad, visst det är individuellt hur snabbt de blir rumsrena.Men jag tog INTE ut min valp på nätterna. I början va de alltid en bajshög o två kisspölar inne på morgonen, men det slutade allteftersom han förstod att det är ute man ska göra sina behov. Jag tog ut honom alltid efter han sovit/ätit/lekt, plus då jag såg att han börja gå rundor =)Jag bannade honom ALDRIG när han gjorde inne, även om han hann kissa klart allt så lyfte jag ut honom på gräsmatan så han fick känna på gräset iallafall. Till slut kopplar de ihopa vad det är man vill de ska göra där. Han fick dock aldrig godis när han gjorde sina behov ute, men ett par goda ord fick han, som t.ex "bra, duktig kille" och ja, det har juh tydligen funkat
    jösses va snabbt....!

--------------

Min mammas schäfer var över året innan han vart helt rumsren. Men vi har tampats med skotträdsla oxå. Då har han helt enkelt vägrat att gå ut och han har fått en tidning inomhus istället. Så har det alltid vart. Men ja efter ett år var han "normalt" rumsren...
  • buffybus

glömde skriva att jag tog bara ut min schäfer 2 nätter..sen hoppa jag det med...och tror inte hon gjorde nått inne på nätterna efter det iheller för som sagt vi stängde dörren till sovrummet och hon visste man bara skulle sova där inne

• hmmhmm

hämtade min gd valp när han var 10 veckor... enligt kenneln var han långt ifrån rumsren... men när han väl var hemma så vart det inte kiss inne en enda gång, gäller bara att vara upmärksam på de små signalerna. han väckte mig en gång varje natt o ville ut, så det gick kanon... hände dock ngn olycka när han var bort hos mor eller far, de hade ju inte riktigt koll på hans signaler, men funkade helt underbart... klart det underlättade att vi bodde på landet, så det bara var o öppna dörren... är nog lite mer meck om man bor på tredje våningen o måste ner för alla trappor först...

• kattengustav

Sover han i bur? Våran gör det och för det mesta gör hon aldrig nått i buren på nätterna. Hon har lärt sig att när vi släpper ut henne på morgonen så får hon mat och sen ska vi ut och kissa.

• hmmhmm

kattengustav:
    var det mig du menade så har han aldrig sovit i bur.. är ju en stor ras... vägde 18 kg när jag hämtade honom :) o nu när han är 1½ år så väger han ju drygt 85kg :)

• kattengustav

Nej, det var det inte. Det är TS jag menade.

hmmhmm skrev 2007-08-30 11:04:35 följande:
    kattengustav: var det mig du menade så har han aldrig sovit i bur.. är ju en stor ras... vägde 18 kg när jag hämtade honom :) o nu när han är 1½ år så väger han ju drygt 85kg :)
  • Thez

Hon börjar bli jätteduktig nu....vi har börjat lämna henne lite själv hemma, och sen när vi kommer hem så har hon inte kissat eller bajsat nånstans. Vi går ut med henne direkt när vi kommer hem o då gör hon sina behov. Inatt behövde vi inte ens ställa klockan, hon sa till oss runt 6 på morgonen......

• Humlemamma

Va härligt! =) Det artar sig =)

**Alexander 061222 Mitt allt!! O så mina vovvar Boboo 070421 o Zacko 060804!!**
  • Zazzie

Jag har själv en åtta veckors just nu, så jag är oxå mitt i springet =)
    jag tar upp henne så fort hon vaknat, ätit klart eller lekt en stund, då hinner hon inte kissa inne. Jag rastar henne på baksidan och berömmer henne, för att hon är duktig.
    På natten får hon sova i vårat sovrum, med stängd dörr, så jag har koll på henne. När hon har pipit till så är det bara att springa ut i nattlinne och hoppas att grannen inte är vaken =)
    Det brukar bara bli en gång per natt, har ju inte haft henne så många nätter än, men hittils =)
    Det får ta den tid det tar, för jag kan lungt säga att det är helt olika på olika hundar. Vissa får man kämpa längre med och andra har det gått så fort, så man knappt fattat det själv =)

Svar på tråden Tips om att få valp rumsren???????