• Thez

Tips om att få valp rumsren???????

Jag har en liten valp på 11 veckor som jag försöker få rumsren, men jag tycker inget hjälper.
    Någon som vet på hur lång tid det kan ta ungefär att få en valp rumsren? Några tips hur man kan göra??

Just nu gör vi så att vi går ut med hunden ca varannan timme, kissar eller bajsar den ute så berömmer vi den och ge den en godisbit, på natten får vi ställa klockan varannan timme för att gå ut med hunden, ska det behövas? Hunden säger inte riktig till när den vill ut, utan den gnyr till några sekunder och sen händer det, man måste väl ändå hinna sätta på sig jacka? Sen tar vi ut hunden så fort som den sovit en stund, för då brukar det oxå va dags. Men trots att man gått ut med den så kissar den ändå inne ibland....

• Svar på tråden Tips om att få valp rumsren???????
  • Birgitta2
    Thez skrev 2007-08-26 12:45:56 följande:
    Men om man inte tar ut valpen på natten och låter den kissa inne på natten, kan dom inte tro att det är helt ok att kissa inne då? Vi brukar hålla hunden inne i vårat rum under natten, han har en säng jämte våran..... vi har dörren på glänt så vi kan höra om barnen skulle vakna på natten, men änså länge har inte hunden gått ut från rummet.
    En hund som dagligen går ut många gångar för att kissa och bajsa och får kissa inne på natten, får ju verkligen konstiga signaler. Jag satte klockan på 03.00 varje natt. Och upp kom vi, och hunden kissade aldrig inne på natten. Det är orättvist att lära en hund rumsrenhet och ändå låta den kissa inne på natten. Då får man ju inte en rumsren hund. Så jag känner precis som du att en hund kissar antingen ute eller inne. Det finns inte både ock. Det är hundens villkor som gäller, inte ens egen bekvämlighet.
  • yatsy
    Birgitta2 skrev 2007-08-26 12:49:43 följande:
    En
    hund som dagligen går ut många gångar för att kissa och bajsa och får
    kissa inne på natten, får ju verkligen konstiga signaler. Jag satte
    klockan på 03.00 varje natt. Och upp kom vi, och hunden kissade aldrig
    inne på natten. Det är orättvist att lära en hund rumsrenhet och ändå
    låta den kissa inne på natten. Då får man ju inte en rumsren hund. Så
    jag känner precis som du att en hund kissar antingen ute eller inne.
    Det finns inte både ock. Det är hundens villkor som gäller, inte ens
    egen bekvämlighet.
    Jag Tycker att du har formulerat allt mycket bra. Instämmer helt. Men när det gäller nattkissning så måste jag kommentera. jag har tre vovvar och dom två första hade jag inte nattkissning på. det gick jättebra ändå. Men den tredje hade vi det på för läget va helt enkelt ok för det. men sen efter några månader när vi kände att hon kan det där med rumsrenhet så slutade vi. (Vi vill ju inte gå ut varje natt i hela hundens liv.) Och då va hon så van att kissa på natten att hon gjorde det inne. Vi gjorde hennes yta mindre och mindre och till slut hade vi henne i bur. men hon t.o.m bajsade i buren. Nu har hon varit ute i hundgård med en av dom andra hundarna mycket under sommaren, så jag vet inte riktigt hur rumsren hon är på natten än.
  • Birgitta2
    yatsy skrev 2007-08-26 13:02:39 följande:
    Men när det gäller nattkissning så måste jag kommentera. jag har tre vovvar och dom två första hade jag inte nattkissning på. det gick jättebra ändå. Men den tredje hade vi det på för läget va helt enkelt ok för det. men sen efter några månader när vi kände att hon kan det där med rumsrenhet så slutade vi. (Vi vill ju inte gå ut varje natt i hela hundens liv.) Och då va hon så van att kissa på natten att hon gjorde det inne.
    Vi nattkissade min dåvarande valp i ungefär en månad. Sen behövdes det inte mer. Då gick vi ut vid 23-tiden och sen vid 07.00. Funkade kanonbra. Det handlar nog oftast att deras urinblåsa inte är så stor att de klarar att hålla sig hela natten. Jag tror ni hade lite otur med er hund. Men jag minns valptiden som jobbig. Det var ett evigt springande ut. Vissa använder tidningar, men det uteslöt vi. Risken finns ju att en tidning sen halkar ner på golvet och utlöser en kissreflex även i den åldern när man fått hunden rumsren. Jag vet inte. Men de tips jag delat med mig av ovan, är exakt de som jag själv använde. Det tog två månader att få hunden helt rumsren på så sätt att han talade om när han ville gå ut. Och jag var så flitig att det hände endast två olyckor under hela tiden. Och jag tappade flera kilo av allt rännande också, inte helt fel.
  • yatsy

*hehe* ja det e ju bra när man blir synbart trimmad av aktiviteterna! vi hade kanske otur helt enkelt. eller oxå är hon en lite mindre smart hund :) Nä tidningar är dumt. Men däremot om hon satte sig på ett ställe ofta så ställde vi dit en stor blomma eller nått som va "ivägen". Då märkte man när hon blev förvirrad för att det va upptaget och kunde gå ut innan olyckan blev.

• Thez

Tack för alla svar.... Känns bra att veta lite mer....vi fortsätter med nattkissning, fast vi ska nog göra som Birgitta2 att bara gå ut 1 gång om natten istället för att ränna flera gånger. Tidningar är uteslutet...

• antitanten

Det verkar som om ni fastnat lite i er önskan att få hunden rumsren fort. Läs hundens signaler, lär er hur den fungerar. Det är inte som ett barn som man tror sig vara hungrig kontra bajsnödig var fjärde timma liksom. Jag gjorde så att jag tog användning av katterna när jag rumsrenstränat mina valpar. Dom lär sig mkt av katter. Kattlådan fick en fantastisk betydelse även för valpen. Jag flyttade ut kattlådan på balkongen.... Den som hunden skulle ha, lade jag till o med gräs i så att det mer o mer skulle likna UTOMHUS. Värt att tänka på: En hund som får mat, vill ganska snart ut o kissa o bajsa. Valpar har snabb ämnesomsättning. Se till att INTE ge mat innan utgång. Försök skjut upp utgåendet med ca 15 minuter varje gång... tills att ni märker att den faktiskt faller in i "schemat". Till slut kommer den att inse att utgång sker på bestämda tider och mer rutinmässigt. Hundar tycker om rutiner. Att ha valpen inne i ert sovrum är INTE att föredra. Då får man en hund som blir mkt mkt beroende av er. Ni vill ju till exempel inte att era barn ska sova hos er, och likaså hunden - som ju står ännu lägre i rang än era barn- ska självklart inte sova i samma rum som er. Oavsett hur liten. Får en valp sova för länge med er, blir resultatet att den aldrig blir självständig och kan bli osäker också. Försök tänk er in i valpens mammas tänkande och agerande. Så skall ni förhålla er till valpen i början. Om man tittar på tikar och hur de behandlar och är mot sina valpar kan man många gånger bli förvånad över hur "opersonligt" det kan verka. Men detta är just det som är träningen inför den vuxna hundens fortsatta liv.

• Birgitta2
    antitanten skrev 2007-08-26 15:19:32 följande:
    Att ha valpen inne i ert sovrum är INTE att föredra. Då får man en hund som blir mkt mkt beroende av er. Ni vill ju till exempel inte att era barn ska sova hos er, och likaså hunden - som ju står ännu lägre i rang än era barn- ska självklart inte sova i samma rum som er. Oavsett hur liten. Får en valp sova för länge med er, blir resultatet att den aldrig blir självständig och kan bli osäker också.
    Fel... en valp behöver sin flock och skall verkligen inte ställas utanför flocken på nätterna. Precis som man inte förskjuter sina bebisar från föräldrarna. Ingen låter en liten baby skrika lungorna ur sig timme ut och timme in, bara för att inte skämma bort ungarna. Likadant är det för små valpar. Även valpar växer upp, och kommer välja ut andra platser än sängen.
  • Lokesmamma

En hund kan bli rumsren på 1 vecka o sen kan de ta flera månader, e ju olika. Jag har alltid fyat inne tagit ut direkt om de gjort inne efter de ätit busat o sovit. Sen berömt överdrivet mycke när de gjort ifrån sej ute. Har alltid funkat..

• frulan

Lokesmamma
    I all välmening...
    Om man fyar så kan det bli så att hunden smyger undan inne och kissar/bajsar.
    Valpen fattar ju inte att det är fel att göra det inne, den tror ju att det är fel att just kissa/bajsa om man bannar och den måste ju göra sina behov.
    Fast det är ju stor skillnad på att ett litet fy och att gorma/straffa/doppa nosen på hunden
    Oftast så fattar ju inte valpen vad "fy" betyder ens.

• Utlandssvensk

Hej!
    Jag tycker att det lâter som om ni gör precis som man 'ska' och vips ska du se att valpen är rumsren. Det enda som nog behövs i ditt fall nu är nog tâlamod...
    Lycka till!

Svar på tråden Tips om att få valp rumsren???????