• MajaLinnéa

Min hund slaktade min kattunge, framför ögonen på mig!

Vi hade skaffat katt igår, en liten 4 månaders kattbebis, en pojke.
    Han var framåt, kelig och så fin. Vi har två hundar. Vi höll hundarna och lillkatten separerade hela dagen igår, och idag gjorde vi så att lillkatten kunde gå ut till hundarna, men dom kunde inte komma in till honom. Så katten fick bestämma takten liksom.

I morse gick han ut till hundarna, dom nosade på varann och allt verkade bra. Ingen aggressivitet från någons sida.

Så helt plötsligt utan förvarning, jag stod bredvid, så hugger tiken lillkatten över nacken och huvudet. Jag skrek på henne och stoppade in fingrarna i munnen på henne och försökte bända upp käkarna men dom var låsta. Till sist släppte hon lillkatten, men då var det försent. Han ryckte i några sekunder, sen var han helt stilla.
    Hela jag var blodig, det var en pöl av blod på golvet och det rann från hundens mungipor.

Nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra. Hunden är instängd i köket. Vi kan inte ha kvar en sån hund va?
    Vi har barn också...

Hunden är 2 år. Vi har haft henne sen februari. Innan hon kom till oss var hon kattvan.

Jag mår så dåligt! Lillkatten bara låg där i sitt blod och vred på sig och jag försökte verkligen få bort hunden, men käkarna var låsta... Det gick så snabbt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-27 12:38:43:
    Tråden låg tidigare i Känsliga Rummet, men flyttades. Vet inte riktigt varför jag la den där.. är lite uppskärrad just nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-27 12:45:05:
    Det är en rottweiler.

Grejen är den att hon visat tendens att vara aggressiv mot vår flicka med. Hon morrar ofta och gör utfall ibland när hon går förbi. En gång när min sambo och flickan busade (han kittlade henne på magen) så kom hunden rusande och bet flicka i magen. Det blev bara ett pyttesår, men ändå...

• Svar på tråden Min hund slaktade min kattunge, framför ögonen på mig!
  • Marlene B
    MajaLinnéa skrev 2007-08-27 13:41:25 följande:
    Vi får se hur vi gör nu. Jag har kontaktat tidigare ägarna och sagt att vi ska inte ha kvar henne. Så enkelt är det. Sen om dom vill försöka omplacera henne så är det upp till dom. Vill dom inte det så avlivas vi henne.
    Fast om du låter de gamla ägarna ta ansvaret för en omplacering så finns ju risken att dom inte berättar hela sanningen. Tänk om de bara för att någon ska ta henne utelämnar att hon är aggressiv mot barn och att hon bitit ihjäl en kattunge. Då kan det ju hända värre saker..

Jag tycker absolut att avlivning hos jägare eller veterinären är det bästa alternativet.
  • Jag så klart
    MissTag skrev 2007-08-27 13:36:20 följande:
    Ja jag har barn, och mitt barn och mina hundar är min flock. Om man ställer saken till sin yttersta spets så går självklart sonen före mina hundar men de är alla min familj. Om du, som ger rådet att skjuta hunden, kallar mig osund känns faktiskt nästan som en komplimang.
    Ehhhh vänta lite nu.. Ingaår ditt barn i din flock.. Men vakna upp nu va.. Ett barn är ett barn å kan inte på något sätt jämföras med en hund.. Får ditt baran oxå äta sin mat från en skål på golvet då som den övriga flocken.. Herre gud säger jag bara..
    Jag har haft alla möjliga djur genom livet men aldrig någonsin att det går å jämföra något av dom med min dotter..
    Hon är mitt allt.. Inte fan e hon en del av min flock..
  • Im Fabulous
    MajaLinnéa skrev 2007-08-27 13:41:25 följande:
    Vi får se hur vi gör nu. Jag har kontaktat tidigare ägarna och sagt att vi ska inte ha kvar henne. Så enkelt är det. Sen om dom vill försöka omplacera henne så är det upp till dom. Vill dom inte det så avlivas vi henne.
    tycker att man borde avliva folk istället. Eller införa något slags körkort för att ha hund. Sådanna här situationer uppstår bara på grund av okunskap.

Hundar har en helt annan mentalitet än människor, och att försöka uppfostra en hund utan kunskap går inte. Då slutar det med att hunden tar övertaget och blir ledare.

Kattungen var främmande för hundens flock, och som ledare måste hunden försvara sin flock.
    Hunden bet antagligen flickan av samma anledning, eller om flickan redan 'tillhörde flocken' var det för att sätta henne på plats - hunden uppfattade antagligen flickans uppförande som att hon gjorde anspråk på ledarrollen.

Hunden behöver sättas på plats, för att göra det måste man på hundars sätt inta rollen som ledare i flocken. Är man inte hundvan eller saknar kunskap går inte det.

Omplacera hunden hos någon som kan. Att avliva ett djur som inte uppför sig som en människa är helt sjukt. Skaffa inte djur då.
  • Marlene B
    MissTag skrev 2007-08-27 13:36:20 följande:
    Ja jag har barn, och mitt barn och mina hundar är min flock. Om man ställer saken till sin yttersta spets så går självklart sonen före mina hundar men de är alla min familj. Om du, som ger rådet att skjuta hunden, kallar mig osund känns faktiskt nästan som en komplimang.
    Ja psykiskt sjuka hundar bör självklart skjutas eller avlivas hos veterinär, ingen tvekan om den saken. Och det tror jag de flesta håller med om.
  • mintchocolate

Stackars er! Att behöva se en sådan sak är inte lätt

Jag skulle inte haft kvar en sådan hund. Folk är så mjäkiga här på fl ibland, (har ej läst något inlägg i denna tråd dock) man ska försöka med ALLT, men jag håller verkligen inte med där. Tänk om hunden skulle bita ihjäl erat barn!

• MissTag

Jag så klart skrev 2007-08-27 13:44:42 följande:

Ehhhh vänta lite nu.. Ingaår ditt barn i din flock.. Men vakna upp nu va.. Ett barn är ett barn å kan inte på något sätt jämföras med en hund.. Får ditt baran oxå äta sin mat från en skål på golvet då som den övriga flocken.. Herre gud säger jag bara.. Jag har haft alla möjliga djur genom livet men aldrig någonsin att det går å jämföra något av dom med min dotter.. Hon är mitt allt.. Inte fan e hon en del av min flock..
    Ja självklart äter han från en skål på golvet. Han sover i en hundbädd oxå.
  • Lychee

Jag skulle råda till att ta bort den hunden av vad jag läser i ts. Hon verkar inte gå att lita på. sen vad som ligger bakom är en annan sak. Rådgör med en veterinär. Att det är en rottis eller inte är väl orelevant egentligen? En papillon ska inte heller bita "flock"medlemmar, speciellt inte de med  högre rang. Verkar lite som att hon inte vet sin plats. dvs tror sig ha högre rang i familjen än vad hon har.

Mina äventyr som nybliven mamma - theycallmeamilf.blogg.se
  • Fairy77

så gjorde min hund oxå de sa bara smack så bet den katten , jag väntade tvillingarna då ,tänkte på de hela tiden TÄNK om han gör likadant mot dom när dom är på golvet.
    Hunden har jag omplacerat nu,han har de jättebra

hette saga o kevin innan
  • MissTag
    CloudBerry skrev 2007-08-27 13:46:11 följande:
    Ja psykiskt sjuka hundar bör självklart skjutas eller avlivas hos veterinär, ingen tvekan om den saken. Och det tror jag de flesta håller med om.
    Så en hund som morrar är psykiskt sjuk? Nu lär det bli kö till avlivningarna....
Svar på tråden Min hund slaktade min kattunge, framför ögonen på mig!