• Anonym (Ni med IBS)

Ni som har IBS (irriterad tjocktarm osv) läs detta´, behöver tips =(

Det är såhär att jag har jätte jätte ont i magen och magen blir uppblåst som en stor ballong och stenhård ofta får jag akuta diarreattacker och behöver toa snabbt!!!! det magonda gör mycket ont och är fruktansvärt irriterande, man känner sig så handikappad och vågar inte gå ut för länge för att man inte vet när man får en attack eller ont =(. Som idag t.ex. så träffades jag och en vän kl. 11.00, vi gick på stan till ungefär 11.40 sen gick vi och skulle käka kina buffe, påvägen dit känner jag hur magen blåser upp sig och jag får oont.. och jag tänkte bara: "snälla snälla snälla inte nån attack nu", jag kunde iaf inte äta maten eller dricka! så jag betalade för ingenting.. på 20 min (den tiden vi var där) var jag på toalettenb 2 ggr... och jag bad så hemskt mycket om förlåtelse till min vän för jaghade velat umgås med henne längre men att min kropp bestämmer =( och hon förstod och sa att jag inte behövde oroa mig, att det inte gjorde något, men att det var tråkigt... så vi kramade om varandra sen småsprang jag hem på ca 7 minuter och hann precis in på toan............

Det är sååå jobbigt!!!

Jag har varit hos läkare och dem har tagit både vanliga prover och avföringsprovet, laktos och gluten... men inget visar något fel.... jag tror att det är ibs ( Irriterad tjocktarm) för alla symtom tyder ju på det? och jag frågade om detkunde vara det, och då svarade han att det förmodligen är det...
    kan tillägga att jag har mild endometrios, men fruktansvärda smärtor pga. det.

allt detta har pågått ca 2 år.

SNÄLLA har ni några tips som kan göra detta bättre???? hur har ni gjort?????? Gråter

jätte tacksam för svar!! GeneradGlad

• Svar på tråden Ni som har IBS (irriterad tjocktarm osv) läs detta´, behöver tips =(
  • Susiepie

jag hade det problemen när jag var överviktig men när jag började äta fiberrikt och inte äta så mkt fett så vart det bra faktikst hade prblemet i många år innan ajg tog mig i kragen och började sköta maten! Kan få nångång i månaden nu om jag inte sköter maten men jag gör så gott jag kan :)

Familjen Lundström-Pettersson : Susie, Stoffe och Makke KÄRLEK
  • Anonym (Ni med IBS)

Hmm okej!!! tack för svaret.. klart.. jag äter ju rätt mycket socker osv, är så sötsugen jämt (suck).... och rör inte speciellt mycket på mig, är dock inte överviktig, ganska normal tror jag.. men inte pinnsmal heller, iaf inte på magen.
    men annar sså äter vi vanlig mat och jag dricker mycket vatten, äter grönsaker osv...
    fibberrik bröd... hmm...:(

ska nog börja promenera!! men hur orkar man ta sig i kragen att göra det?? innan det blir bättre lixom?? har provat flera ggr förut och det är jätte svårt och jobbigt att gå när man har så ont i magen, så är man orolig att få en diare attack på vägen =(

• Neko

Du kan ju promenera nära ditt hus, typ runt kvarteret ett par varv eller så? Då kan du ju springa in dit om du behöver? eller ännu bättre - om ni har råd - skaffa ett springband eller motionscykel och ha inomhus :)

• Anonym (Micke)

Jag lider nog också av det, fast det inte är konstaterat.
    Jag är väldigt noga med min kost. Försöker äta på jämna tider, och äter fiberrik kost (mycket ris). Undviker viss mat som jag vet att jag lätt blir dålig utav. Dricker Proviva.

• Lilla JJ

Jag började med laktosfri kost och det har faktiskt fungerat mycket bra. Inte allt men det mesta har försvunnit.

• Anonym (Ni med IBS)

Neko: guuud vilken bra ide!!! den hade jag aldrig kommit på själv!! har ju funderar på något träningsredksap att köpa hem.. men ett spring/gå band vore ju jätte bra!! okej det är inte lika skönt som att gå ute och man tänker ju mer på att man "går" om man har ett gåband :/ men ska kolla upp vad en sån kan kosta (suck)

• Anonym (Ni med IBS)

Micke: Okej :/ jag försöker också äta regelbundet men det vekra rinte hjälpa speciellt mycket.. :(

Lilla JJ: jag uteslöt mjölkprodukter rätt länge och hade fortfarande ont :( men jag blir värr om jag dricker mjölk eller så, men det gör jag aldrig längre...

• Anonym (Ni med IBS)

Ingen annan som har nåt mer tips??? :(

• Anonym

Jag har samma symptom som du. Har blivit avsevärt bättre sedan jag började med Proviva dryck morgon och kväll. Verkligen stor skillnad!

När jag skall ut med vänner så tar jag två Loperamid-tabletter (finns på apoteket) innan jag går, för att kunna fika, äta lunch etc utan att behöv oroa mig för attacker.

• Lenhelen

min mor har irriterad tjocktarm sen många år..blivit lite bättre sen hon övergått till laktosfri mat...

Svar på tråden Ni som har IBS (irriterad tjocktarm osv) läs detta´, behöver tips =(