• Anonym (Ni med IBS)

Ni som har IBS (irriterad tjocktarm osv) läs detta´, behöver tips =(

Det är såhär att jag har jätte jätte ont i magen och magen blir uppblåst som en stor ballong och stenhård ofta får jag akuta diarreattacker och behöver toa snabbt!!!! det magonda gör mycket ont och är fruktansvärt irriterande, man känner sig så handikappad och vågar inte gå ut för länge för att man inte vet när man får en attack eller ont =(. Som idag t.ex. så träffades jag och en vän kl. 11.00, vi gick på stan till ungefär 11.40 sen gick vi och skulle käka kina buffe, påvägen dit känner jag hur magen blåser upp sig och jag får oont.. och jag tänkte bara: "snälla snälla snälla inte nån attack nu", jag kunde iaf inte äta maten eller dricka! så jag betalade för ingenting.. på 20 min (den tiden vi var där) var jag på toalettenb 2 ggr... och jag bad så hemskt mycket om förlåtelse till min vän för jaghade velat umgås med henne längre men att min kropp bestämmer =( och hon förstod och sa att jag inte behövde oroa mig, att det inte gjorde något, men att det var tråkigt... så vi kramade om varandra sen småsprang jag hem på ca 7 minuter och hann precis in på toan............

Det är sååå jobbigt!!!

Jag har varit hos läkare och dem har tagit både vanliga prover och avföringsprovet, laktos och gluten... men inget visar något fel.... jag tror att det är ibs ( Irriterad tjocktarm) för alla symtom tyder ju på det? och jag frågade om detkunde vara det, och då svarade han att det förmodligen är det...
    kan tillägga att jag har mild endometrios, men fruktansvärda smärtor pga. det.

allt detta har pågått ca 2 år.

SNÄLLA har ni några tips som kan göra detta bättre???? hur har ni gjort?????? Gråter

jätte tacksam för svar!! GeneradGlad

• Svar på tråden Ni som har IBS (irriterad tjocktarm osv) läs detta´, behöver tips =(
  • Anonym (svamp?)

Hejsan!

Min läkare och jag är oense om vad jag lider av. Hon tror och letar efter IBS mendans jag tror att jag har svamp i magen. Hon hittar inget fel på proverna men vill ändå inte gå vidare med min teori så där är jag helt utelämnad själv och internet.

Jag fick en mastodont-pencilinkur för 1/2 år sedan, sedan dess har jag haft lös mage, panik-måste-gå-på toa, mage stor som en ballong, är grymt trött hela tiden och ont i magen. Dvs verkligen påvkerat mitt liv.

Jag håller på och labborerar med det mesta inom mat och har kommit fram till att så länge jag håller ned kolhydratsmängden så är allmän tillstådet riktigt bra. Jag är pigg, bevhöer inte springa på toa i tid och otid osv. Det jobbiga är just att hålla sig borta från kolhydrater....för det har vi mycket i vår vardag. Men det känns i vilket fall skönt att vet att JAG kan vara den som bestämmer över mitt liv.

www.expressen.se/1.40261

• Drömmerdrömmar
    m80angel skrev 2007-09-13 18:41:53 följande:
    Hej igen, jag tyckte oxå att det var jätte jobbigt i början. Jag fick Inolaxol m grön logga först och jag kräktes vaje gång jag försökte få i mig det. det va så himla äckligt. Till slut kunde jag inte ens känna lukten av det förrän jag fick kväljningar. Jag tog upp det med min läkare och då fick jag utkrivet Inolaxol med RÖD logga. det är större mer kornliknande. Det funkar alldeles utmärkt. Jag brukar ta det på morgonen med yoghurt. jag strör ut lite och tar en sked i taget, jag lovar att det kommer att förbättra magen! och det finns som sagt receptfritt, så man slipper springa hos doktorn hela tiden. Bröd, ja.. jag håller mig definitivt borta från bröd med hela korn, det är typ döden för min mage. Däremot så funkar både knäckebröd och bröd med lite fibrer. Helst väljer jag dock ljust bröd, men jag ser det mer som "godis" och försöker hålla mig borta från bröd överhuvudtaget. Det är så svårt att förklara hur jag fick det förklarat av läkaren. Men jag ska försöka.Det bästa för våra magar är att äta mosad mat, typ äppelmos. Så när man äter saker som magen inte klarar av att bryta ner (ex fibrer och skal) så blir det "rester" som kommer ut i tjocktarmen och blir bajs. Vi som har IBS har lite segare magar vilket betyder att "resterna" ligger kvar längre i tarmen och bildar gas, vilket gör att man blir uppblåst och allmännt dålig i magen. Som sagt svårt att förklara, men jag antar att du hört detta förut? Jag försöker som sagt mest hålla mig borta från sånt som jag evt att man blir gasig av. Bönor, fibrer, vitlök, lök, kål osv.. det tar ett tag att vänja sig och det är inte alls kul men det går att leva.. Som sagt.. fråga på om det är något mer Tac
    ´

tack för inlägget..... okej det är knepigt det där med bröd :/ eftersom man ska ha fibrer men inte för mycket, jag har börjat med proviva mango varje morgon och kväll nu i en vecka, men det har inte hjäpt någonting, men det är ju iaf bättre för magen en vanlig juice osv, men dricker nästan bara vatten.. jag tror att jag skulle bli mycket bättre om jag hade ett gåband/läpband här hemma... så magen rör på sig och får motion, för jag vågarju inte gå ut o "promenera" då jag får attacker då o då.. skulle var tryggt att göra det hemma lixom! idag köpte jag faktiskt go green mjölk som man kan ha när man äter flingor, ska se om det fungerar bra!
    du menar att ma ska mosa maten eller?? kram
  • Bestla

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html

Här är en annan IBS-tråd som är väldigt aktiv.
    Tack för att du skrev i min gb TS, jag tänkte bara att om du bodde i närheten av Gbg som jag bor i så kanske vi kunde slå följe till Sahlgrenska framöver och gå på ibs-skolan som de tydligen ska ha där. Känns tryggare att ha någon med sig som förstår hur det är när man ska iväg på grejer tycker jag...

Jag är jättebra när jag är snäll, men när jag är stygg är jag helt jävla outstanding!
  • Anonym (Också IBS)

Jag undrar till dig Anonym(svamp?), har du testat medel mot svamp på. Det finns tabletter som effektivt knockar bort all svamp från kroppen. Det borde ju funka på svampen i tarmen också? Har du provat att dra ner på sockret också (eller det är kanske det du tänker på när du skriver kolhydrater?). Socker är ju godis för svampen.

Inte meningen att sno tråden, hoppas att det är OK.

• Drömmerdrömmar

Behöver svar snabbt!!!

Jag ska på stan med en kompis vid halv tolv, och attackenkan ju komma när som helst, vad händer om jag tar en sån där tablett mot akut diaree innanjag går ut?? det var någon som skrev att hon brukar göra det och att det funkar bra?? någon som vet??

• Anonym

Jag tar både imodium och inolaxol. Försöker klara mig utan imodium men vet jag att jag ska bort brukar jag alltid ta imodium i "förebyggande syfte". och ta med mig i fickan om magen börjar bullra.
    Min läkare säger att det är ok, så gör de om du ska ner på stan!
    Det jag blivit rek att ta är två doser inolaxol på morgonen samt en imoduim och en dos inolaxol på kvällen. det fungerar bra.

• Anonym

Tillägg... för mig stoppar inte alltid imodium attacken men gör det ju helt klart enklare att hålla sig. Det är en befrielse att inte behöva lägga benen på ryggen o rusa till närmaste toa o knappt hinna få ner byxorna.

• Drömmerdrömmar

okej! jag sa ifrån nu iaf.. vågade inte ta den risken nu känner jag.. tack för svar :)

• Bestla

Jag äter imodium eller dimor dagligen när jag inte är gravid. Skulle aldrig kunna göra någonting annars. Första året med ibs var jag så sjuk att jag inte kunde ta mig till kiosken på andra sidan vägen ens.

Jag är jättebra när jag är snäll, men när jag är stygg är jag helt jävla outstanding!
  • Anonym (svamp?)

Bestla, du skriver om någon IBS-skola på sahlgrenska. Jag har en vännina med IBS som det kanske skulle vara intressant att kicka iväg henne.

"Okså IBS" jag har plocka bort ALLA kolhydrater, godis, bröd, pasta, potatis, ris, kakor. ALLT! superjobbigt (man kan ju aldrig äta ute eller ta en fika med vänninor osv) men det är det enda som gör att jag ändå mår hyfsat bra.

Jag har tröttnat på min läkare så jag har nu börjat testa traditionell kinesiska medicin (tcm) med akupunktur och örter. Funkar inte detta heller så är det att beställa svamp-tabletter. Någon som har tips på vad som är bra.

Svar på tråden Ni som har IBS (irriterad tjocktarm osv) läs detta´, behöver tips =(