Ni som har IBS (irriterad tjocktarm osv) läs detta´, behöver tips =(
Det är såhär att jag har jätte jätte ont i magen och magen blir uppblåst som en stor ballong och stenhård ofta får jag akuta diarreattacker och behöver toa snabbt!!!! det magonda gör mycket ont och är fruktansvärt irriterande, man känner sig så handikappad och vågar inte gå ut för länge för att man inte vet när man får en attack eller ont =(. Som idag t.ex. så träffades jag och en vän kl. 11.00, vi gick på stan till ungefär 11.40 sen gick vi och skulle käka kina buffe, påvägen dit känner jag hur magen blåser upp sig och jag får oont.. och jag tänkte bara: "snälla snälla snälla inte nån attack nu", jag kunde iaf inte äta maten eller dricka! så jag betalade för ingenting.. på 20 min (den tiden vi var där) var jag på toalettenb 2 ggr... och jag bad så hemskt mycket om förlåtelse till min vän för jaghade velat umgås med henne längre men att min kropp bestämmer =( och hon förstod och sa att jag inte behövde oroa mig, att det inte gjorde något, men att det var tråkigt... så vi kramade om varandra sen småsprang jag hem på ca 7 minuter och hann precis in på toan............
Det är sååå jobbigt!!!
Jag har varit hos läkare och dem har tagit både vanliga prover och avföringsprovet, laktos och gluten... men inget visar något fel.... jag tror att det är ibs ( Irriterad tjocktarm) för alla symtom tyder ju på det? och jag frågade om detkunde vara det, och då svarade han att det förmodligen är det...
kan tillägga att jag har mild endometrios, men fruktansvärda smärtor pga. det.
allt detta har pågått ca 2 år.
SNÄLLA har ni några tips som kan göra detta bättre???? hur har ni gjort??????
jätte tacksam för svar!!