• Anonym (less)

Whiplash del.2

Här är del 2 för oss whoplash skadade. Här kan vi beklaga oss,dela med oss av erfarenheter,metoder och stötta varandra när omgivningen börjar tröttna.
    Länk till gammla tråden www.familjeliv.se/Forum-4-46/m21465902.html

Olika metoder som hjälpt
    www.feldenkraismetoden.org
    www.feldenkrais.com
    www.kraniosakral.se
    vibrationsträning
    www.sensusfriskhus.se/default2.asp...
    www.easyvibe.se
    Antidepresiva
    index.glaxowellcome.se/SYSTEM.PLX&c...
    Warmneck www.giraffinerat.com/

• Svar på tråden Whiplash del.2
  • Tingen

Just nu är jag totalt knäckt... flera läkare skriver att de anser att jag inte kan arbeta. Finns inget idag på marknaden förekommande arbeta som jag klarar av. Har träffat 4 st som anser det... men inte FK läkaren hon anser att jag kan arbeta heltid. Hur ska man kunna det när man knappt kan ta sig ur sängen?
    Min handläggare på FK försöker verkligen övertala läkaren där. Handläggaren anser att det inte är rimligt men kan inte godkänna det när näkaren säger emot... så just nu känns allt hopp ute

Det finns folk som ljuger sig in i sin sannings fanatism.
  • sagogrynet82

hejsan!
    jag tror också jag har en whiplash skada som jag faktiskt aldrig har kollat upp! Hur går man tillväga? Vad kostar det? undrar om mina depressioner beror på skadan? kan det stämma? fick skadan när min hund tvär ryckte i kopplet för många år sedan och jag var inte beredd på det. så huvudet åkte fram och tillbaka och jag mådde jätte illa och kräktes. Nacken knakar ganska rejält då och då. Och jag känner mig nog inte fullt rörlig, det har som blivit värre genom åren. Och när jag klipper mig och frissan ska tvätta håret på mig och jag ska böja huvudet bakåt, det klarar jag inte av, känns som nacken ska brytas... går inte riktigt att förklara.. hrm...

• hus busen

Det är helt hopplöst med deras läkare.... kan lika gärna va en gynekolog som har gjort den bedömningen.... som inte vet ett skit om sånna här skador...

F-kassan skickade mig på utredning förra året (innan operationen) där en ortoped gjorde en bedömning att jag kunde jobba 50% (skärp dig och gå och jobba och ta hand om din sambo och son istället för att shopa dig.. fick jag höra av henne) Jag va helt knäck under den tiden och konstant drogad av all smärtstillande.... sängläge hela tiden dom veckorna va det och endå gör hon en sån bedömning!!!

Det blev massa möten på arbetsförmedlingen och skit för jag skulle ju börja jobba sa dom... och jag sa att jag kommer inte minnas något av dessa möten (sambon va med och antecknade åt mig) så dom är helt meningslösa... och det jag planerade va att åka iväg till usa för operation för hjälp behöver man först... sen jobba.
    Efter det mötet så har dom ringt några gånger men det känns som att dom förstod att jag inte är hemma för skojs skull och att jag kommer börja jobba så snart jag kan....

men någon förlägning va det inte snack om för dom är omänskliga!

Jag blir nog helt utan inkomst i 1-3 månader men det är inte värt att bråka med dom för de... blir ju bara sjukare av att ha att göra med dom.

Kanske va det den frustration som gjorde att sambon fixade pengarna till operationen och jag tog kontakt med dom.

Hoppas du orkar läsa detta för det blev en halv roman :)

Kan inget annat göra en att ge dig en styrkekram och råda dig till att bråka så länge du orkar. Du kanske kan få en annan f-kasse läkare att kolla på det?

Tingen skrev 2007-09-11 07:03:09 följande:
    Just nu är jag totalt knäckt... flera läkare skriver att de anser att jag inte kan arbeta. Finns inget idag på marknaden förekommande arbeta som jag klarar av. Har träffat 4 st som anser det... men inte FK läkaren hon anser att jag kan arbeta heltid. Hur ska man kunna det när man knappt kan ta sig ur sängen?Min handläggare på FK försöker verkligen övertala läkaren där. Handläggaren anser att det inte är rimligt men kan inte godkänna det när näkaren säger emot... så just nu känns allt hopp ute
  • Jullesmamma

Hej på er!
    Här var det lugnt!
    Jag ska åka till Usa och operera mig! Vi drar den 17/10 (tar ett par dagars semester i Chicago) och op. blir en vecka senare...
    Återvänder den 7/11 som en ny människa hoppas jag...

• Anonym (less)

Lycka till! Hoppas att det blir bra.

Jullesmamma skrev 2007-09-14 22:49:52 följande:
    Hej på er!Här var det lugnt!Jag ska åka till Usa och operera mig! Vi drar den 17/10 (tar ett par dagars semester i Chicago) och op. blir en vecka senare...Återvänder den 7/11 som en ny människa hoppas jag...
  • Anonym (less)

Ni har skrivit lite om att er läkare har en åsikt och fks en annan, min pappa blev avstäng från försäkringskassan i 1år för de ansåg att han kunde jobba, han fick inte skriva in sig i a-kassan för att han var sjuk och man måste stå till arbetsmarknadens förfogande. i 1år var han avstängd,han gick vidare med det och jag tror att det var länsrätten som avgjorde det. Han fick 1års lön retroaktivt från fk, tyvärr hamnade den på det årets inkomst så det blev väldigt mycket skatt.
    Om man anser sig behöva bli sjukpensioner på tex 50%-100% så rekomenderar jag att man tar hjälp från en advokat på en gång, det har dem i pappas omgivning gjort då har det gått snabbt och enkelt utan bråk!

Själv får jag smärtstillande dropp var 14:e dag,kroppen blir helt utslagen. Första gången hade jag jätteont men nu blir jag bara bättre. Jag har hängt tvätt,plockat ur disken,skrivit hela det här utan paus och tagit prommenader med barnvagnen. Längtar till jag kan köra bil lite längre igen.
    Vilken enorm skillnad för humöret. OBS!!!!! Denna behandling kan man göra när man ammar.

• hus busen

Är det någon som vet hur fk räknar?
    Det finns ju någon speciell regel som finns för de 10 första föräldrarpennings dagarna.... Då kollar dom tillbaka 240dagar innan bf vad man hade för sgi men mitt sgi va ju fryst då..

Sgi kommer förhoppningsvis aktiveras när jag går till arbetsförmedligen 1 oktober men jag vet ju inte om det hjälper mig så jag får fp enligt sgi.?

Jag har försökt fråga fk men fick prata med en otrevlig kärring som sa att de får vi se då =(

Vill ju gärna få veta nu om jag kommer ha råd att vara hemma med bebis eller om det blir pappan som får va hemma från dag 1 och jag får fixa ett jobb snabbt som tusan.

Hoppas att någon vet vad som gäller... och är snäll och berättar det för mig.

• hus busen

Dom första 180 dagarna skulle det ju vara...

• Jullesmamma

Synd att det är så tyst här!!!

Ändrade planer!
    Vi åker på torsdag 4/11!

Finns det någon mer här som gjort triggerpunktsop. hos Åke???

Vill dessutom rekomendera "warmnecken" GUUUD så bra!!!!

Önska mig lycka till!!!

• hus busen

Lycka till! hoppas det går bra.

Jag tror att de är en dålig årstid för oss skadade nu så det är nog därför de är så tyst...
    Jag ska till arbetsförmedlingen på måndag och anmäla mig som arb.sökande... men tyvärr så gör sig skadan påmind nu när det är pressat och stressat =( hoppas det blir bättre snart... måste ju orka med en förlossning snart.

Glöm inte ta med warmnecken... den behövs!

Jullesmamma skrev 2007-09-29 00:44:19 följande:
    Synd att det är så tyst här!!!Ändrade planer!Vi åker på torsdag 4/11!Finns det någon mer här som gjort triggerpunktsop. hos Åke???Vill dessutom rekomendera "warmnecken" GUUUD så bra!!!!Önska mig lycka till!!!
Svar på tråden Whiplash del.2