• hotflower

Bra tips om viktnedgång!!

Hej på er alla som håller på att kämpar med vikten.
    tänkte vi kunde samla en tråd där alla möjliga tips finns.
    Har du något speciellt som gör att du går ned i vikt? Förutom VV, pulver, GI osv...
    Tänkte mer som alternativ till godis, matvanor osv...Men allt är välkommet!!

Mitt idag är att äta ca 2dl mat/näring varannan timme...
    Jag gick ner 2,8 kg på första veckan...:o)

• Svar på tråden Bra tips om viktnedgång!!
  • Lobos mágicos
    Snigel84 skrev 2007-09-10 10:42:44 följande:
    Jag ändrade mina matvanor till nåt jag kommer kunna hålla, det skulle inte funka annats.Har gått ner 3,8 kg på fyra veckor.
    Bra jobbat!
  • hotflower

Idag har jag ätit ostbågar-crunchy....*suck*
    Men jag får trösta mig med att det var en liten mängd om jag sk jämföra med vad jag brukar äta hahaha.
    Nåväl, haft idrott på jobbet så...lite mindre ågren.
    Å andra sidan, varför ågren?
    Det här med tt gå ned i vikt...ändra sin inställning till mat å godis först, å sen ändra det andra vore kanske en idé??

• Lobos mágicos
    hotflower skrev 2007-09-10 19:34:52 följande:
    Idag har jag ätit ostbågar-crunchy....*suck*Men jag får trösta mig med att det var en liten mängd om jag sk jämföra med vad jag brukar äta hahaha.Nåväl, haft idrott på jobbet så...lite mindre ågren.Å andra sidan, varför ågren?Det här med tt gå ned i vikt...ändra sin inställning till mat å godis först, å sen ändra det andra vore kanske en idé??
    Ja, det är en bra idé. Oftast så tar man i för mycket i början och så skiter sig allt sen istället. Jag tycker att en liten ändring som man faktiskt kan hålla är bättre än att man vänder upp och ned på hela sitt liv i några veckor efter varje nyår.
  • promeneraren

bmi tar inte heller i beaktande vilken kroppsform man har. har man tex lång överkropp och korta ben så har man mera tung massa. man kan vara kraftigt byggd, men ändå inte fet..så bmi får man ta med en nypa salt..

är man en godisgris och är beroende av det alla dagar i veckan. då är det nog dömt att misslyckas med att helt sluta äta godis, äta rätt, motionera och allt på en gång. bäst är det att fixa en sak åt gången, och inte tycka att man "överger" nåt. iallfall jag är en humörsmänniska som lätt tycker synd om mig själv när allt jag vill ha är förbjudet.
    nu har jag förbertt mig i många månader med att sätta högre tempo med lågintensiv träning, börja äta vegetariskt, sluta äta ohälsosamt, och det känns som att jag har kontroll. jag slipper på det här viset att oxå ha dåligt samvete iom att jag inte syndar! dåligt samvete när man försöker gå ner i vikt är nog dödsstöten

• hotflower

Humörsmänniska...ja det är jag med. Men jag kan tyvärr inte säga att jag "bara" äter gött när jag har pms utan jag äter unna mig gott när jag är glad, ledsen, hungrig och inte minst förbannad. När man är det sista skiter man ju liksom i ALLT!! ;o)

Håller med Lobos Mágicos att man ska ta små, små steg...

• Heisan

Min depression som jag har haft de senaste 20 åren har spelat in mycket i mina matvanor. Jag har ätstöringar, överäter.. Nu när jag går på medicin så har impulserna minskat avsevärt.. Jag har försökt med små steg, men för mig funkar det inte. Jag har så många saker som jag har misskött i livet pga min sjukdom o alla delar måste funka så därför ändrar jag allt.. O för mig fungerar det just nu...

Jag skall få kognitiv beteende terapi o lära mig att hantera sjukdomen. O i allra värsta fall så får jag väl äta medicin i resten av mitt liv.. Jag har aldig mått så bra som jag gör nu, o ändå så har jag en bra bit kvar, O jag tänker ALDRIG gå tillbaka till hur det var innan medicinen igen.

Har fått medicin förut, men det har inte fungerat. Jag var antagligen i rätt plats o fas i livet just nu.....

Medlem i VVV-Våga Vägra Vinter
  • hotflower

Heisan

skönt att höra att du är på väg så att säga...hoppas verkligen att du är stolt över dig själv å ser den stolta kvinnan du blivit varje dag i spegeln... :o)

• Heisan

Vägde mig idag, fast jag egentligen inte skulle..   Har gått ned sammanlagt 5kg på 3½ vecka...

Medlem i VVV-Våga Vägra Vinter
  • Tess1979

"Ät var tredje timme och gå ner i vikt" Det tror jag på! Fyra huvudmål och mellanmål där emellan, som t.ex. frukt. Då hinner inte blodsockret sjunka så lågt och man kan lättare stå emot suget av godis.

• hotflower

Heisan:

GRATTIS!!! Vad roligt för dig :o)

Tess1979:
    Håller med...sunt och ganska logiskt...

Svar på tråden Bra tips om viktnedgång!!