• sininen

Gravstenar...

Vår lilla tjejjas grav ser så tom och ovårdad ut så nu är vi på jakt efter en gravsten till henne. Det ska vara en liggande gravsten för att man får inte sätta en stående förräns ett halvår efter begravningen.

Har ni bilder på barngravstenar så skicka gärna länk, oavsett om det är liggande eller stående sten.

Sen om ni har bra tips på växter som man kan plantera eller något annat fint så är jag tacksam om ni vill dela med er!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gravstenar...
  • Förhoppningar

Vi har själv ingen grav till vår son. Men flera i vår samtalsgrupp har valt naturstenar till sina barns gravar. De är väldigt vackra. Kan tyvärr inte hjälpa dig med bild. Men kanske finns det någon stenhuggare i din hemtrakt som kan hjälpa dig med något sådant.

• sininen

Det finns det, men jag vi har inte bil så det är svårt att ta sig överallt. Dessutom så hade det varit skönt att veta exakt vad det är vi letar efter.

Vi har också tänkt på natursten, vi får se vad vi kommer fram tilL!

• kaisavarg

Jag tror det kommer att lösa sig med växter när du väl ska köpa dom. Du ska ju plantera det blommor du själv tycker passar er dotters gravplats.
    Stenar kan du ju hitta linkar på på fl.Bläddra bakåt lite så finns det massor med exempel.
    Själv vet jag inte varför jag vill ordna allt så fort jag gjorde och inga bra råd fick jag heller. Tyvärr hittade jag inte denna sida genast.Orkade väl inte heller .
    Jag beställde min sten på samma gång vi ordnade med begravningen.

Men jag har ju en som (lillebror) att tänka på, och mitt i min egen sorg var det mycket viktigt för mig att han skulle vara med i sorgearbetet. Så jag löste allt genom att han fick välja precis den sten han ville ha. (Han valde den jag sa när jag bläddrade i katalogen , jag tyckte var för olik alla andra)

Gick inte ens med för att inte säga något vad jag tyckte i misstag. han valde allt som inte jag gjort.

MEN. När jag talade med kvinnan på begravningbyrån efetåt sa hon. Att min son sa. han valde den sten som var mest olik alla andra för hans bror var så speciell. Han valde en rund lyckta på stenen som symboliserar solen när ljuset kommer att brinna i den. han valde en ängel, som liknade den bild han fått som liten av hur en skyddsängel ser ut. Bättre sten skulle jag aldrig kunna valt själv.

Man kan ju tom välja en sten man planera själv också.

Ta tid på er med stenen är mitt råd iallafall.

Jag har själv satt mina blommor lite annoprlunda än alla andra. Ofta är det ju blommor från stenens kant till kant.
    Men jag köpte stora stenar och satt de bara på ena kanten i en liten cirkel. På kanten har jag muratt och i mitten byter jag blommor efter vad som passar för årstiden. På andra sidan brevid blommorna har jag mycket ljusgråa ser ut som vita, i storlek (ägg). Tycker det känns som om det var en strand på det sättet.
    En liten ängel sitter bland stenarna, en lite större sitter bakom bland blommorna. Den är av oss och den mindre av min sons flickvän. de är det ända som alltid får stå kvar.

På julen , födelsedagar osv, får så klart alla andras små änglar och presenter vara kvar ett tag. Men vill själv att gravplatsen ska vara fin och snyggt skött. Vill inte att den ska se ut som ett lopptorg.

Min son var också noga med att allt skulle vara rent och fint, därför är det väl såhär för oss.

Ni behöver bara tänka på er kära dotter så vet ni vad det var som gällde hennes liv och hennes sätt.

Titta också in på andras sidor och bilder. Tycker det känns så fint att alla har ett personligt sätt eller en personlig mening med olika symboler osv.
    Det jag kommer ihåg är just de som jag tycker är personligt. Som en ingraverad sybol, eller ngt djur som en liten symbolisk staty på stenen.

Det löser sig alldelses säkert.
    Ni har en så vacker sötnos, så kanske hon skickar dig en tanke om stenen i en dröm till dig.

Kramar om ...

• sininen

Det låter jättevackert med gravstenen!

Jag vill också ha allt gjort så fort som möjligt. Mest för att jag vill inte att Natashas grav ska se så tom ut. För det gör det nu. Jag har slängt nästan alla blommor från begravningen, så nu står det bara en bukett, några gosedjur och så några ljus där.

• Bzanna

Hej,
    har bilder på Youlinas gravsten i mitt galleri här.

Vi beställde den från eaststoone - kan varmt rekommendera dem!

De är vänliga, prisvärda och snabba leverera.

Kolla in http://www.eaststoone.se/stone/index.html för mer info.

♥ Anna, mamma till lilla, saknade *Youlina* 050403 & numer även lille, levande Mio 070426 ♥
  • Bzanna
    Bzanna skrev 2007-08-30 23:56:00 följande:
    Hej, har bilder på Youlinas gravsten i mitt galleri här. Vi beställde den från eaststoone - kan varmt rekommendera dem! De är vänliga, prisvärda och snabba leverera. Kolla in www.eaststoone.se/stone/index.html för mer info.
    Snabba ATT leverera skulle det naturligtvis stå!
    ♥ Anna, mamma till lilla, saknade *Youlina* 050403 & numer även lille, levande Mio 070426 ♥
  • lamagirl

ja har bilder på våran dotter,s sten,
    det är en stående..
    länken till hemsidan finns
    i min press,,
    kramar om

• Elin o Simons mamma

Hej!

Om du vill så kan du se vår dotter´s gravsten i mitt galleri här på FL.

KRAM

Camilla med ängladottern Elin 

Det kommer alltid att saknas ett barn i vår familj -Vår ängladotter Elin
  • Vårbukett

Det finns jättefina liggande gravstenar,
    jobbar själv med gravstenar..
    Kan varmt rekommendera tex en liggade fyrkantig, med ett polerat hjärta inristat på.
    Enkelt, men otroligt smakfullt.
    Sen om du vill ha en stående är det rätt lätt att göra
    just den liggande till just det.

p.s en liten tanke bara, förgyll/måla ej texten då det har en tendens att "tyckas försvinna" bara på ett litet tag..

Hoppas att ni finner något som ni känner är just rätt för er.

Kramar

• sininen

Vårbukett

Tack för tipset! Kidden har en bild på en sådan i sitt galleri och vi funderar på en liknande nu med! Fast vi ska nog ha mumin inristat tror jag.

Svar på tråden Gravstenar...