• sininen

Gravstenar...

Vår lilla tjejjas grav ser så tom och ovårdad ut så nu är vi på jakt efter en gravsten till henne. Det ska vara en liggande gravsten för att man får inte sätta en stående förräns ett halvår efter begravningen.

Har ni bilder på barngravstenar så skicka gärna länk, oavsett om det är liggande eller stående sten.

Sen om ni har bra tips på växter som man kan plantera eller något annat fint så är jag tacksam om ni vill dela med er!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gravstenar...
  • Vi 5

Tack för alla tips på gravstenar, jag har också passat på att titta här. Vi har tyvärr förlorat vår 17 månader gamla pojke i en olycka för ca 2 veckor sedan. Usch ingen förälder skulle behöva fundera på gravsten till sitt barn!
    Jag undrar om någon vet om det finns vita eller väldigt ljusa stenar? Helst inte i marmor. Om det finns hur kommer det sig att man inte ser några? Är det svårt att få sten i bra kvalitet? Eller för att det blir smutsigt? Någon som vet? Tacksam för alla svar.

• sininen

Jag beklagar sorgenVi3!!!

Jag har bara sett vita stenar i marmor. Och dom är inte fina alls. Vi valde att ha ljus granit. Sen har vi vita lyktor till så det kommer inte se mörkt ut.

• Anonym

jag skulle gå int till en gravstensbuti.. där sitter ofta personal med design utbildning som e hur trevliga som helst.. synd att inte alla bor i göteborg, finns en "kille" som är designer som jobbar numera med gravstenar som e kalas duktig..

• Vårbukett

Det finns en granitsort som är ganska ljus,
    dock inte vit... Den heter "Kashmir White".
    Den är lite gräddfärgad om man säger så..
    Det är inte vanligast att göra så pass ljusa stenar, men
    om du väljer polerad så är den mindre benägen att "suga" åt sig.
    Det finns även vita marmorstenar, men dom kräver en del underhåll
    för att hålla sig vita. ( gulnar lite med åren )
    Hoppas att du fått lite svar... Maila mig annars så skall jag
    försöka att hjälpa dig...

Hoppas att ni finner ngt ni vill..

Vi3 skrev 2007-10-10 17:27:03 följande:
    Tack för alla tips på gravstenar, jag har också passat på att titta här. Vi har tyvärr förlorat vår 17 månader gamla pojke i en olycka för ca 2 veckor sedan. Usch ingen förälder skulle behöva fundera på gravsten till sitt barn! Jag undrar om någon vet om det finns vita eller väldigt ljusa stenar? Helst inte i marmor. Om det finns hur kommer det sig att man inte ser några? Är det svårt att få sten i bra kvalitet? Eller för att det blir smutsigt? Någon som vet? Tacksam för alla svar.
  • Vi 5

Tack för era svar! Den ljusa som du nämnde vårbukett ska jag kika lite efter. När du skriver "suga åt sig" menar du då smuts? Marmor tycker jag som sagt inte särskilt mycket om (är lite kallt och för spräckligt för min smak) och just det att den gulnar känns extra knepigt.
    Vi har ingen brådska så vi hinner nog leta lite.

• Vårbukett

Jo, suger gärna åt sig, smuts, pollen osv. allt som finns i luften.
    Angående marmor´n, det finns nästan "helvita" marmorstenar.
    Vi har levererat en sådan i Luleå, & den står fin än (ca 4år sen)
    Men det är inte något material som jag i första hand skulle
    rekommendera.

Det är bara fråga på om det är något som ni behöver få tips eller råd angående gravstenen.

Vi3 skrev 2007-10-11 13:48:18 följande:
    Tack för era svar! Den ljusa som du nämnde vårbukett ska jag kika lite efter. När du skriver "suga åt sig" menar du då smuts? Marmor tycker jag som sagt inte särskilt mycket om (är lite kallt och för spräckligt för min smak) och just det att den gulnar känns extra knepigt. Vi har ingen brådska så vi hinner nog leta lite.
  • RebeccaR
    Vi3 skrev 2007-10-10 17:27:03 följande:
    Tack för alla tips på gravstenar, jag har också passat på att titta här. Vi har tyvärr förlorat vår 17 månader gamla pojke i en olycka för ca 2 veckor sedan. Usch ingen förälder skulle behöva fundera på gravsten till sitt barn! Jag undrar om någon vet om det finns vita eller väldigt ljusa stenar? Helst inte i marmor. Om det finns hur kommer det sig att man inte ser några? Är det svårt att få sten i bra kvalitet? Eller för att det blir smutsigt? Någon som vet? Tacksam för alla svar.
    Vi ville ha sån ljus sten som möjligt och vår stenhuggare rekommenderade ljus gravit. Den håller bäst. Ska hålla och vara fin i över 100 år enligt dem. De gav oss också skötselråd. Varje höst och vår ska man skrubba stenen lite lätt med såpavatten för att förhindra algbldning.
    Hoppas att även du hittar en fin sten!

MÅNGA KRAMAR
    Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
  • Vårbukett
    RebeccaR skrev 2007-10-13 15:40:26 följande:
    Vi ville ha sån ljus sten som möjligt och vår stenhuggare rekommenderade ljus gravit. Den håller bäst. Ska hålla och vara fin i över 100 år enligt dem. De gav oss också skötselråd. Varje höst och vår ska man skrubba stenen lite lätt med såpavatten för att förhindra algbldning.Hoppas att även du hittar en fin sten!MÅNGA KRAMAR
    Ni har en mycket vacker gravsten.... Jag som sitter & jobbar med detta varje dag,
    kan säga , att jag ej sett ens en liknade tidigare......

• RebeccaR
    Vårbukett skrev 2007-10-13 22:53:24 följande:
    Ni har en mycket vacker gravsten.... Jag som sitter & jobbar med detta varje dag, kan säga , att jag ej sett ens en liknade tidigare......
    Vad glad jag blir Det är så roligt att vi har lyckats ge vår lilla ängel något unikt. Men jag tror inte att stenhuggaren vill göra ännu en... Den var knepig vad jag förstod och väldigt kostsam för oss såklart (26 000 ). Fast de reducerade priset ändå en hel del. Vi är i alla fall väldigt nöjda
    Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
  • Vårbukett
    RebeccaR skrev 2007-10-13 22:59:18 följande:
    Vad glad jag blir Det är så roligt att vi har lyckats ge vår lilla ängel något unikt. Men jag tror inte att stenhuggaren vill göra ännu en... Den var knepig vad jag förstod och väldigt kostsam för oss såklart (26 000 ). Fast de reducerade priset ändå en hel del. Vi är i alla fall väldigt nöjda
    Vad jag kan se på bilderna så är det nog lagt ner några timmar på denna.
    Så roligt att höra att ni fann en stenhuggare som kunde leverera det ni ville ha!
    Glad
  • Anna73

Till er alla....mina varmaste hjärtekramar,,,,

Vi3 .. kan man få titta in till dig???

Hjärtekramar Anna med Hjärtebarnet Moa o hjärtebarnsängeln Hugo

• Anonym

Jag skulle verkligen inte rekomendera vit marmor, det har jag på hela min familjegrav. Både gångplattor och fgravstenar. Den enda som fortfarande är vit är den stående gravstenen. Alla andra är kolsvarta.
    Eftersom vit marmor inte tål vårt Svenska klimat blir den svart med åren.
    Det är inte smuts man kan rengöra utan det har trängt in i porerna av marmorn.
    Marmor är även väldigt poröst och känsligt så därför är det väldigt svårt att rengöra med starka regöringsmedel.

Jag skuklle rekomendera en sten i Svensk Granit. De tåler vårt klimat och man kan få de så polerade att man kan spegla sig i de.

Svar på tråden Gravstenar...