• TheLove

Piercing i bröstvårta, ta ut?

Hej jag plussade igår och nu kom jag på att jag ännu bara haft min piercing i 4 månader. Det sägs att man ska ha haft den ett år innan man blir gravid. Börj jag ta ut den? Gillar den väldigt mycket men vill inte riskera att nått blir fel... Varför måste man ta ut den? Är det farligt på nått sätt? Eller vad beror det på?

• Svar på tråden Piercing i bröstvårta, ta ut?
  • Pormoicheia

Det är tyvärr bara att ta ut den om det ska hinna läka ihop ordentligt tills det är amningsdags. Annars riskrear du att få massa komplikationer med både amningen och själva piercinghålet. För att inte tala om alla baciller du kan överföra till barnet om det skulle bli något.
    Jag förstår dock att det känns trist, speciellt med tanke på att du endast haft den 4 månader...

Jag hade haft mina bra länge när jag blev gravid så jag behöll mina i, t.o.m. min BM sa att det var lugnt eftersom dom var läkta sedan långt tillbaka. Men sen blev det ett j***a liv på BB sen när dom fattade att jag inte tagit ut dom, trots att jag om och om igen förklarade att KAN jag sätta tillbaka dom mellan amningarna så gör jag det men kan jag inte så täcker jag inte tvinga in stavarna igen.
    Det står t.o.m. i min journal att "nu har NN tagit ut sina piercingar i bröstvårtan"

Jag fick aldrig in mina stavar igen då brösten svällde upp för mycket i början och io.m. att amningen gjorde att själva bröstvårtat även den svällde upp så blev det för trångt att få in stavarna igen, och sen var det ihopväxt .
    Hade gärna gjort om dom men det kostar ju liksom lite pengar och är ju inte sådär superskönt att få en kanyl igenomkörd om man säger så...

Apprentice Moraltant
  • Aquagreen

Varför skulle man haft den 1 år innan man blir gravid?? Finns så mycke kostigt om allt när man är gravid o vette tusan om man ska lyssna på hälften, jag hade då piercing både i bröstvårtan o på andra ställen när jag blev gravid o inget fel på mitt barn

• TheLove
    Pormoicheia skrev 2007-09-01 10:49:51 följande:
    Det är tyvärr bara att ta ut den om det ska hinna läka ihop ordentligt tills det är amningsdags. Annars riskrear du att få massa komplikationer med både amningen och själva piercinghålet. För att inte tala om alla baciller du kan överföra till barnet om det skulle bli något. Jag förstår dock att det känns trist, speciellt med tanke på att du endast haft den 4 månader...Jag hade haft mina bra länge när jag blev gravid så jag behöll mina i, t.o.m. min BM sa att det var lugnt eftersom dom var läkta sedan långt tillbaka. Men sen blev det ett j***a liv på BB sen när dom fattade att jag inte tagit ut dom, trots att jag om och om igen förklarade att KAN jag sätta tillbaka dom mellan amningarna så gör jag det men kan jag inte så täcker jag inte tvinga in stavarna igen.Det står t.o.m. i min journal att "nu har NN tagit ut sina piercingar i bröstvårtan" Jag fick aldrig in mina stavar igen då brösten svällde upp för mycket i början och io.m. att amningen gjorde att själva bröstvårtat även den svällde upp så blev det för trångt att få in stavarna igen, och sen var det ihopväxt. Hade gärna gjort om dom men det kostar ju liksom lite pengar och är ju inte sådär superskönt att få en kanyl igenomkörd om man säger så...
    ojsan tack så mycket känns skönt att få en förklaring... då är det nog bra att ta ut den i så fall, jag menar det är ju bara att ta en ny sen. jag tycker inte att det gör så fasligt ont ändå... Ska man använda antiseptic tvål när man tvättar det också eller? När måste jag ta ut den?
    Aquagreen skrev 2007-09-01 10:50:58 följande:
    Varför skulle man haft den 1 år innan man blir gravid?? Finns så mycke kostigt om allt när man är gravid o vette tusan om man ska lyssna på hälften, jag hade då piercing både i bröstvårtan o på andra ställen när jag blev gravid o inget fel på mitt barn
    Tror det beror på att det inte läkt ordentligt innan dess.. Hur gick det att amma sen då? Tog du i och ut den eller?
  • Aquagreen

Ts - Jag tog ut den just innan o hade inte problem med ammningen alls, jag slutade att amma efter 1 månad men inte pga av det, du kan nog visst ha den tills det är dags men sen får du nog ge upp den om du ska amma

• TheLove
    Aquagreen skrev 2007-09-01 11:24:08 följande:
    Ts - Jag tog ut den just innan o hade inte problem med ammningen alls, jag slutade att amma efter 1 månad men inte pga av det, du kan nog visst ha den tills det är dags men sen får du nog ge upp den om du ska amma
    Jo amma tänker jag garanterat göra... Men det blev inga som helst problem med den sen eller?
  • Pormoicheia

Lovelyy
    Ju snabbare desto bättre är det ju, för desto snabbare den tas ut desto bättre hinner det ju läka ihop innan det är dags för amning (om du nu tänker amma vill säga, tänker du inte amma så kan du ju ha den kvar).

Man får väl helt enkelt tvätta morgon och kväll bara så att det hålls rent, men resten borde kroppen kunna ta hand om själv.

Den skulle säkert kunna hinna läka under dom kommande månaderna, men eftersom den är långt ifrån färdigläkt redan nu och kroppen desutom har en graviditet att prioritera så är det tveksamt. Om jag var du skulle jag ta det säkra före det osäkra och ta ut den direkt.

Apprentice Moraltant
  • TheLove
    Pormoicheia skrev 2007-09-01 11:30:51 följande:
    LovelyyJu snabbare desto bättre är det ju, för desto snabbare den tas ut desto bättre hinner det ju läka ihop innan det är dags för amning (om du nu tänker amma vill säga, tänker du inte amma så kan du ju ha den kvar). Man får väl helt enkelt tvätta morgon och kväll bara så att det hålls rent, men resten borde kroppen kunna ta hand om själv.Den skulle säkert kunna hinna läka under dom kommande månaderna, men eftersom den är långt ifrån färdigläkt redan nu och kroppen desutom har en graviditet att prioritera så är det tveksamt. Om jag var du skulle jag ta det säkra före det osäkra och ta ut den direkt.
    jo jag tror det får bli att ta ut den nu i veckan... men det känns så hämskt att ta ut den för jag verkligen älskar den... Den har gett mig ett självförtroende jag inte haft tidigare... känns jobbigt...
  • Aquagreen

Ts - Menlåtden vara några veckor till då, du plussade igår så det är ju MÅÅÅNGA veckor kvar för den att läka o så lång tid tar de ju inte, den är ju ihop läkt på nån vecka ju

• Pormoicheia
    Aquagreen skrev 2007-09-01 11:24:08 följande:
    Grejen med amningen är ju att OM piercingen inte hunnit läka ordentligt så är det som bäddat för infektioner hos både mamma och barn, för att inte tala om en smärtsam och obekväm amning.
    Har de hunnit lka är det ju givetvis inget problem.

Men en svårläkt piercing att läka + graviditet (med allt som händer i och med kroppen) är ingen lyckad kombination även om det inte är omöjligt att det kan gå bra.
    Apprentice Moraltant
  • TheLove

Jo jag väntar kanske lite... Den har börjat vara lite senaste veckorna... kanske beror på graviditeten? Vad tror ni? Jag har inte riktigt bestämmt mig än iaf...

• Pormoicheia
    Aquagreen skrev 2007-09-01 11:38:39 följande:
    Ts - Menlåtden vara några veckor till då, du plussade igår så det är ju MÅÅÅNGA veckor kvar för den att läka o så lång tid tar de ju inte, den är ju ihop läkt på nån vecka ju
    Det tar inte en vecka att läka ordentligt. Möjligen förläkningen, alltså den ytliga.
    Ska du ge råd ge dom på ett faktabaserat plan för TS skulle lätt kunna få hela amningen förstörd (både fysiskt och psykiskt).
    TheLove skrev 2007-09-01 11:43:17 följande:
    Jo jag väntar kanske lite... Den har börjat vara lite senaste veckorna... kanske beror på graviditeten? Vad tror ni? Jag har inte riktigt bestämmt mig än iaf...
    Om det varar efter 4 månader är det inget bra tecken och ska kroppen dessutom, förutom en oläkt och varande piercing, ta hand om ett växande foster så kommer det att ta som minst dubbelt så lång tid då kroppen per automatik kommer att prioritera barnet.

I det stora hela så läker ett sår som bäst om det inte finns något som irriterar det, och när det kommer till en piercing så läker det snabbare utan smycke än med då smycket i sig är en irritation.

Enkel ekvation:
    Oläkt piercing (om än så bara en liten millimeter längst in) + bebis som suger (ofta feltag i början) eller punp = irriterad oläkt piercing

Irriterad oläkt piercing + ammande barn/pump = ännu mer irriterad oläkt piercing och hög infektionsrisk (bakterier)

Infektion i piercingen = behöver jag förklara

Jag sitter inte och säger att det kommer att gå åt helvete för det kan lika väl gå bra.
    Jag försöker inte heller övertala dej till att ta ur den, även om det är det jag skulle ha gjort.
    Jag vill bara informera om riskerna.
    Apprentice Moraltant
  • TheLove
    Pormoicheia skrev 2007-09-01 13:12:03 följande:
    Om det varar efter 4 månader är det inget bra tecken och ska kroppen dessutom, förutom en oläkt och varande piercing, ta hand om ett växande foster så kommer det att ta som minst dubbelt så lång tid då kroppen per automatik kommer att prioritera barnet.I det stora hela så läker ett sår som bäst om det inte finns något som irriterar det, och när det kommer till en piercing så läker det snabbare utan smycke än med då smycket i sig är en irritation.Enkel ekvation:Oläkt piercing (om än så bara en liten millimeter längst in) + bebis som suger (ofta feltag i början) eller punp = irriterad oläkt piercing Irriterad oläkt piercing + ammande barn/pump = ännu mer irriterad oläkt piercing och hög infektionsrisk (bakterier)Infektion i piercingen = behöver jag förklaraJag sitter inte och säger att det kommer att gå åt helvete för det kan lika väl gå bra.Jag försöker inte heller övertala dej till att ta ur den, även om det är det jag skulle ha gjort. Jag vill bara informera om riskerna.
    tack så mycket för all information! Jag kommer ta ut den... kommer nog göra det ikväll när jag kommer hem... Känns jobbigt men nödvändigt... Vill inte att det ska bli fel och det känns som eftersom den börjat vara nu när jag blivit gravid (varade nästan inget innan) Så är det ett tecken på att jag inte ska ha det kvar..Jag får väl ta en ny piercing om nått år eller så om jag vill ha den igen då

Tack det betyder jätte mycket att jag fått din information. Häldre avskräckande än tvärtom...
  • Pormoicheia
    TheLove skrev 2007-09-01 13:24:22 följande:
    tack så mycket för all information! Jag kommer ta ut den... kommer nog göra det ikväll när jag kommer hem... Känns jobbigt men nödvändigt... Vill inte att det ska bli fel och det känns som eftersom den börjat vara nu när jag blivit gravid (varade nästan inget innan) Så är det ett tecken på att jag inte ska ha det kvar..Jag får väl ta en ny piercing om nått år eller så om jag vill ha den igen då Tack det betyder jätte mycket att jag fått din information. Häldre avskräckande än tvärtom...

Jag förlorade 4 (som jag dessutom haft väldigt länge) samtidigt så jag vet precis hur trist det är

Inte min mening att skrämma dock, för jag vet folk som det gått bra för. Det gjorde ju det för mej också...i början *suck*

Apprentice Moraltant
  • TheLove
    Pormoicheia skrev 2007-09-01 13:33:50 följande:
    Jag förlorade 4 (som jag dessutom haft väldigt länge) samtidigt så jag vet precis hur trist det är Inte min mening att skrämma dock, för jag vet folk som det gått bra för. Det gjorde ju det för mej också...i början *suck*
    Nej jag blir inte rädd, inser bara att jag inte vill riskera att nått går fel... Det kommer bara kännas tomt utan den... Har ju blivit en del av mig...
  • Pormoicheia
    TheLove skrev 2007-09-01 17:37:34 följande:
    Nej jag blir inte rädd, inser bara att jag inte vill riskera att nått går fel... Det kommer bara kännas tomt utan den... Har ju blivit en del av mig...
    Jag kan ha en tyst minut här hemma för dej Räcka ut tungan
    Apprentice Moraltant
  • TheLove
    Pormoicheia skrev 2007-09-01 18:23:50 följande:
    Jag kan ha en tyst minut här hemma för dej
    Åh tack så mycket det hjälper *skratt*
  • Ulaninen

Kanske lite sent att hoppa in i denna tråd, men jag gör ett försök... Jag hade en piercing i bröstvårtan i kanppt ett år. Nu är det ca tre år sen jag tog ut den och jag har hela tiden sen jag tog bort staven kunnat trycka ut vätska ur hålen... Var noga med att tvätta i början men visste ju inte hur jag skulle få rent hela vägen igenom hålet. Vätskan som kommer ut kan vara allt från helt vit till gulaktig ochibland blodblandad... Jag har låtit bli att "trycka" i perioder men det värker i brötsvårtan ibland. Nu är jag gravid i v. 8 och orolig inför amningen. Att det kan göra ont får jag väl försöka stå ut med men just infektionsrisk för barnet känns läskigt. Nån som varit med om liknande??

Svar på tråden Piercing i bröstvårta, ta ut?