• vildabebbe

Storbritannien och handfaten....

Ni som bor i storbritannien, vad tycker ni om handfaten här? Jag blir irriterad varje gång jag går in på toa, tvingas välja mellan den kokheta kranen eller den iskalla.... Är det bara jag som tycker dom är extremt irriterande? Förstår mig inte på dom överhuvudtaget!

• Svar på tråden Storbritannien och handfaten....
  • Fru U

Sen brukar handfaten vara pyttesmå också (minns jag från de gånger vi varit där)

Live and let live
  • Googels

*sträcker upp en hand*

Jo, jag tycker oxå att det är helt idiotiskt! Och mest irriterad blir jag på att de fortfarande bygger hus med handfat på detta sätt.

Men britterna är väl inte direkt kända för att vara nytänkande när det gäller såna saker. Heltäckningsmattor överallt är en annan sån där pucko sak som de benhårt håller fast vid.

När de öppnade IKEA i Glasgow för några år sen förrestern med bara en kran för både varmt och kallt vatten på toan där så var de tvugna att efter ett par månader sätta på en lapp på kranarna där det stod 'lyft' på dem, för folk verkade bara vrida på dem på sidan och fattade inte varför inget vatten kom!

• vildabebbe

ja, jag blev helt förvånad när jag kom hit... trodde det var modernt här och högre standard än i sverige.. så fel man har. heltäckningsmattorna är hemska och FULA!

förstår inte heller varför dom installerar sådana handfat i nya lägenheter. snacka om att hålla fast vid ONÖDIGA traditioner.

som tur är så har vi en bide i våran toalett där jag tvättar mina händer (där där är varm och kallvattnet ihop) annars skulle jag inte kunna tvätta mina händer ordentligt utan att få brännskador. undrar verkligen hur andra gör. folk måste gå runt och ha väääldigt skitiga händer.

• Googels

Man får in en metod efter ett tag där man snabbt för händerna mellan kranarna så att händerna först kyls ner innan man sticker in dem under varmvattenkranen, och sen tillbaka till kallvattnet för att kyla mer om det var varmt! Otroligt krångligt!!

Men även om de blandar varm och kallvatten i samma kran så blir det inte alltid bra heller. På förra stället vi bodde hade vi en kombinerad kran i köket men där var varmvattnet typi mitten av vattenstrålen och kallvattnet i en ring utanför så det märktes klart och tydligt att det inte blandades ordentligt.

• vildabebbe

mm, jag e bara orolig över hur jag ska lära mitt barn tvätta händerna ordentligt när det är såhär. :-S

• jsmfb

Vi renoverade våra badrum när vi köpte hus och satte in vanlig kran - det finns ju att köpa och borde vara en självklarhet kan man tycka. (Bor ju på Irland men det är ju mycket som är samma även om irländarna inte vill höra det)

• lexa

när jag ska tvätta händerna på vår 2åriga dotter så får jag hålla henne under ena armen och sen med andra handen har jag en plast kopp som jag blandar vattnet i innan jag häller det över hennes händer.. behöver jag säga hennes händer tvättas bara 1gång om dagen ;)

• Morrizz

Sällar mig till skaran och tycker också det är jobbigt med 2 kranar.
    Antar att "dom" är så vana vid det och tycker att "vårt" system är lika skumt det
    Helt klart en marknad man kanske skulle satsa på om man vore företagare inom VVS branschen i UK .

• Sassafrass

Tycker också illa om de där kranarna men ännu mer irriterad är jag på vasken i köket. Jag är van vid en tvådelad som hemma i Sverige där man kan diska i en del och skölja i en. Går bara inte här. Sambon förklarade glatt för mig att det var ingen som sköljde disken ändå, man lät den bara torka med bubblor och diskmedel på. Längtar tills vi har eget hus och kan installera riktiga handfat och kranar =)

• Morrizz

sassafrass; hoppas att sambon skämtade

När vi är "hemma" i London så används det en plastbalja i diskhon, sen sköljs disken under vattenstrålen (jättelite plats för sköljningen!). Plastbaljan ser inte så trevlig ut...tänker på alla äckliga bakterier som frodas i den. Tyvärr är det nu inte "vårt" hem utan sambons föräldrars hem som vi bor i då...så man kan ju inte direkt rumstera om för mycket .

Svar på tråden Storbritannien och handfaten....