• vildabebbe

Storbritannien och handfaten....

Ni som bor i storbritannien, vad tycker ni om handfaten här? Jag blir irriterad varje gång jag går in på toa, tvingas välja mellan den kokheta kranen eller den iskalla.... Är det bara jag som tycker dom är extremt irriterande? Förstår mig inte på dom överhuvudtaget!

• Svar på tråden Storbritannien och handfaten....
  • Morrizz

Ikea är ju väldigt poppis i UK så kanske om några år så har Kamprads indoktrinerings verksamhet fått fotfäste även hos dom och det blir mer vanligt med engreppsblandare.

• Airy fairy

Vet ni, det lustigaste ar att nar man fragar dom om dom inte tycker att det ar jobbigt att anvanda tva kranar och att en skulle vara lattare sa sager manga "Jo, det ar nog lattare. Har aldrig riktigt tankt pa det"

• Morrizz

Antar att Sverige är lite som ett föregångsland vad gäller standardisering av det mesta, därför har vi svenskar så svårt med att klara oss ute i stora världen 

Själv föredrar jag alla knasiga, kaotiska och underbara arkitekturer i London...ena gången man går förbi ett hus är det blått...nästa år man kommer tillbaks är det grönt (mitt inne i centrala London, stort hus). Varje gång vi kommer hem till Stockholm igen känns det lite trist att alla hus mer eller mindre ser likadana ut.

• Airy fairy

Med risk for att vara OT:

Haller pa att byta fonster i nya huset och hade fonsterforetagen runt som skrot om sitt superbra dubbelglas.

De sag lite slagna ut nar jag sa att jag var svensk och att trippelglas val egentligen ar standard....
    Det gick ju inte ens att kopa.

• humma

Men det var sååå roligt när de skulle sätta in tvåglasfönster i vår gamla lägenhet. Min make bekräftade att de var klara och svarade bara att jag fick se hur det blev när jag kom över.
    Tja, det satt ett till (!) fönster på insidan!!!
    Lyxigt värre, vi skrattade gott och undrade hur det skulle se ut med treglas!!!

• Airy fairy

Det ar precis vad vi har nu!!!
    Secondary glazing, Anskramliga aluminiumramar pa insidan av de gamla trafonstren.

Om en manad kommer nya "moderna" vanliga dubbelfonstren.

humma skrev 2007-09-04 22:28:19 följande:
    Men det var sååå roligt när de skulle sätta in tvåglasfönster i vår gamla lägenhet. Min make bekräftade att de var klara och svarade bara att jag fick se hur det blev när jag kom över.Tja, det satt ett till (!) fönster på insidan!!!Lyxigt värre, vi skrattade gott och undrade hur det skulle se ut med treglas!!!
  • Rutiga Rutan

Tvåglasfönster annonseras fortfarande som en "feature" i husannonserna.

Airy Fairy: Kakel - japp. Fuktspärr - "vad är det" säger de. "kaklet är ju tätt" Jag skrattar men de menar faktiskt allvar.

Det mest fantastiska med kakel, när vi nu ändå halkat iväg till detta ämne - är att de faktiskt sätter nytt kakel ovanpå gammalt! Jag skojar inte - jag har sett det på intredningsprogram på TV och sedan härom veckan när vi var tvungna att göra hål i badrumsväggen (en lååång historia som relaterade sig till köksrenoveringen på bottenvåningen) så såg jag att de gjort så hos oss också.

Och nu kom jag på en till grej: I vårt förra hus, som var helt nybyggt, hade vi ett badrum med separat duschkabin och ett badkar. I badkaret satt det naturligtvis 2 kranar som vanligt. Men det fanns ingen duschslang (jättevanligt i andra hus också har jag sett). Så hur jobbigt var inte det när man skulle göra rent? Skrubbningen gick väl bra - men sköljningen?! Jag stod med en liten bytta och swishade den mellan kranarna och hällde sedan metodiskt runt badkaret. Evighets-slit !

• humma

Airy fairy skrev 2007-09-04 22:34:22 följande:

Det ar precis vad vi har nu!!!Secondary glazing, Anskramliga aluminiumramar pa insidan av de gamla trafonstren.Om en manad kommer nya "moderna" vanliga dubbelfonstren.
    Men hallå lyx
    På vår lägenhet ansågs det vara klart!!!

Sedan växte det svampar i ett rutmönster som följde fogen mellan ytterväggens tegel. Liknade trattkantareller men vet INTE hur de smakade!!

Bytt upp oss till lite modernare nu, skönt inför vintern!!!
  • Airy fairy

Dubbla kakelplattor?!
    Wow...ibland lyckas dom fa till det extra bra

Skulle kopa fogmassa etc till kakelprojektet i badrummet.
    Kom hem med en spann av massa som jag blivit rekomenderad pa bygghandeln och laste instruktionerna. Sag att fogmassan kallades for water protective...
    Ringde tillverkaren som sa att "Jo, den ar lamplig att anvanda i dush och badrum".

Fragade varfor den inte kallades Water proof da......fick till svar att fogmassan passade utmarkt sa lange man inte duschade for lange eller for ofta

Bytte till fogmassa for swimingpool. Var det enda jag vagade lita pa

Fragar inte om rad i bygghandlar (las B&Q mer). Ringer pappa istallet.

Rutiga Rutan skrev 2007-09-04 22:35:40 följande:

Tvåglasfönster annonseras fortfarande som en "feature" i husannonserna.Airy Fairy: Kakel - japp. Fuktspärr - "vad är det" säger de. "kaklet är ju tätt" Jag skrattar men de menar faktiskt allvar.Det mest fantastiska med kakel, när vi nu ändå halkat iväg till detta ämne - är att de faktiskt sätter nytt kakel ovanpå gammalt! Jag skojar inte - jag har sett det på intredningsprogram på TV och sedan härom veckan när vi var tvungna att göra hål i badrumsväggen (en lååång historia som relaterade sig till köksrenoveringen på bottenvåningen) så såg jag att de gjort så hos oss också.Och nu kom jag på en till grej: I vårt förra hus, som var helt nybyggt, hade vi ett badrum med separat duschkabin och ett badkar. I badkaret satt det naturligtvis 2 kranar som vanligt. Men det fanns ingen duschslang (jättevanligt i andra hus också har jag sett). Så hur jobbigt var inte det när man skulle göra rent? Skrubbningen gick väl bra - men sköljningen?! Jag stod med en liten bytta och swishade den mellan kranarna och hällde sedan metodiskt runt badkaret. Evighets-slit !
  • Airy fairy

Oh no!
    Svampar i vaggen

Har bara sett det i London maste jag erkanna. Bor du soderut?

humma skrev 2007-09-04 22:38:49 följande:
    Airy fairy skrev 2007-09-04 22:34:22 följande:
    Men hallå lyx På vår lägenhet ansågs det vara klart!!! Sedan växte det svampar i ett rutmönster som följde fogen mellan ytterväggens tegel. Liknade trattkantareller men vet INTE hur de smakade!!Bytt upp oss till lite modernare nu, skönt inför vintern!!!
Svar på tråden Storbritannien och handfaten....