• fiffiluran

bilförsäkrining??

Funderar på hur man ska resonera när det gäller bilförsäkringar.. Vi har en Volvo S60 T5 från 2002. Den har fram tills nu varit helförsäkrad.. men nu har den ju sjunkit en hel del i värde och försäkringen är ändå rätt dyr. Vi betalar ca 1000 kr i månaden för en helförsäkring, är det läge att byta till en halvförsäkring nu eller hur ska man tänka egentligen??

några råd?

• Svar på tråden bilförsäkrining??
  • epe

Du bör absolut ha en helförsäkring!

Däremot kan du ev höja självrisken på vagnskadan till kanske 5 el 6 tusen. Idag kanske du har en låg självrisk på 2 el 3 tusen. Med en högre självrisk sänks din premie. (Men tänk då på att vid skada på din bil måste du punga ut med självrisken.)

Sen kan du även kolla om du har självrisk på din trafikförsäkring. 0 el 1000 kr är vanligast att man har att välja på. Väljer du 1000 kr sänks premien ytterligare.

Jag skulle rekommendera trafik (1000 kr självrisk), delkasko (grundsjälvrisk), vagnskada (hög självrisk) och djurkollision el vilt som det kallas hos vissa bolag.

1000 kr i månaden är en alldeles för hög premie. Sätt dig och ring runt bland bolagen så får du med säkerhet ner premien!

Ca 500-600 kr i månaden bör den kosta! Det beror iofs också på hur länge ni haft körkort.

Lycka till!

• fiffiluran

pie- tennant var bra, 10 511 kr/året så det betyder lite bättre än IF, förhandlingsläge alltså. Tack!

• fiffiluran

epe- så här står det i mitt försäkringsbrev..

trafik- 2634 kr/år
    (varav 638 kr avser kostnad för skatten på trafikförsäkringen)
    delkasko- 4282 kr/år
    (varav: brand 1200kr, glas 35% lägst 1000kr, maskin 1500/3000kr, stöld 3000kr, räddning 1500kr, rättsskydd 25% lägst 1000kr)
    vagnsskada- 5057 kr/år
    (varav självrisk 3000kr)

sen står det att jag fått högsta bonus på trafikbonus och vagnskadebonus.

tack för alla tips, det här är verkligen en djungel för mig!

• fiffiluran

annmi- vi har hemförsäkringen på samma så det ska vara 10% avdrag..

• annmi

fiffiluran: Ok,men If är ett väldigt Dyrt Bolag då det gäller Bilar trots allt
    Jag har tre katter & skulle få upp till 25% Rabatt på bilen där,men...Den blev dyrare trots allt

Vi har Läns tror jag & dé ligger lågt iallefall på vår försäkring på Bilen i vår ålder

Lycka Till!! Dé é inte roligt att beta fööör möe!
    Fast...Trots allt bör ni ha Helförsäkring jue...
    Det är mycket man inte får ut på en Halv!

• Wilja
    fiffiluran skrev 2007-09-03 12:27:42 följande:
    annmi- det är tyvärr billigaste försäkringen som finns.. har kollat runt och tom anlitat ett förtag för att hitta bättre, men vi hade hittat det bästa själva. Om bilen varit reggad på sambon hade den dessutom varit 5 papp dyrare om året.
    Oj, vad dyr er försäkring var!! Vi betalade bara hälften av det på en helförsäkring på en Volvo s60 -02:a för två år sedan. Hos Volvia...
  • fiffiluran

mrs arvid- var det också en T5:a?

• fiffiluran

mrs arvid- hur som helst betalar vi ju väldigt mycket.. men jag har förstått det som att det beror mest på motorn (T5:a.. 250hk, försäkringsbolaget antar väl att man kör lite mer wild and crazy vad vet jag) och att vi bor i sthlm och parkerar på gatan..

• Wilja

Jag tror att våran S60 också var på 250 hk, men vi bor på landet och parkerar i garage, så det kanske är däri en stor del av skillnaden ligger också. Jobbigt med så dyr försäkring, är ju jättemycket pengar

• fiffiluran

ja, särskilt nu när ena inkomsten mer än halveras.. man får lite andra perspektiv på tid kontra pengar nu när man snart ska bli en liten familj.. vad är viktigast liksom.

• Wilja

Ja, pengar måste man ju tyvärr ha, hur mycket man än vill prioritera sin lilla familj.

• Pebbles82

Har ni testat på atava.se?

De har gett mig (också boende i Stockholmsområdet med ungefär samma bil) ett mycket lägre pris på min försäkring!

Det kanske är värt att kolla?

• fiffiluran

pebbles- tack för tipset, jag gick in och kollade.. en medium försäkring för vår bil med 6000kr i självrisk och en körstrecka på 1000mil/år skulle kosta 11 235kr på atava.se

• Tintan
    fiffiluran skrev 2007-09-06 14:53:36 följande:
    pebbles- tack för tipset, jag gick in och kollade.. en medium försäkring för vår bil med 6000kr i självrisk och en körstrecka på 1000mil/år skulle kosta 11 235kr på atava.se
    Kolla gärna med sveland de är bra
    Mamma till tvillingtjejerna Michelle & Emilia & storebror Benjamin
  • fiffiluran

f1carbon- ja, då är det inte mkt att göra åt.

• Athena70

Hej!! Har du kollat upp hur volvia ligger till med försäkringar,nu ska jag inte säga tvärsäkert att de är billigare men det kan vara värt att kolla iaf(det går att kolla på nätet)

Svar på tråden bilförsäkrining??