• Salty

Rätt att jobba 50 %?

Hej!
    Är det någon som vet om jag har rätt att börja arbeta 50 % när jag går tillbaka till mitt heltidjobb? Min son kommer då vara 12 månader. Jag har ju rätt att vara helt föräldraledig tom han blir 18 mån. Att man har rätt att gå ner till 75 % tom det år han fyller åtta har jag koll på.

• Svar på tråden Rätt att jobba 50 %?
  • Salty

Ok. Tack. Bra att veta då min chef vill att jag ska arbeta 75% och jag vill dela hälften med min man.

• glasbubblan

Jag kan tänka mig att kolla upp det närmare, men jag har bestämt för mig att det är så här:

Under 18 månader - jobbar hur mycket eller lite du vill, just därför att du ändå har rätt att vara helt ledig. Du behöver inte ta ut FP för att ha rätt till ledighet (det är jag i alla fall säker på!)

Över 18 månader - du får gå ner i tid till 75% även om du inte har FP dagar kvar (tills barnet är åtta eller så). Men om du vill jobba ännu mindre måste du kunna motivera det med att du ska ta ut FP.

• Salty

Hej Glasbubblan.
    Du får gärna kolla upp det närmare om du kan. Var kan man annars tänka sig att få reda på fakta; FK, facket, föräldraledighetslagen?

• glasbubblan

Det är Föräldraledighetslagen som är relevant i sammahanget. Försöker med en lite länk: www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=1995:584

och kopierar dessutom i de viktigaste paragraferna om föräldraledighet och FP:

Det där med att jobba deltid fast utan FP om barnet är under 18 månader tycker jag ändå borde gå. Har man rätt att vara helt ledig borde väl väl även innefatta att man har rätt att vara ledig på deltid också. En arbetsgivare borde väl tycka att det är bättre att man är där på halvtid än inte alls... Men det får man ta med sin arbetsgivare, för jag gissar att FK och facket ändå bara skulle hänvisa till Föräldraledighetslagen.

MAMMALEDIGHET

4 § En kvinnlig arbetstagare har rätt till hel ledighet i
    samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av
    minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för
    förlossningen och sju veckor efter förlossningen. Om hon inte
    är ledig på annan grund skall två veckor av denna mammaledighet
    vara obligatoriska under tiden före eller efter förlossningen.

Arbetstagaren har också rätt att vara ledig för att amma
    barnet.

Mammaledighet behöver inte vara förenad med att
    föräldrapennning betalas ut. Vid ledighet för att amma barnet
    gäller inte 10-15 §§. Lag (2000:580).

HEL LEDIGHET MED ELLER UTAN FÖRÄLDRAPENNING

5 § En förälder har rätt till hel ledighet för vård av barn
    till dess barnet är 18 månader oavsett om föräldern får
    föräldrapenning eller inte.

En förälder har därutöver rätt till hel ledighet medan
    föräldern får hel föräldrapenning enligt 4 kap. lagen
    (1962:381) om allmän försäkring.

För en arbetstagare som har adopterat ett barn eller tagit emot
    ett barn i avsikt att adoptera det skall tiden 18 månader i
    stället räknas från den tidpunkt då arbetstagaren fått barnet i
    sin vård. Är det fråga om adoption av arbetstagarens makes barn
    eller av eget barn, har arbetstagaren inte rätt till ledighet
    utöver vad som skulle ha gällt om adoptionen inte hade ägt rum.
    Rättten till ledighet för adoptivföräldrar upphör när barnet
    fyllt åtta år eller vid den senare tidpunkt då barnet har
    avslutat det första skolåret. Lag (2006:442).

DELLEDIGHET MED FÖRÄLDRAPENNING

6 § Under den tid då en förälder får tre fjärdedels, halv, en
    fjärdedels eller en åttondels föräldrapenning enligt 4 kap.
    lagen (1962:381) om allmän försäkring har föräldern rätt till
    förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften,
    en fjärdedel respektive en åttondel. Lag (2006:442).

DELLEDIGHET UTAN FÖRÄLDRAPENNING

7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid
    med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har
    fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har
    avslutat sitt första skolår. Lag (2006:442).

LEDIGHET MED TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING M.M

8 § Under den tid då en arbetstagare får tillfällig
    föräldrapenning enligt 4 kap. 10, 10 a, 10 b, 11 eller 11 a §
    lagen (1962:381) om allmän försäkring har arbetstagaren rätt
    till ledighet.

En förälder som behöver vårda sitt barn när den ordinarie
    vårdaren blivit sjuk eller smittad har rätt till ledighet även
    om föräldern inte har rätt till tillfällig föräldrapenning på
    grund av att barnet är yngre än 240 dagar. Lag (2004:1251).

• Salty

Tack Glasbubblan. Då är det ju paragraf 6, DELLEDIGHET MED FÖRÄLDRAPENNING, som gäller. Som jag tolkar det ïnnebär det att jag kan arbeta 50 % om jag tar ut föräldapenning.

• glasbubblan

Salty, ja precis. Grundregeln är att en arbetsgivare ALDRIG kan neka dig att vara ledig om du har FP-dagar kvar att ta ut.

• Nyctophilia
    Salty skrev 2007-09-05 15:23:20 följande:
    Tack Glasbubblan. Då är det ju paragraf 6, DELLEDIGHET MED FÖRÄLDRAPENNING, som gäller. Som jag tolkar det ïnnebär det att jag kan arbeta 50 % om jag tar ut föräldapenning.

Detta är ju lite relevant för mig nu som söker jobb då jag tråkigt nog blev a-lös precis innan jag gick på mammaledighet ( de la ned för att flytta utomlands...)

Annars hade jag tänkt att gå ned i tid då jag började jobba igen.

Men så till frågan! Hur funkar det då på ett nytt ställe? Känns kanske ej så poppis att komma där på intervju och säga att man vill jobba säg 75-80%

Nu jobbar gubben tack o lov väldigt varierande med 1 veckas ledighet varje månad så skrutt skulle ej behöva så långa dagar på dagis.

Men man funderar ju på hur det hade funkat om man varit ensam. Dagis här öppnar kl 7.00-17.00 och de flesta arbetsplatser börjar vid 7 eller som nu ett jobb jag sökt redan vid 6!

Men har man rätt då att påstryka just 7 §? Fast jag kan ju tro tyvärr att man säkerligen går bort om man säger det vid en intervju. Fundersam

• glasbubblan

Om vi säger så här, när du söker ett nytt jobb ska nu inte säga att du bara vill jobba 75 %. Du ska nämligen se till att du får en heltidstjänst, dvs 100 % som du SEN kan gå ner i tid från. För om du säger att du bara vill jobba 75 % kan det hända att arbetsgivaren ger dig en tjänst som bara omfattar 75 % och då har du aldrig rätt att gå upp till 100 % om tjänsten som sådan bara är på 75 %.

Men när du väl har fått jobbet kan du såklart säga att du vill gå ner i tid. Förut fanns det en kvalifikationstid att man skulle ha jobbat si och så länge innan man kunde få vara föräldraledig, men den är numera struken ur lagen. Fast man måste fortfarande säga till typ två månader innan man vill gå ner i tid.

För övrigt har man rätt att ha sitt barn på dagis under den tid som man arbetar inklusive restid, du kan säkert få det justerat till 06:30 i alla fall. (Vet inte vad kommunen har för policy och var gränsen mellan natt och dag egentligen går.)

Mistelstein skrev 2007-09-06 09:57:35 följande:
    Detta är ju lite relevant för mig nu som söker jobb då jag tråkigt nog blev a-lös precis innan jag gick på mammaledighet ( de la ned för att flytta utomlands...)
    Annars hade jag tänkt att gå ned i tid då jag började jobba igen.
    Men så till frågan! Hur funkar det då på ett nytt ställe? Känns kanske ej så poppis att komma där på intervju och säga att man vill jobba säg 75-80%
    Nu jobbar gubben tack o lov väldigt varierande med 1 veckas ledighet varje månad så skrutt skulle ej behöva så långa dagar på dagis.
    Men man funderar ju på hur det hade funkat om man varit ensam. Dagis här öppnar kl 7.00-17.00 och de flesta arbetsplatser börjar vid 7 eller som nu ett jobb jag sökt redan vid 6!
    Men har man rätt då att påstryka just 7 §? Fast jag kan ju tro tyvärr att man säkerligen går bort om man säger det vid en intervju.
  • Nyctophilia

Precis, kan ju vara smart att inte nämna det förens efter man fått jobbat, och kanske vänta ett litet tag för övrigt.

Pratade just om tiderna idag och då sa de att 6.30 är max det de kan sträcka sig till samt stänga 17.30. Tidigare eller senare än så var ej möjligt.

Och förvisso tycker jag det är bra på ett sätt för tidigare än så skulle jag ej vilja lämna.

• kärleksbarn 05

hoppar in å kolla rlite ja me då ja e i jobb bytar tagen...

e den lagen bort tagen eller regeln eller vad man kalalr den.????
    att man som tidigare va tvungen att jobba minst 6 månader heltid på nytt jobb för att sedan kunna gå ner till 75%???

vart hitta man det att den är borttagen???

tacksam för hjälp???

• Micke

kärleksbarn 05 skrev 2007-09-09 23:41:11 följande:

hoppar in å kolla rlite ja me då ja e i jobb bytar tagen... e den lagen bort tagen eller regeln eller vad man kalalr den.????att man som tidigare va tvungen att jobba minst 6 månader heltid på nytt jobb för att sedan kunna gå ner till 75%???vart hitta man det att den är borttagen???tacksam för hjälp???
    Jupps, försvann 1 juli förra året.

Hur man ser att det är borttaget är väl enklast genom att läsa föräldraledighetslagen och konstatera att 9§ är borttagen.
    www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19950584.htm

Men vill du gå igenom alla ändringarna som skedde 1 juli 2006 så kan du läsa här:
    www.goteborgsindustri.se/lagar/Foraldraledighetslagen.htm
  • kärleksbarn 05

micke: tackar

oj va rörigt å knöligt å tolka lagarna...

nu ska vi se om ja uppfattat de hela rätt.

om ja byter jobb 100% tjänst så har ja rätt att gå ner med fp till 75% direkt??? eller efter 2månader...man måste ju säga till 2månader innan kom ja på.

såg även nått om vab e de nån viss tid man måste jobbat på samma ställe för å ha rätt å ta vab???
    verka konstigt för vad gör man om barnet e sjuk....ja måste va trött å läst fel eller???

• kärleksbarn 05

micke: nu hitta ja när ja öppnade ögonen....

3 § /Upphör att gälla U:2006-07-01/ Det finns följande fem former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:

1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).

2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).

3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).

4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).

5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
    För mammaledighet och ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m. fordras inte att arbetstagaren skall ha varit anställd hos arbetsgivaren en viss tid (kvalifikationstid). För övriga former av föräldraledighet krävs kvalifikationstid enligt 9 §.
    Särskilda bestämmelser om ledighet och omplacering för kvinnliga arbetstagare som väntar barn, nyligen fött barn eller som ammar finns i 18-21 §§. Lag (2001:144).

• Micke

"nu ska vi se om ja uppfattat de hela rätt.om ja byter jobb 100% tjänst så har ja rätt att gå ner med fp till 75% direkt??? eller efter 2månader...man måste ju säga till 2månader innan kom ja på."

stämmer.

"såg även nått om vab e de nån viss tid man måste jobbat på samma ställe för å ha rätt å ta vab??? verka konstigt för vad gör man om barnet e sjuk....ja måste va trött å läst fel eller???"

Nej finns inget sådant krav.

• Micke

kärleksbarn 05 skrev 2007-09-10 00:18:50 följande:

micke: nu hitta ja när ja öppnade ögonen....
    Fast det du citerade har ju som sagt upphört att gälla. Men gällande VAB har det aldrig funnits krav på hur länge man ska varit anställd.
  • kärleksbarn 05

micke: ja precis dom reglerna ja länkade in va dom ja snurrade efter som ja fick för mig fortfarande fanns...men står att dom upphört.

fan va gutt då e de bara å söka på nu ja har ju trott ja måste gå upp till 100%

jag har ju dilemat att aj har ett 100% jobb som aj gått ner i tid på till 75% å sen kör ja ett annat jobb hemifrån på 20%...så aj har varit skräckslagen om aj skulle få ett nytt jobb att då måste ja jobba 120%
    för mitt hemifrån jobb vill ja absolut ha kvar men byta ut mitt andra på 75%

men nu e de bara å köra på fan va nice.

tack för alla svar

vilken koll du har micke

Svar på tråden Rätt att jobba 50 %?