• Anonym (Äcklig)

Vad är det för bölder? (äckligt)

Jag får då och då bölder på kroppen. Oftast på brösten, insidan av låren eller ljumskarna. Det är som finnar, oftast stora som en 50-öring, ibland 1-krona, röd/lila och gört så förbaskat ont. Lyckas jag få hål på dom kommer det mängder med var och blod. När den lagt sig efter några veckor blir det alltid ett lila märke kvar. Runt bölden brukar det bli ett rött område som är varmt och svullet. Området kan lätt bli 15-20cm i diameter.

Detta är inga vanliga finnar! De är direkt handikappande då jag kan ha svårt att gå (för att det gör ont), svårt att ha tyrosor eller bh på mig. Detta började för kanske 8-9 mån sedan och jag har alltid minst en böld.

Någon annan som har det så? Teori om vad det kan vara? Vad jag ska göra?

• Svar på tråden Vad är det för bölder? (äckligt)
  • Bussa

Det var inte mina heller. Det var hormonrubbningar... Vi har nog lite svårt för att ställa diagnos här... Har du sökt läkare?? Om du inte har det så kanske de tär läge för blodprover på leverfunktion?? Annars är det kanske inte så osannolikt att det handlar om just dina hormoner, som flera har föreslagit?

• Anonym (Äcklig)

Bussa: Jo jag förstår att det är svårt för er att ställa en diagnos. Jag ville bara se om jag var ensam om detta äckel.

• Anonym (böldbärare)

stackare....jag får själv bölder titt som tätt för ett tag sen fick jag en stor så att läkaren tvingades dränera den...upptäckte då att jag har MRSA, sjukhussjukan, ett av många symptom var att mina bölder är svårläkta.

kanske värt att kollas upp... har man mrsa ska man inte käka för mycket penicillin...

• Anonym (Äcklig)

Usch, det lät läskigt!

• KJG

Jag har oxå såna under armarna. Inte direkt under utan mera på sidan mot bröste. Mina är oxå svårt inflamerande. O jag tycker att det blir sämre när jag blivit varm o svettig. Menman känner sig ju så äcklig Får nog försöka att söka hjälp för det snart.

• Anonym (Äcklig)

Just nu har jag en på insidan av låret. Den är ordentligt inflammerad. Själva bölden är stor som en 1-krona ungefär och det röda området runt om är ca 20cm i diameter. Jag kan knappt gå. Har dessutom en lite mindre i armhålan. Hopplöst!!!

• o0dizzy0o

min bror har me sådanna el nu va de ett tag sen men han har haft massa... vet dock inte va de e ...

• Anonym (böldbärare)

kräv att dom kollar upp vad det är, om du får sår så kan man ju ta en vanlig sårodling, visar det mesta....

• Anonym (Äcklig)

Ja jag ska söka läkare, men jag känner mig så äcklig. Dessutom är jag rädd att när jag väl får en tid så sker väl ett under och jag har ingen böld just då.

• Miss AM

Jag får ibland nåt liknande. Mest i ljumskregionen. Dock inte lika stora. Mina är sk. fistlar. Djupa hudgångar som blir inflammerade. Kanske har du nåt liknande?

Svar på tråden Vad är det för bölder? (äckligt)