• Anonym (Äcklig)

Vad är det för bölder? (äckligt)

Jag får då och då bölder på kroppen. Oftast på brösten, insidan av låren eller ljumskarna. Det är som finnar, oftast stora som en 50-öring, ibland 1-krona, röd/lila och gört så förbaskat ont. Lyckas jag få hål på dom kommer det mängder med var och blod. När den lagt sig efter några veckor blir det alltid ett lila märke kvar. Runt bölden brukar det bli ett rött område som är varmt och svullet. Området kan lätt bli 15-20cm i diameter.

Detta är inga vanliga finnar! De är direkt handikappande då jag kan ha svårt att gå (för att det gör ont), svårt att ha tyrosor eller bh på mig. Detta började för kanske 8-9 mån sedan och jag har alltid minst en böld.

Någon annan som har det så? Teori om vad det kan vara? Vad jag ska göra?

• Svar på tråden Vad är det för bölder? (äckligt)
  • Anonym (bölden)

TS: mina kom under graviditeten....de var fullkomlig vidriga när jag ammade. Golfbollsstorlekar typ hela tiden. Frågade BVC, träffade doktorn...men nä, fanns inget o göra mer än att prova en pencillinkur. ...o det fungerade ju INTE!

Men nu när jag inte ammar längre så är de så gott som borta.....förutom helt vedervärdiga ärr som jag planerar att ta bort på något sätt så småningom.

• Bussa

Jag åt desolett under ett par år och när jag slutade så kom det bölder istället för mens i ca ett år. Med andra ord kan det vara (bland annat) en hormonrubbning. Dock gjorde man leverprover och njurprover på mig för att utesluta sjukdom (eftersom de återkom frekvent).

Dina bölder låter exakt likadana som mina. Det var ofarligt och gick över för min egen del, men gjorde så in i h-lve-e ont!!! Om du tänker efter; är det så att det sammanfaller med ÄL/mens???? Det du också ska vara uppmärksam på är OM de INTE spricker, för då kan varet orsaka blodförgiftning.

• Två Kottar

Jag känner igen det där fast mina har inte blivit så stora och inferkterade som dina verkar. Började under graviditeten tror jag och nu ca ett år senare får jag dem nästan aldrig. Verkar ha med hormonerna att göra som Bölden skrev.

• Anonym (Äcklig)

Tack för alla era svar!!

Jag har inte sett något direkt samband med ÄL och mens. Får dom hela tiden tycker jag. Dessutom har jag PCO-S och mens typ vart hundrade år

För ca 2 mån sedan fick jag en riktigt stor böld på mitt bröst. Nästan hela bröstet blev svullet, rött, varm och ÖMT. Tillslut fick jag feber. Efter 2 veckor försvann bölden och det är nu ett lila fult märke kvar.

Dessa märken plågar mig massor. Jag vill inte vara helt lilaprickig på områden som gärna får se fräscha ut, som t.ex. bröst och runt underlivet. Blir så ledsen.

• Bussa

har det alltid varit så??
    Och mina ärr blev små lila gropar. Gärna i ljumskarna, på brösten och i armhålorna. Om det är någon tröst så bleknar de med tiden. Men även om du har PCO så kan det ju ändå vara hormonellt? Jag hade ju som sagt ingen mens utan fick mina bölder ISTÄLLET... *blärk*
    Oavsett vilket så kanske du skulle söka vård för det?

• piixelslyna

Jag vet precis vad du menar och jag lider av precis samma sak. Jag har dock haft detta till och från så länge jag kan minnas.

Jag förstår också hur du menar när du säger att man blir handikappad, för om man har på låren och i ljumskarna kan det vara hemskt ont att gå. Jag vet. Been there, done that, got the t-shirt.

Så fort du märker att du börjar få en så sätt på en krompress med MYCKET alsolsprit och gärna plast över (Så att det inte torkar ut lika fort). Gör detta ÄVEN om den är inte har spruckit.

Ring till värdcentralen. Jag har fått penicillin mot detta. Dock har det inte hjälpt vidare bra. "På vissa hjälper det och på andra inte". Men det är värt ett försök!

Annars vet jag inte riktigt. Jag har fått lära mig att leva med detta.

• Anonym

Faktiskt så fick min dotter sånt där,,,det låter som det du beskriver..som 50-öringar o var i mitten,,vi åkte till läkare o det var streptokocker (hmm hur det nu stavas) så hon fick pencillin. Jag hade aldrig hört att man kunde få det på huden så.

• Golvmoppen

Det är Follikuliter= Hårsäcksinflammationer.
    Fick det konstaterat av en hudläkare i höstas. Hon sa att tyvärr finns det inte så mkt man kan göra åt det. Hålla huden ren och försöka att inte förvärra dem. Det är bara kroppen själv som kan läka ut dem.
    Dalacin liniment kan lindra det värsta. AB hjälper föga trots långtidsbeh.

Har mkt ofta, men blommar upp vid ägglossning.

• piixelslyna
    Golvmoppen skrev 2007-09-03 22:57:16 följande:
    Det är Follikuliter= Hårsäcksinflammationer.Fick det konstaterat av en hudläkare i höstas. Hon sa att tyvärr finns det inte så mkt man kan göra åt det. Hålla huden ren och försöka att inte förvärra dem. Det är bara kroppen själv som kan läka ut dem.Dalacin liniment kan lindra det värsta. AB hjälper föga trots långtidsbeh.Har mkt ofta, men blommar upp vid ägglossning.
    Det behöver inte vara det. Mitt är inte det.
  • Anonym (Äcklig)

Skånetös: Läkaren sa att det inte var hårsäcksinflammationer.

Svar på tråden Vad är det för bölder? (äckligt)