• Im Fabulous

Hur transportera hem nyfödd från BB ?

Hoppas att tråden hamnade rätt nu..

Funderar på hur vi ska transportera hem bebisen från BB..
    Vi har ett babyskydd, men ingen egen bil. Vi kommer ta taxi hem ifrån BB, men hur många använder babyskydd i taxin egentligen?

Vi har dryga 3 km hem ifrån BB, så det är ingen lång resa. Vore det jättekonstigt av mig att hålla bebisen i famnen under hemresan?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Hur transportera hem nyfödd från BB ?
  • Mitt hjärta är hemma

Alicia05sMamma: Nja, håller inte med där. Visst, det finns speciella bilbarnstolar som är framtagna för att passa från nyfödd, men de sägs inte vara lika säkra då de blir en slags kompromiss, dessutom behövs ofta en extra babyinsats i dem och de är onödigt klumpiga. Att kalla babyskydd för bilbarnstol är mest ett slarvfel, dock väldigt vanligt sådant.

• galnevale

Jag skulle tagit mitt egna babyskydd i taxin. Det är nog ingen större risk att bältena är för korta och jag skulle aldrig förlåtit mig själv om jag hållt min nyfödda och det mot all förmodan skulle hänt något.
    Och jag tror inte taxin skulle köra om inte barnet satt fast. Enligt lagen har föraren av bilen ansvar att alla under 15 siter bältade.

• bouncer

Förstår inte ens hur man överhuvudtaget kan överväga att åka bil utan att barnet sitter i babyskydd?! " det är bara en resa på 3 km." Så du menar att om man åker en kortare bit så händer ingen olycka? Skämtar du eller? Hoppas du tar ditt förnuft till fånga och låter barnet åka säkert. Låter skrämmande att du är villig att riskera ditt barns liv så fort du lommer ut från BB!

• Nimsy

Vad är det för "bil stol" ni köpt? . med tanke på att ni inte har någon egen bil, så är det väl en enkel ni köpt antar jag?. då är det ju bara ni tar med er den till sjukhuset så ni kan utnyttja den när ni åker hem. Släktingar-/vänner-/-taxi.
    För dem är ju enkla att få in oxå, sen någon som skrivit med kortare bälte? dummaste jag hört. Jisses.

Sen ska du absolut inte åka med bebisen i famnen, ännu dummare.

har ni inga vänner som har barn? som kan hämta er då? då kanske redan bil stolen sitter i bilen?.. annars får ni väl helt enkelt gå/åka buss. =). Men åk def inte med barnet i famnen i taxi eller nån annan bil.

• Nimsy

Och det där med att åka i famnen, det är lagbrott om taxi chauffören skulle låta er åka så. och även ni gör fel. Hoppas det löser sig. HMMM

• Mitt hjärta är hemma

Nimsy: "För dem är ju enkla att få in oxå, sen någon som skrivit med kortare bälte? dummaste jag hört. Jisses."

(Om jag nu förstod rätt vad du menade i meningen)

Jo men så kan det vara, bältena kan vara för korta för babyskyddet. Vårt bälte hade inte funkat om det bara var 2 cm kortare, det är absolut inte så att alla skydd passar i alla bilar. Tyvärr.

• FrökenBokmal

Mitt hjärta är hemma skrev 2007-09-08 10:54:36 följande:

Nimsy: "För dem är ju enkla att få in oxå, sen någon som skrivit med kortare bälte? dummaste jag hört. Jisses."(Om jag nu förstod rätt vad du menade i meningen)Jo men så kan det vara, bältena kan vara för korta för babyskyddet. Vårt bälte hade inte funkat om det bara var 2 cm kortare, det är absolut inte så att alla skydd passar i alla bilar. Tyvärr.
    Jag håller med: vissa mycket vanliga Volvobilar har för kort bälte i förhållande till vad babyskyddet kräver.
  • Indah

Jag såg att du hade en Britax Rock-a-tot och det finns då ett alternativt sätt att spänna fast babyskyddet om säkerhetsbältet inte räcker till.
    Om du inte har kvar instruktionsboken så har du en länk till bruksanvisningen här (sid 14 av 18). Lycka till!

www.britax.se/pdffiler/rat_babysure_300501.pdf

• Kakan83
    Nimsy skrev 2007-09-08 10:48:51 följande:
    Vad är det för "bil stol" ni köpt? . med tanke på att ni inte har någon egen bil, så är det väl en enkel ni köpt antar jag?. då är det ju bara ni tar med er den till sjukhuset så ni kan utnyttja den när ni åker hem. Släktingar-/vänner-/-taxi.För dem är ju enkla att få in oxå, sen någon som skrivit med kortare bälte? dummaste jag hört. Jisses.Sen ska du absolut inte åka med bebisen i famnen, ännu dummare.har ni inga vänner som har barn? som kan hämta er då? då kanske redan bil stolen sitter i bilen?.. annars får ni väl helt enkelt gå/åka buss. =). Men åk def inte med barnet i famnen i taxi eller nån annan bil.
    Dummaste du hört? Då kan du inte ha hört mkt. Volvo är känt för att ha väldigt korta bilbälten. Utan bas kan det vara ett helvete att få dit stolen.
  • SofiaD
    Kakan83 skrev 2007-09-08 12:57:23 följande:
    Dummaste du hört? Då kan du inte ha hört mkt. Volvo är känt för att ha väldigt korta bilbälten. Utan bas kan det vara ett helvete att få dit stolen.
    Vi har haft både V40 och V70 och har haft alla modeller stol -från babyskydd till bältesstol - utan problem i dem båda. Men visst, det är inte mkt att ge på i bälteslängden. Så det är ju ingen omöjlighet i varje fall. Känns lite långsökt att det inte skulle gå att använda babyskyddet i taxin av den anledningen.
    ♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu är han här!♥♥♥
  • Melami

Jag jobbar med att ta emot bokningar av färdtjänst och sjukresor i bl.a Ösrergötland. TS, du kan ringa sjukresor själv eller be personal på BB ringa o boka en hemresa till er. Kostar 50 kr oavsett eget babyskydd eller ej. Säg när du bokar att du har ett eget babyskydd, om du inte har det säg att du behöver ett så monterar taxichauffören in ett innan han hämtar er.

Lycka till!

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o bebbe i magen BF 15/10-
  • Nimsy

Sorry då. men som sagt så har vi aldrig haft problem.. då även våra föräldrar haft olika bil stolar i sina olika bilar. har alltid gått o fått dit dem på nått sätt.
    Men som den sista skrev.. Taxi har stolar, o då borde dem ju passa.
    Förlåt då. Trevlig helg alla. Vi har dunder o brak o regn här. =(

• Sacha81

Men om det baar är 3km hem från BB kan ni inte gå hem??

Mamma till sötaste Jesper 2007-02-26
  • JennieL
    Sacha81 skrev 2007-09-08 16:07:11 följande:
    Men om det baar är 3km hem från BB kan ni inte gå hem??
    Ja, som nyförlst vill man verkligen gå 3 km!
  • Sacha81
    JennieL skrev 2007-09-08 16:09:27 följande:
    Ja, som nyförlst vill man verkligen gå 3 km!
    Jag hade lätt kunna gjort det, stannade på BB i typ 3 dagar så det var rätt lugnt. Beror väl på hur man mår...... eller?
    Mamma till sötaste Jesper 2007-02-26
  • Denise87

Självklart åker bebisen i babyskyddet. Det spelar ingen roll hur långt man åker!!!

• JennieL
    Sacha81 skrev 2007-09-08 16:11:37 följande:
    Jag hade lätt kunna gjort det, stannade på BB i typ 3 dagar så det var rätt lugnt. Beror väl på hur man mår...... eller?
    Ja, efter min adnra förlossning var jag ute på långprommis med barnvagnen 15 timmar efter förlossningen...
    Men efter min första förlossning, då jag sprack som en jag vet inte vad, kunde jag nästan inte ens ta mig till toaletten själv...
  • Mitt hjärta är hemma

Im fab: Hehe, jag tror du har förstått folks åsikter i denna frågan. Vilken diskussion det har blivit.

Har du kommit fram till hur du tänker göra?

Svar på tråden Hur transportera hem nyfödd från BB ?