• Im Fabulous

Hur transportera hem nyfödd från BB ?

Hoppas att tråden hamnade rätt nu..

Funderar på hur vi ska transportera hem bebisen från BB..
    Vi har ett babyskydd, men ingen egen bil. Vi kommer ta taxi hem ifrån BB, men hur många använder babyskydd i taxin egentligen?

Vi har dryga 3 km hem ifrån BB, så det är ingen lång resa. Vore det jättekonstigt av mig att hålla bebisen i famnen under hemresan?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Hur transportera hem nyfödd från BB ?
  • Abessiniern

Vi har också köpt ett Britax Rock-a-tot babyskydd, på det vi har finns det ett alternativt sätt att fästa bältet, om bältet är kortare än normalt. Om ni har instruktionen kvar till babyskyddet, så kolla där. I vårt fall så spänner man då "framför" stolen, istället för att bältet går över benen på bebisen, om jag kommer ihåg rätt. Det kanske kan variera mellan årsmodeller, så jag vet ju inte hur ert ser ut. Sen är ju de flesta taxibilar idag ganska nya och relativt stora bilar. Har fått för mig att det oftast är i småbilar och bilar som är ganska gamla, som det kan bli problem med att bältet är för kort. Men det kanske någon annan vet bättre. Lycka till!

• saraseal

om man säger till när man bokar taxin att man har en baby med så tar de med babyskydd... dom har oftast bilbarnstolar för alla åldrar.. tror inte någon sitter med sin baby i knäet

• Im Fabulous

Sofia t skrev 2007-09-07 17:36:49 följande:

Men snälla. Om du skriver i ett forum får du räkna med att få olika svar.Alla människor är olika och svarar och tycker på olika sätt.Im Fabulous skrev 2007-09-07 17:35:10 följande:
    Seriöst, ska du ge dig nu? Kan vi fortsätta diskutera babyskydd och taxibolag? Du får jättegärna starta en annan tråd om hur olika människor uppfattar och reagerar i olika situationer. Men här diskuterar vi babyskydd och hemtransport.
  • Draagen

Föräldrar som inte har egen bil, eller använder bilpool eller andra lösningar där man måste bära babyskyddet in och ur bilar ofta kan med fördel välja fristående skydd. Det är också viktigt att veta att en del fordon, bland annat nästan alla Volvo tillverkade mellan 1996-2005, har bälten som är så korta att endast Rockatot fungerar (bland fristående skydd).
    Vi hade ett H...... att få vår britax på plats i volvon!
    Lycka till med bebis, bilstol och hemfärd!

• lindac77
    Im Fabulous skrev 2007-09-07 17:25:39 följande:
    Vi kommer ta taxi och bebisen kommer få sitta i ett babyskydd.Vi har en Britax Rock-a-tot, som i flera omdömmen fått utlåtande som detta "Det är inte så svårt att få stolen på plats i bilen, även om det blir lite pyssligt att ordna med bilbältet varje gång"Till dem som sagt att det tar ett par sekunder att få stolen på plats och som jag sedan gett svaret att det tar en stund att spänna fast stolen..
    Lite mer än ett par sekunder tar det ju... men även om det tar ca 30 sekunder (hade själv en rock-a-tot till min son) så är det värt den lilla tid det tar för att bebisen ska sitta säkert i bilen.

Har inte läst igenom tråden, men ni kan ju säga till när ni bokar taxi att ni har en bebis + babyskydd... men jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem. Babyskydden brukar passa så gott som alla bilar.
  • Weird One
    Im Fabulous skrev 2007-09-07 17:35:10 följande:
    Sofia t skrev 2007-09-07 17:33:37 följande: Det är mycket möjligt, men även känsliga människor ska och bör respekteras. Alla människor är olika förstår du.
    Hur ska man veta att just du är så otroligt känslig att du inte kan ta olika personers åsikt?
    Om man inte håller med ska man inte svara då eller?
    Inget av inläggen härinne är påhopp eller otrevliga tycker jag, alla har sagt vad de tycker och de får man i öppet forum.
    Ironi är min religion
  • Happy Sally

I'm fabulous: Jag kollade in den här tråden för att jag inte heller vet hur man gör, första graviditeten har man ju som inte koll på så mycket. Blev chockad av alla otrevliga svar du fick, man kan ju inte veta allt här i världen. Lycka till med din taxiresa (och jag tycker inte att du var dum som frågade, snarare smart, för hur ska man få veta något om man inte frågar?)

• Im Fabulous

Weird One skrev 2007-09-07 17:40:11 följande:

Hur ska man veta att just du är så otroligt känslig att du inte kan ta olika personers åsikt?Om man inte håller med ska man inte svara då eller?Inget av inläggen härinne är påhopp eller otrevliga tycker jag, alla har sagt vad de tycker och de får man i öppet forum.
    Men jag har upplevt en del av inläggen som påhopp och/eller otrevliga.

Återigen; Hur olika människor upplever och reagerar i olika situationer är inget vi ska diskutera här. Du får jättegärna starta en ny tråd om detta. Här diskuterar vi vidare babyskydd och transport.
  • Sofia t

haha.. jag har redan gett ett tips men tar tillbaka det.

Im Fabulous skrev 2007-09-07 17:38:44 följande:

Sofia t skrev 2007-09-07 17:36:49 följande:
    Seriöst, ska du ge dig nu? Kan vi fortsätta diskutera babyskydd och taxibolag? Du får jättegärna starta en annan tråd om hur olika människor uppfattar och reagerar i olika situationer. Men här diskuterar vi babyskydd och hemtransport.
Svar på tråden Hur transportera hem nyfödd från BB ?